X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
מזהיר מפני פגיעה בסמכויות בג"ץ וקורא לשלב ערבים במועצה הפדגוגית נאור מזכירה את ההפגנות בפולין נגד הפגיעה בעצמאות בתי המשפט
▪  ▪  ▪
ג'ובראן. אפליה ממסדית [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
פוליטי וחסר תקדים
קשה לזכור מתי, אם בכלל, נשא שופט פורש מבית המשפט העליון נאום כה פוליטי כמו זה של סלים ג'ובראן. לכאורה הוא דיבר על עניינים חברתיים ועל ערכי שוויון, אך כאשר הוא מדבר דקות ארוכות על האפליה כלפי ערביי ישראל – נוגע ג'ובראן בשאלות פוליטיות יסודיות ביותר ושנויות במחלוקת בישראל. ראוי גם לציין, שכל דרישותיו היו כלפי המדינה ורשויותיה – והוא לא אמר מילה על התנהלותה של החברה הערבית עצמה, שגם היא מקשה מאוד על ההשתלבות והשוויון.

המשנה הפורש לנשיאת בית המשפט העליון, סלים ג'ובראן, קורא (יום ה', 3.8.17) להימנע מפגיעה בסמכויות בג"ץ. הוא דיבר בטכס הפרידה בסיימו 35 שנות שיפוט, מתוכן 14 שנים בבית המשפט העליון. עוד הדגיש את החובה להבטיח את שוויונם של כל אזרחי ישראל, ברמז להצעת חוק יסוד הלאום הנדונה בכנסת. "ביטול האפליה הממסדית של הערבים הוא צורך קיומי למדינה", הוסיף ג'ובראן.
ג'ובראן הרחיב את הדיבור על החובה להבטיח שוויון לכל אזרחי ישראל, תוך ציטוט ממגילת העצמאות ומדבריו של בנימין זאב הרצל, ואמר שניסה לקדם ערכים אלו בשבתו בבית המשפט העליון. "חברה דמוקרטית לא רק בוחרת את נציגיה; היא חייבת להיות שוויונית לאזרחיה", הדגיש - ברמז להצעת חוק יסוד הלאום. "על חוקי המדינה להבטיח יחס זהה לכל אדם באשר הוא אדם. על רשויות השלטון לאכוף את החוק כך שהשוויון ימומש הלכה למעשה". הוא הביע צער על כך שהזכות לשוויון אינה קיימת בחוקי היסוד - רמז נוסף לחוק הלאום, שמבקריו טוענים בעיקר נגד העדרה של מילה זו ממנו. הוא גם דרש לשמור על מעמדה של השפה הערבית וללמד אותה בבתי הספר היהודיים.
לדברי ג'ובראן, קיים פער ניכר בין השירותים שמקבלים הערבים לזו שמקבלים היהודים, כמו גם פער בהשכלה. הוא ציין, כי התלמידים הערבים נחשפים לתרבות היהודית, בעוד היהודים כמעט ואינם נחשפים לתרבות הערבית - ולא תמיד בצורה חיובית. הוא קרא להקים במשרד החינוך מועצה פדגוגית בה יהיו שותפים גם נציגים ערבים, באומרו שכיום מנוהל החינוך במגזר הערבי בידי פקידים במקום בידי אנשי מקצוע.
ג'ובראן אמר עוד, כי בשל העדר מדיניות תכנונית - קיים קושי לבנות ביישובים הערביים, ולכן התפתחה תופעה ניכרת של בנייה ללא היתר. לדבריו, בעיה דומה קיימת ביישובים הבדואיים הבלתי-מוכרים בנגב, והביע תקווה שהמדינה והאוכלוסייה המקומית ימצאו פתרון ראוי בעתיד הקרוב. קיים אי-שוויון גם בהעסקת ערבים במגזר הציבורי ובמקצועות האקדמיים, הוסיף.
שרת המשפטים, איילת שקד, תיארה את ג'ובראן כמי שהיה קודם כל "בן אדם". היא עמדה בין היתר על כך שציטט בפסקי דינו גם את מקורות היהדות, והעירה שאין זה פלא לנוכח העובדה שחבריו לחדר באוניברסיטה היו שני חרדים ושהוא שימש כשופט בתחרות הסוכה היפה בעכו. שקד הזכירה את היותו של ג'ובראן השופט הערבי הראשון במינוי של קבע בבית המשפט העליון, ושהוא הטיף לחברה הערבית לא להסתפק בדרישה לשוויון אלא גם לפעול מצידה להשתלבות בחברה.
גם היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, עמד על התקדימים שיצר ג'ובראן ועל פעילותו לשילוב הערבים במדינה ועל קידום השוויון וערכי הדמוקרטיה. "סיפרו לי שבחג המולד הלשכה שלך מקושטת ומאירה את כל קומת השופטים", הוסיף. עוד הזכיר, כי ג'ובראן שם דגש על שיקומם של נאשמים בכלל ושל קטינים בפרט, וכי יצא חוצץ נגד השחיתות בכל דרגי השירות הציבורי.
הנשיאה מרים נאור ציינה את העובדה שג'ובראן יוצא לשליחויות רבות מטעם משרד החוץ, והעירה שגם משרד זה יוצא נפסד מפרישתו. היא עמדה על חלקו בפיתוח המשפט הפלילי בכהונתו בבית המשפט העליון, והזכירה את פסיקותיו בנוגע ליסודות עבירות הרצח, האונס והשוחד. ג'ובראן אומנם נחשב ובצדק למומחה בתחום הפלילי, אך הוא טבע את חותמו בכל תחומי המשפט - הדגישה. נאור הזכירה את ההפגנות ההמוניות בפולין נגד הנסיונות לפגוע במערכת המשפט המקומית, ואמרה ש"העולם החופשי עוקב בדאגה אחרי המתרחש".

תאריך:  03/08/2017   |   עודכן:  03/08/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ג'ובראן נגד חוק הלאום: השוויון חייב להיכלל בחוקי היסוד
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
שוויון חובות וזכויות
מישהו  |  3/08/17 13:19
2
שופט הפורש צודק 100 אחוז
שמין  |  4/08/17 14:08
3
שופט ערבי
ישראל עמיאל  |  4/08/17 17:36
4
הערבוש לא מדבר על שוויון חובות ל"ת
דמר94  |  4/08/17 17:58
5
נו. בטח
כבש 44  |  4/08/17 18:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
חיל-האוויר האמריקני שוקל לרכוש מבואינג שני מטוסים בואינג 747-8, שהיו של חברת תעופה רוסית, שפשטה את הרגל, ולהסיבם למטוס הנשיאותי, חיל-האוויר 1
איתמר לוין
בג"ץ רומז שיתערב בחוק הפונדקאות הקיים אם לא תושלם החקיקה שתאפשר גם להורים חד-מיניים להיכנס להליך    אישר את הדרישה לזיקה גנטית בין ההורים לבין ילד הפונדקאות
מירב ארד
רבע מהקריאות לחילוץ אנשים שננעלו מחוץ לביתם - ביום חמישי בערב    ביום שישי ננעלים מחוץ לבית ב-10% מהמקרים ובשבת 4%
שירי חביב ולדהורן
טבע תבעה את סכום הרכישה וטענה כי המוכרים הונו אותה וכי היא מתכוונת להגיב בעוצמה    בית משפט בניו-יורק דחה את טענותיה    היום טבע תפרסם את דוחות הרבעון השני
עידן יוסף
במהלך סוף שבוע בעוד שבועיים ייסגר לצורך עבודות המקטע שבין בית יהושע לת"א    נראה שעבודות יתבצעו גם בשבת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il