X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
השופטים מינץ, מלצר והנדל [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
רפורמים וארגונים חילוניים משכו בעצת בג"ץ את העתירה נגד תחבורה ציבורית בשבת השופטים אומרים כי מדובר בנושא של מתן רישיון ולכן הפונה צריכה להיות חברת תחבורה
▪  ▪  ▪
תחבורה ציבורית בשבת. החוק מגביל [צילום: תומר נויברג/פלאש 90]
ח"כ תמר זנדברג וענת הופמן [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

המרכז הרפורמי ויתר העותרים החילוניים בעד הפעלת תחבורה ציבורית בשבת משכו (יום ב', 11.9.17), בעצת שופטי בית המשפט העליון את עתירתם תוך שמירת זכויותיהם.
העותרים, באמצעות עו"ד אורלי ארז-לחובסקי, פירטו בדיון טיעונים רבים בעד תחבורה ציבורית בשבת, אולם השופטים הבהירו כי על-אף התקנות הליברליות לכאורה החוק אוסר, וככל שרוצים להנהיג תחבורה ציבורית בשבת יש לשנות את החוק. כבר בפתח הדיון העיר השופט חנן מלצר לארז-לחובסקי, שטענה כי המדינה מתחשבת רק בצרכים דתיים ולא תחבורתיים: "היא (המדינה) אומרת קצת יותר מעבר לזה. זה בית משפט של חוק, ואנחנו לא באיזו עצרת".
הנדל: הנורמה המחייבת מבחינת הדין: "התקנה פתוחה יחסית לחוק. הסעיף בחוק קובע 'יתחשב השר ככל הניתן במסורת ישראל', מאחר שזה מה שכתוב – מה צריכים לעשות עם זה?. התקנה היא לפי הסעיף, ולא ההפך. זה מה שהחוק קובע. לא לפרש את הסעיף לפי התקנה".
ארז-לחובסקי השיבה כי היא מפרשת את הביטוי 'ככל שניתן' כשיקול אחד מבין מגוון שיקולים, אך לא היחיד. הנדל שאל כיצד מבחינה משפטית היא רואה את התנהלות התחבורה הציבורית בשבת – "יש מקומות שאתם כן רוצים להתחשב?". ארז-לחובסקי אמרה כי קודם כל יש לבדוק את הצרכים, אך המדינה אומרת שלא עשתה בדיקה יזומה. הפתרון הסופי – כלשונה – יגיע בצורת מערך מותאם ליום המנוחה בעורקי תנועה מרכזיים. השופט מלצר אמר כי על פניו התקנות לא אוסרות אלא מתירות את שנכתב בפקודת התעבורה, ולכאורה אינן מזכירות איסור בעוד שהתקנה לכאורה ליברליות יותר מההסמכה. הוא היקשה מה גדר האיסור וכיצד השר תיקן תקנות שקלות יותר מן החוק. עוד אמר מלצר כי העותרים רוצים ללכת עוד צעד קדימה, כאשר לפניהם מעין מרוץ מכשולים ועליהם לעבור הרבה משוכות משפטיות. הנדל: העיר כי אם היה כתוב רק "מסורת ישראל" אפשר היה להרחיב אותה, אולם בחוק נכתב "איסור כלי רכב ביום מנוחה". לכן כאן המשוכה גבוהה כי היא מתייחסת לאיסור הלכתי, ואפילו בחוק השבות אין כזו הגדרה.
בהתייחסו לטענת המדינה, לפיה אינה מבצעת בדיקה יזומה של צרכים אלא מגיבה לפניות אליה, העיר מלצר: אינני בטוח שאינם צודקים בזה, ותהה מניין למדו העותרים שהיוזמה צריכה להגיע מצד השר. לדבריו, "מישהו צריך לפנות, לא אתם. בכל ענייני התחבורה - אווירית, ימית ויבשתית – מישהו צריך לקום. הוא השווה זאת למדיניות השמיים הפתוחים, שבה לא די לדרוש זכות, אלא צריך שמישהו יקים חברת תעופה, יפנה לשר ויבקש לשבור מונופול. אתם בלי חברת תחבורה שרוצה לפעול ולהיתלות בסעיפים – לכאורה השר לא צריך ליזום - לא לפי החוק ולא לפי התקנות. ארז-לחובסקי: "חובה על בעל הסמכות מחייבת בדיקה". מלצר: "שוב, מי שמבקש ולא צד שלישי. אדם שבא ואומר שהוא רוצה לנסוע לאירופה במחיר מוזל, ורוצה שהשר יבדוק איך להקים חברות סכר לתעופה זולה. יאמרו לו שיבדקו אם יש חברה עם מטוסים בטוחים וכו' ". הוא הוסיף כי אילו היו העותרים מקימים חברת הסעות ומגישים בקשה קונקרטית, ניתן היה לדון בה. נציגת העותרים אמרה כי היו פניות מפורשות של רשויות מקומיות, ומלצר השיב: "אז שהן תעתורנה. קראתי בעיתון שיש גוף שמנסה לעשות משהו כזה, שהוא יפנה". הוא ציין את העתירה הנוכחית כדוגמה לזכות עמידה מורחבת יתר על המידה. השופט דוד מינץ העיר כי התקנות מדברות על מתן רישיון למי שמבקש, ומתקין התקנות אומר כי לא יינתן רישיון אלא בתנאים א', ב', ג'. לדבריו, יסוד העניין הוא לגבי מי שמבקש רישיון, כיוון שהתקנה חיה בחסות הפקודה.
השופט מלצר הבהיר לנציגות העותרים כי המפעיל הוא החוליה החסרה בעתירה, והוסיף: "גבירתי מבינה מה צריכים לעשות, ואז אולי יהיה לכם קייס. אי-אפשר לחייב את שר התחבורה לחייב מפעיל להפעיל בהפסד".
לשאלת השופטים כיצד שוקלת המדינה את מתן ההיתרים, השיב נציגה, עו"ד נחי בן-אור, כי התפישה אינה מבוססת על הגעה מנקודה א' לנקודה ב', אלא של קווים אזוריים היוצרים השתלבות במערך התחבורה הציבורית, ולפעמים יש זליגות לשבת, כדי שמי שיוצא ממקום מרוחק יגיע בשעה סבירה; וכן הגעה לישוב מסוים שבו פועל קו המורשה לנוע בשבת, כדי שיהיה אפשר להשתמש בו. על שאלת הנדל בעניין פגיעה באוכלוסיות מוחלשות, השיב כי חלק מהטענות בעניין זה רלוונטיות לכך שאין תחבורה ציבורית 24 שעות ביממה, ובהכרעות ציבוריות דרושים איזונים.
הנדל העיר כי ברוב המדינות מוגדר מה מותר ואסור ביום ראשון, ותהה: "למה בית המשפט צריך להתעסק עם זה? יש חוק בנושא. לכן מי שצריך להחליט לשנות את החוק יחליט; אם כן – אז כן, ואם לא אז לא".
כאמור, העתירה נמשכה בעצת השופטים. בפסק הדין נקבע כי ככל שיימצא מפעיל שיגיש בקשה ויהיה צד לעתירה עתידית, ניתן יהיה לדון שוב בנושא, וזאת מבלי להביע עמדה כלשהי לגבי העתירה.

תאריך:  11/09/2017   |   עודכן:  12/09/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ: המשוכה להפעלת אוטובוסים בשבת גבוהה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
יצחק דנון
רבע מאנשי אגד המנהלים בוררות מול קובי מימון על מניות נצב"א, מבקשים להעביר את השופט בדימוס מתפקידו כבורר בטענה שהוא מצוי בניגוד עניינים
עידן יוסף
מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית הודיע על סיום תפקידו לאחר ארבע שנים בתפקיד
עידן יוסף
מגלה כי בבדיקה משפטית מסתמן כי קווי השירות שמפעילות האגודות השיתופיות בשבתות לים ולמקומות הבילוי פועלים בניגוד לחוק ומשרד התחבורה יצטרך לסגור אותם
עידן יוסף
בסוף השבוע הבא יתבצעו עבודות לחיבור הקו המהיר לירושלים ולהקמת תחנת מזכרת בתיה    עבודות תשתית במקטע קריית גת-רמלה ובתחנת תל אביב ההגנה יימשכו גם בשבת
עידן יוסף
רה"מ נתניהו ושר התחבורה כ"ץ נסעו יחדיו מכרמיאל לתל אביב    סך הכל יופעלו מדי יום בקו הרכבת 18 רכבת לחיפה ו-8 רכבות לבאר שבוע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il