X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
רבים נוהגים להאשים את מילטון פרידמן, זוכה פרס נובל לכלכלה בשנת 76, במחדל הכלכלי של שנת 77. במחקר שהוצג בשבוע שעבר בכינוס בינלאומי לכלכלה פוליטית באוניברסיטת אריאל הוכיחו כי פרידמן אף פעם לא קיבל את התוכניות הכלכליות של הממשלה, כך שאין לו אשמה בדבר האינפלציה
▪  ▪  ▪
מילטון פרידמן [צילום: AP]

ד"ר דניאל שיפמן, מרצה באוניברסיטת אריאל, במחקר משותף עם פרופ' וורן יונג מאוניברסיטת בר-אילן ופרופ' ירון זליכה מהקריה האקדמית אונו, הוכיחו ע"פ חומר ארכיוני מגוון, שמילטון פרידמן לא השפיע על המדיניות הכלכלית, ולכן אין להאשים אותו במחדל הכלכלי של 1977-1979. עם זאת, ברור שפרידמן טעה בתחזיותיו ובהתבטאויותיו לתקשורת.
מהמחקר עולה כי כששמחה ארליך, שר האוצר דאז, נפגש עם פרידמן ביולי 1977, הוא הסתיר ממנו את התוכניות הכלכליות של הממשלה (מחשש להדלפות), כך שלמעשה ארליך מעולם לא התייעץ עם פרידמן. תמיכתו הציבורית הנלהבת של פרידמן ב"מהפך הכלכלי" של אוקטובר 1977 יצר רושם מטעה כאילו הוא עיצב את המדיניות הכלכלית. במציאות, המדיניות הכלכלית הושפעה בעיקר מהאידיאולוגיה של ראש הממשלה בגין ושר האוצר ארליך, ומהלחצים שהופעלו ע"י קרן המטבע הבינ"ל.
מחקר זה של שיפמן ועוד 33 מאמרים נוספים בנושאים המגדירים את הקשר בין המערכת הפוליטית למערכת הכלכלית, בשבוע שעבר בכינוס הבינלאומי הראשון ב"כלכלה פוליטית" של המחלקה לכלכלה ומנהל עסקים באוניברסיטת אריאל.
את הכנס פתח נגיד האוניברסיטה ושר האוצר לשעבר יגאל כהן אורגד, שסיפר על לחצים פוליטיים חיצוניים בקבלת החלטות כלכליות מניסיונו כשר אוצר באחת התקופות הכלכליות הקשות של המשק. לדבריו, לחצים אלו מנעו ממנו כמו גם מאחרים לבצע מדיניות נקיה המונעות משיקולים מקצועיים בלבד.
אחריו דיבר חתן פרס נובל פרופ' ישראל אומן שדיבר על החלטות אישיות מול החלטות קולקטיביות, ושאל את השאלה העומדת בבסיס כל ההחלטות: מה מניע את המשתתפים, רצון הפרט או האינטרס הקולקטיבי?
האם צמצום מספר התלמידים בכיתה ישפר את הישגי התלמידים? על-פי ניסויים מדעיים שבוצעו ע"פ חוקרים מובילים, התשובה (הצפויה) חיובית. אך פרופ' משה יוסטמן מאונ' בן-גוריון והמרכז האקדמי רופין חושב אחרת והוא טוען שניסויים אלו, למרות רמתם המדעית הגבוהה, לא רלוונטיים עבור מדיניות החינוך הלאומית בישראל, שכן הניסויים הנ"ל מצומצמים מטבעם היות שהם מתבצעים רק באזור מסוים, כך שצמצום מספר התלמידים בכיתה איננו מצריך קליטת מורים חדשים במערכת. אך אם הממשלה תחליט להקטין את הכיתות בכל בתי הספר בארץ, יהיה צורך לקלוט הרבה מורים חדשים במערכת. אך רבים מהמורים החדשים יהיו פחות איכותיים או בעלי ניסיון מהמורים הוותיקים, מה שעלול לפגוע בהישגי התלמידים וכך לא בטוח שצמצום מספר התלמידים הכיתה הינו הפתרון.
ד"ר לימור חצור מאוניברסיטת בר-אילן הציגה מחקר משותף עם ד"ר יוסי טובול(המרכז האדמי לב) וד"ר רונן בראל(האוניברסיטה הפתוחה), שדן בנושא הפיקוח הממשלתי על תרופות, תוך התמקדות במחדל רמדיה. במחקר נבחנה רמת הפיקוח על התהליך ונשאלה השאלה עד כמה רשלני היה פיקוח זה.
ד"ר לינדנטל מאוניברסיטת פרייבורג בגרמניה, בחן סוגיה היסטורית רגישה כאשר עקב אחרי התנהגות מניות של חברות יהודיות בגרמניה, לאחר עליית הנאצים לשלטון ב1933. הוא הראה את הנפילה בערך המניות וזאת עוד לפני הכרזת החרם נגד עסקים יהודיים באפריל 1933. החרם והצעדים האנטישמיים שנלוו אליו גרמו לירידה נוספת של הערך הבורסאי של פירמות יהודיות. עד 1938, פוטרו יותר מרבע מהאליטה הניהולית היהודית, כדי למנוע קונפליקטים עם השלטון הנאצי.
פרופ' ג'ייקוב דה האן, ראש מחלקת המחקר בבנק המרכזי של הולנד, הפריך את הדעה הרווחת בין הכלכלנים כי מהלכים לצמצום גירעון הממשלה מצליחים רק כאשר הם מבוססים בעיקר על קיצוצים בהוצאות הממשלה, ולא על העלאות מיסים. לטענתו, זה לא משנה אם המהלך נשען בעיקר על קיצוצים בהוצאות הממשלה או על העלאות מיסים. עם זאת, כאשר ממשלת שמאל חברתי מצמצמת את הגירעון ע"י קיצוץ בהוצאות הממשלה, יש סיכוי גבוה יותר שהמהלך יצליח.

תאריך:  18/09/2017   |   עודכן:  18/09/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מחקר: פרידמן אינו אשם במחדל הכלכלי של 77
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
יהב סימן, קצין מודיעין ובילוש בתחנת המשטרה באשקלון, הכה אזרח במהלך פעילות משטרתית, הטיח בו מאוורר ובעט בבטנו    נאשם בתקיפה הגורמת חבלה ממשית    שלושה שוטרים שנכחו במקום - לדין משמעתי
אלעזר לוין
הודעה מפתיעה של שלוש חברות, שבידן רישיון לקידוחי חיפוש נפט בחלק מהמתחם המיועד לבניית 11,500 דירות    לפני ימים מספר נמסר כי התוכנית אושרה, תוך הבטחה למכור למושב בן צבי בהנחה קרקע ל-180 וילות
איציק וולף
יו"ר ועדת הפנים של הכנסת מגבש הצעת חוק שתבקש לקבוע עונש מאסר של שנה על חוקר משטרה שיעביר את ממצאי החקירה שערך יחד עם המלצה האם להגיש או לא להגיש כתב אישום    "כשהמלצה משטרתית להגיש כתב אישום מתפרסמת, החשוד הופך אוטומטית לנאשם"
איתמר לוין
ב-77% מהמקרים הושגו הסדרי טיעון - ברובם המכריע בלא שמיעת ראיות    לא נמסרו נתונים על תוצאותיהם של הליכים אזרחיים    בג"ץ דחה שני שלישים מהעתירות נגד המדינה
עידן יוסף
שירות הטלוויזיה מבית טריפל סי משיק את שירות נסה וקנה - שבוע התנסות ללא תשלום, ללא התחייבות ועם אפשרות ניתוק עצמאית    התעריף לממשיכים: 50 שקל בחודש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il