X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מחלוקת בבית המשפט העליון:

כשהנאשם אינו נחקר נגדית

ברק-ארז וזילברטל: לא מדובר בפגיעה בזכותו החוקתית להליך הוגן והמחדל אינו מוביל לזיכויו הנדל: מדובר בפגיעה קשה בזכות החוקתית וככלל משמעותה קבלת גרסתו של הנאשם
▪  ▪  ▪
ברק-ארז. כלי של התביעה

בית המשפט העליון קובע ברוב דעות, כי הימנעות התביעה מלחקור בחקירה נגדית נאשם לגבי עבירה מרכזית המיוחסת לו, מהווה פגיעה בזכותו להליך הוגן. דעת הרוב היא של השופטת דפנה ברק-ארז והשופט בדימוס צבי זילברטל, בעוד השופט ניל הנדל סבר בדעת מיעוט שייתכנו מקרים בהם מחדל זה של התביעה מחייב לזכות את הנאשם.
פסק הדין מבוסס (9.7.17) על דעת המיעוט של הנדל, עליה חלקו ברק-ארז וזילברטל. יצוין, כי מאחר שזילברטל פרש לאחרונה מכס השיפוט, ומאחר שברק-ארז מציינת שלדעתה הסוגיה אינה מהותית להכרעה בתיק הנדון - ייתכן שבעתיד יפסוק בית המשפט העליון בצורה שונה.
הנדל: כלל וחריג לצידו
הנדל מאריך בזכות היסוד של הנאשם להליך הוגן, מנתח את חשיבותה של החקירה הנגדית ומסביר מדוע כאשר התביעה נמנעת ממנה - מדובר בפגיעה מהותית בנאשם: "הרובד העקרוני בהעדר חקירה נגדית של הנאשם נשען על שלושה יסודות: זכות הנאשם להשמיע את קולו באופן מלא ואפקטיבי, תוך ויתור על זכות השתיקה; חובת ההגינות המוטלת על התביעה; וכלל הספק הסביר במשפט הפלילי. כל יסוד מתחבר עם נקודת מבט או זווית אחרת של הגורמים המעורבים במשפט - הנאשם, התביעה והשופט בהתאמה. זוויות אלה מעצימות זו את זו. הן מעידות על החומרה הייחודית של אי-חקירה נגדית של הנאשם".
לדעת הנדל, לא בכל מקרה שכזה יש לזכות את הנאשם, והוא מציע דרך אחרת: "הייתי קובע כלל וחריג לצידו. בכלל או ביחס לעבירה מסוימת, מובילה באופן ישיר לקבלת עמדתו באותו נושא. החריג יתקיים כאשר קיים הסבר המצדיק סטייה מהכלל. אולם, הסבר זה לא יכלול את טענת התביעה כי העדר החקירה נבע משכחה ללא כוונת זדון; ואף לא ניתן להסתפק בטענה או בקביעה לפיה מבחינה ראייתית ניתן לבסס את ההרשעה גם בהתעלם מעדות הנאשם, למשל בהסתמך על עדי התביעה.
"...אלא, החריג יתקיים במצב בו ניתן מענה אמיתי לפגיעה בזכות הנאשם למשפט הוגן מנקודת מבטו - באופן שיכולתו של הנאשם להתגונן במשפט ולהשמיע את קולו בסוגיה שלגביה לא נחקר לא נפגעה. זה הוא השיח הרלוונטי, וההסבר צריך להתייחס לכך. הכרה בחריג מעין זה, מותירה שיקול דעת מסוים לבית המשפט. באופן זה, תימנע הפיכת הכלל למוחלט, תוך יישומו בכל מקרה ומקרה, אך בד ובד יוכל הוא לצעוד ולהתקיים, תוך רגישות להיבטים החוקתיים של הסוגיה ולערכי היסוד של השיטה. הנטל לקיומו של החריג מוטל על התביעה".
הנדל מדגיש, כי "מלכתחילה הכלל יחול רק כאשר לא נערכה כלל חקירה נגדית בסוגיה מרכזית. או אז, מתקיימת פגיעה חוקתית. לעומת זאת, היה ונערכה חקירה נגדית ביחס לאותה סוגיה מרכזית, ואפילו תהיה החקירה מצומצמת, עצמת הפגיעה בנאשם לא תעלה לכדי פגיעה חוקתית. לכן, הכלל לא יחול - ושאלת אופי החקירה הופכת לעניין שבמשקל שיעניק בית המשפט לסוגיה, על-פי שיקול הדעת הרחב המוענק לו כערכאה מבררת בפלילים ובהתחשב במכלול הראיות".
ברק-ארז: לקבוע בהתאם לנסיבות
ברק-ארז סבורה, כי אין יסוד לקביעתו של הנדל בדבר הפגיעה בזכויותיו החוקתיות של הנאשם. היא מסבירה: "אין לשכוח כי החקירה הנגדית היא, בראש ובראשונה, כלי של התביעה בניסיונה לקעקע את גרסתו של הנאשם. אכן, החקירה הנגדית עשויה גם לאפשר לנאשם לחדד נקודות בקו ההגנה. אולם, לנאשם עומדת הזכות להציג את גרסתו במלואה במסגרת החקירה הראשית, לאחר ששמע כבר את כל ראיות ועדי התביעה.
"לנאשם גם עומדת האפשרות להיחקר בחקירה חוזרת לגבי נושאים שהועלו בחקירה שכנגד. השימוש בכלי זה יכול לסייע לו באותם מקרים שבהם התביעה לא נמנעה כליל מחקירה נגדית, אך התייחסותה אליהם לא הייתה מעמיקה דיה לשיטתו. על-רקע כל אלה, אינני סבורה כי הימנעות מחקירה נגדית של הנאשם, ולא כל שכן חקירה נגדית חסרה, שקולה לריקון זכותו להעיד מתוכן".
ברק-ארז מסכימה, כי "הימנעות מחקירה נגדית של נאשם תשפיע על המשקל שיש לייחס לעדותו, עד כדי מתן משקל משמעותי לגרסתו של הנאשם במקרים המתאימים. מקובל עלי הדגש כי החקירה הנגדית של נאשם צריכה להיערך באופן הוגן, כך שיופנו אליו שאלות שיאפשרו לו להציג בצורה נאותה את גרסתו ביחס לסוגיות הנתונות במחלוקת, מבלי להיות 'מופתע' בשלב הסיכומים. אולם, המשקל שיינתן לחריגה מחקירה נגדית כזו צריך להיקבע בהתאם למכלול הנסיבות, ובכלל זה הראיות האחרות בתיק והשאלה האם ניתנה לנאשם הזדמנות הוגנת להתגונן מפני האישומים נגדו".
גם זילברטל אינו סבור שמדובר בפגיעה זכות חוקתית של הנאשם. "הימנעות מחקירה נגדית, באופן שניטלת מהנאשם ההזדמנות להתמודד עם טיעוני התביעה (במישור העובדתי), עלולה לעלות, בנסיבות מסוימות, כדי פגיעה בזכות הנאשם להליך הוגן. עם זאת, להשקפתי די בכלל שלפיו הימנעות מחקירה נגדית עשויה להביא לקבלת גרסת הנאשם בסוגיה לגביה הוא לא נחקר, ובכל מקרה בית המשפט מחויב ליתן את דעתו למציאות זו ולנמק את מסקנתו בעניין", הוא אומר.
ביהמ"ש העליון דחה ברוב דעות את ערעורו של ראמי גדבאן על הרשעתו בשוד במשרד עורכי דין, אשר במרכזו עמדה הטענה נגד החלטת התביעה שלא לחקור אותו בצורה ממשית על עבירת השוד שיוחסה לו. ברק-ארז וזילברטל קבעו, כי עובדה זו לא פגעה בזכותו למשפט הוגן וכי יש די ראיות להרשיעו בשוד. גדבאן, שיוצג בידי עוה"ד תמי אולמן ושאדי סרוג'י, נדון לחמש שנות מאסר. את המדינה ייצגה עו"ד יעל שרף.

תאריך:  10/07/2017   |   עודכן:  10/07/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות זכויות אדם
איתמר לוין
ליקויים חוזרים ונשנים בהובלת אסירים ועצירים, שלעיתים מוותרים על זכויותיהם בשל כך    חשש מיכולתם לעמוד בחקירות משטרה ובדיונים משפטיים אחרי הטלטול הממושך
איתמר לוין
הצפיפות הקשה מתלווה לחום ומחנק, תנאי היגיינה ותברואה ירודים, העדר הפרדה בין השירותים למקלחת ושימוש ב"שירותי כריעה
איתמר לוין
צפיפות המגיעה לפחות ממטר מרובע לאסיר    תנאי מזג אוויר קשים, תחזוקה לקויה ורמת היגיינה נמוכה    אסירים רבים אינם זוכים לשיקום
איתמר לוין
מאמר בניו-יורק טיימס טוען, כי יכולתו של הציבור להשפיע על מדיניות התוכן של הרשתות החברתיות, עשויה להיות חשובה לא פחות מאשר פסיקתו של בית המשפט העליון של ארה"ב
איתמר לוין
קבע שעיריית גבעת שמואל אינה רשאית למנוע פרסום מודעות ולפיהן "למען הצבא כנראה צריך את הסכסוך"    מזהיר ממניעת ביקורת בנימוק שהיא פוגעת ברגשות הציבור
רשימות נוספות
"מביש שלא ניתן לחלוק על עמדת מנדלבליט"  /  עידן יוסף
לפחות 4.5-4 מ"ר לכל אסיר ועצור  /  איתמר לוין
נאור: בלי זכויות אדם - אין דמוקרטיה  /  איתמר לוין
יהודית ודמוקרטית  /  איתמר לוין
נפשה של הדמוקרטיה  /  מרים נאור
דמוקרטיה מותקפת  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il