ועדת הכספים קיימה (יום ב', 11.9.17) דיון בנושא 'פיטורי עובדי חיפה כימיקלים'. יו"ר הוועדה, ח"כ
משה גפני פתח את הדיון: "אנחנו מבקשים לדעת היכן עומדים הדברים, בעיקר הנושא שעומד בראש מעייננו הוא העובדים. ממה שאני מבין בדרום ממשיכים לעבוד, בצפון קיבלו מכתבים לשימוע, אני מבקש לדעת איפה עומדים עם הדבר הזה".
שולי נזר, סמנכ"ל המשרד להגנת הסביבה: "המשרד קיבל לבדיקתו מחיפה כימיקלים 11 חלופות למיכל האמוניה לזמן הקצר והארוך, כל החלופות אושרו ע"י המשרד. לגבי הטווח הקצר להבנתנו יש 3 חלופות רלוונטיות, שדורגו לפי רמת בטיחות וחלופה רביעית שהוגשה לנו נבדקת. החלופה שמצאנו כבטיחותית ביותר היא של אוניה קטנה שתעביר בהזנה ישירה באמצעות צינור אמוניה לחיפה כימיקלים ושהחומר יועבר במכליות לחיפה כימיקלים דרום. צריך לבוא בשיח עם עיריית חיפה, לפתור את הקשיים".
יורם ראבד, יועמ"ש חיפה כימיקלים צפון: "הדבר מצריך אישורים מצד עיריית חיפה. הצינור שמזרים והמפעל עצמו צריכים רישיון עסק, והרישיון של המפעל נשלל. עיריית חיפה עומדת בסירובה שלא לאפשר רישיון עסק".
גדי מרגלית, מנכ"ל עיריית חיפה: "החוות דעת שיש לנו היא שהפתרון של אוניה מסוכן. אנחנו רואים בחיוב את חלופת האיזוטנקים - מיכלי אמוניה קטנים של 12 טון, אנחנו מאשרים להביא אוניה שעמוסה באיזוטנקים ולשלוח אותם לכל המפעלים. מבחינתנו מחר אפשר להפעיל את המפעל בצפון".
ח"כ גפני: "גורלם של העובדים תלוי פה. אמרה נציגת המדינה שהחלופה הבטוחה ביותר היא האונייה הקטנה, אתם בעירייה מתעלמים".
אלי לוטטי, נציג העובדים: "מאז הישיבה האחרונה בוועדה כל מה שעשתה ההנהלה מלבד להתנכל לעובדים הוא שום דבר".
היו"ר גפני סיכם את הדיון וציין כי יגיש בקרוב הצעת חוק למניעת מצב דומה, לפיה ימונה גוף מטעם הממשלה שיכריע במקרי חילוקי דעות סביב מתן רישוי עסקים במקרים שבהם יש אינטרס כלכלי לאומי. על-פי החוק, אם לא תושג הסכמה בין הצדדים, הממשלה תהיה רשאית להפקיע את הסמכות מהרשות המקומית העסק ולהעניק רישיון עסק במקומה.