X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
קובע שהממשלה רשאית להאציל לחטיבה להתיישבות בהסתדרות הציונית סמכויות בתחום ההתיישבות הכפרית - אך מדגיש שעליה לשרת גם תושבים ערבים ושעל הממשלה לפקח בצורה הדוקה על פעילותה
▪  ▪  ▪
לא קיבלה סמכויות ליבה

בג"ץ דחה (יום ד', 6.9.17) שתי עתירות נגד האצלת סמכויות מידי הממשלה לחטיבה להתיישבות בהסתדרות הציונית, אך ציין שעל ההסדרים בין שני הגופים לעמוד במבחן היישום - שלדברי השופט בדימוס אליקים רובינשטיין לא יהיה פשוט, שכן מדובר בהסדרים ייחודיים וחריגים.
החטיבה הוקמה לאחר מלחמת ששת הימים וכיום עוסקת בקידום ההתיישבות בצפון הארץ, בדרומה וביהודה ושומרון. פעילותה מבוצעת מתוקף הסכמים בינה לבין הממשלה ומתוקצבת בידי המדינה. בתחילת 2015 קבעה המשנה ליועץ המשפטי, דינה זילבר, כי מדובר בהתנהלות פסולה משום שהממשלה מאצילה לחטיבה סמכויות המצויות בליבת מרותה השלטונית.
בעקבות זאת תיקנה הכנסת את החוק וקבעה, כי הממשלה תוכל לבצע האצלה כזאת, וכי החטיבה תמשיך לפתח את ההתיישבות הכפרית. היישום של ההחלטה בא לידי ביטוי בהסכם מסגרת לחמש שנים, שניתן להאריכו בעשר שנים נוספות. בין היתר אמורה החטיבה לעסוק בפיתוח תשתיות, להקים מבני ציבור, לפתח מקורות תעסוקה ולהקים מבני מגורים.
בעתירות נטען, כי מדובר בחוק המפר את הוראות חוק יסוד הממשלה, משום שמדובר בסמכויות שבליבת אחריותה של הממשלה. עוד נטען, כי משמעות הצעד תהיה קיפוח האוכלוסייה הערבית, שכן ההסתדרות הציונית מטפלת רק ביהודים, ובפועל החטיבה משרתת 133 יישובים יהודיים ורק שלושה ערביים.
רובינשטיין פותח באומרו, כי מן המפורסמות שהממשלה צריכה להפעיל גורמים נוספים כדי לביצוע משימותיה, אך היא רשאית להאציל סמכויות רק מכוח הסמכה מפורשת בכוח. האצלה שכזו אינה מסירה את האחריות מעל כתפי הממשלה, והיא רשאית לבטל אותה בכל עת. במקרה זה, אומר רובינשטיין, ההאצלה אינה סותרת את חוק יסוד הממשלה, בין היתר משום שהחטיבה להתיישבות אינה גוף פרטי (והיא אף עדיפה על גוף פרטי בעל אינטרסים כלכליים) ומשום שהיא נעשית כאמור מכוח חקיקה מפורשת.
הסמכויות שהואצלו אינן נמצאות בליבת הסמכות של הממשלה, ממשיך רובינשטיין, וזאת בהתחשב במנגנוני הפיקוח שנקבעו על פעילותה של החטיבה. זאת, להבדיל מסמכויות כמו הפעלת צה"ל או המשטרה, שאותן אכן אין הממשלה יכולה להאציל לגורם אחר. הממשלה הותירה בידיה את מירב שיקול הדעת בקביעת המדיניות, אותה תיישם עבורה החטיבה להתיישבות. הממשלה חייבת לקבוע את המדיניות והחטיבה חייבת להיות כפופה לה ולא לסור כהוא זה מהסמכויות שהוקנו לה - מדגיש רובינשטיין.
בנוגע לטענה בדבר פגיעה בערביי המדינה, מקבל רובינשטיין את עמדת המדינה לפיה לא ניתן לדון בה כעת משום שאין מסד עובדתי המבסס אותה, ולאחר שהחטיבה הצהירה שתפעל בצורה שוויונית. רק לאחר שתפעל החטיבה בפועל, ניתן יהיה לבדוק האם היא אכן מקפחת ערבים. החשש שהעלו העותרים אינו משולל יסוד, אומר רובינשטיין, אך בית המשפט יוכל במידת הצורך להתערב ולמנוע קיפוח שכזה. האינטרס הלאומי החשוב של קידום ההתיישבות היהודית, אינו מצדיק קיפוח של אוכלוסיות אחרות, הוא קובע.
רובינשטיין מסיים באומרו, כי מאחר שהחטיבה היא יצור כלאיים - מבצעת את מדיניות הממשלה מבלי להיות חלק ממנה - "מוטלות חובות התנהגות מוגברות על ראשי החטיבה וחובות פיקוח מוגברות על גורמי הממשל". הראשונים חייבים לוודא שהתנהלות החטיבה תהיה תקינה לחלוטין, והאחרונים חייבים לפקח עליה בצורה שוטפת והדוקה.
השופט אורי שהם הסכים עם רובינשטיין ואמר במפורש, כי אם החטיבה תפגע בשוויון - יהיה מקום להתערבות של בית המשפט. גם השופט ניל הנדל הסכים עם רובינשטיין. את העותרים ייצגו עוה"ד חגי קלעי, אוהד רוזן, מאיסאנה מוראני, סוהאד בשארה ורוני פלי. את הכנסת ייצגו עוה"ד קרן דהרי בן-נון וצביאל גנץ. את המדינה ייצגו עוה"ד מיכל צוק-שפיר ושי כהן, ואת ההסתדרות הציונית - עוה"ד יאיר עשהאל ונגה גל.

תאריך:  06/09/2017   |   עודכן:  06/09/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ אישר ההסדר עם החטיבה להתיישבות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
בשנת 2019 תצייד צרפת תצייד שישה כטב"מים, שנרכשו בארצות-הברית, בפצצות חכמות
איציק וולף
יורם כהן מונה לחבר בוועדה המייעצת לחברת סייפ-טי גרופ העוסקת בפיתוח ושיווק פתרונות לאבטחת מידע ארגוני    "ניסיונו הרב של מר כהן בעולמות המודיעין וההגנה, כמו גם קשריו הענפים בארץ ובעולם, יכולים לסייע רבות לקדם את הפתרונות הייחודיים של החברה"
גלית יצחק-אוגנוב
כך עולה מתנוני ארגון בטרם    סיבות ההיפגעות העיקריות אשר הובילו לתמותה בחופשה הינן תאונות דרכים, נפילה וחנק    אורלי סילבינגר: מדובר בעלייה עצומה של 60% ביחס לממוצע בארבע השנים הקודמות
אלעזר לוין
מכרו בינואר-יוני 1318 דירות, לעומת 2493 בתקופה המקבילה אשתקד    בין הסיבות: המחירים הגבוהים, עלית הריבית, מחכים לדירות מחיר למשתכן, ירידת שערי החליפין מול השקל
איציק וולף
המפקד הפורש של יחידת החקירות המובילה של המשטרה הביע במכתב לצמרת המשטרה את התנגדותו לחיקור הדין של ארנון מילצ'ן    גורמים במשטרה: תוצאות חיקור הדין מוכיחות שזו הייתה הגישה הנכונה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il