X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
הוגש דוח מיוחד של ועדת החוץ והביטחון בנושא "גדעון" - התוכנית הרב-שנתית של צה"ל התוכנית עוצבה ללא הנחיית הדרג המדיני, וקיימת בעיית יכולת וקושי "לפעול בהיגיון אחר"
▪  ▪  ▪
הולכים לאחור? [צילום: דו"צ]

ועדת המשנה לתפישת הביטחון ובניין הכוח, בראשות ח"כ עפר שלח קיימה, במהלך 2016-2015, למעלה מ-30 דיונים וסיורים במעקב אחרי המחשבה, העיצוב והמימוש של התוכנית הרב-שנתית (תר"ש) "גדעון" של צה"ל.
דוח הוועדה (יום ב', 25.9.17) מביא את מסקנותיה לגבי התוכנית בכל הרמות: החל ממקומו של הדרג המדיני בתהליך עיצוב תוכנית רב-שנתית, דרך בחינת האסטרטגיה הצה"לית ועיצוב התר"ש כנגזרת ממנה, ובחינת הוצאת התוכנית אל הפועל ברמת הזרועות והיחידות השונות בצה"ל. לצד הערות וביקורת הוועדה, היא גם חולקת שבחים לצה"ל ומוצאת צבא ערכי וחכם, שיודע לחקור את עצמו ולקבל החלטות, קשות ככל שיהיו, על-מנת להבטיח את מוכנותו בשעת חרום.
גרסתו המסווגת של הדוח מקיפה 54 עמודים, עליה חתמו חברי ועדת המשנה מהקואליציה והאופוזיציה. גרסתו הבלתי מסווגת של הדוח מקיפה 30 עמודים, ולהלן עיקרי המסקנות וההמלצות בה:
תר"ש "גדעון" מהווה מתווה ראוי למימוש לקחי המערכות האחרונות והטמעה של מסקנות נכונות מהשינויים בסביבה האסטרטגית, בטבע האויבים ובפני המלחמה. בעיצובה של התר"ש, וכן בהוצאתה לפועל בשנתה הראשונה ניכרת רמה ראויה של ניהול ופיקוד, תוך ביצוע מהלכים מורכבים. הדגש של הרמטכ"ל, במסגרת התר"ש, על מוכנות ומיקוד הצבא במשימות הליבה שלו הוא נכון ומתבקש.
עם זאת, הרצון להעמיד צבא ממוקד ובעל יכולת אל מול משימותיו, נתקל בשתי אבני נגף משמעותיות:
א. התר"ש עוצבה "מלמטה למעלה" על-ידי צה"ל ובתוכו, ללא תפישת ביטחון לאומי כתובה, וברובו של התהליך, אם לא בכולו, גם ללא הנחיה מוקדמת של ממש מצד הדרג המדיני, או יכולת השפעה של המטה לביטחון לאומי (מל"ל). בהיעדר ההלימה המתחייבת, בין הנחיות דרג מדיני, לבין תוכניות אופרטיביות ובניין הכוח הנדרש מהן, עלולים לחזור כשלים מהמערכות הקודמות, הן בהיבט של מחסור במסה קריטית של יכולות אמיתיות, והן בדרישה מהצבא לפעול בהיגיון אחר מזה שנבנה והוכן עבורו.
באשר לקושי זה, שהוא כשל רב-שנים במערכת הישראלית, הוועדה קוראת להתחיל מיד בתהליך של עיצוב ואישור תפישת ביטחון לאומי, ממנה ייגזר חלקו של צה"ל במימושה, ומכאן תפישת ההפעלה של צה"ל. קיומם של אלה הוא תנאי מוקדם לעיצוב נכון של תוכניות אופרטיביות וכן של התר"ש שאחרי "גדעון".
הוועדה מקדישה חלק נרחב בדוח לדרך הראויה לביצוע תהליך זה, החל בדיוני ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי (הקבינט), תוך שימוש בעבודת מטה שירכז המל"ל, הגדרת תפקידו של צה"ל בהשגת יעדי הביטחון הלאומי, קביעת תפישת הפעלה לצה"ל על פיה יחל צה"ל בעבודת מטה לעיצוב התר"ש הבאה, תוך שהמל"ל מפקח על ההתאמה להנחיות הדרג המדיני, למטרות, ולמשאבי המדינה.
הוועדה סבורה כי גם במסמכי תפישה יש לראות "מסמך חי", ותומכת בהמלצת "ועדת מרידור" משנת 2006, לפיה אף את תפישת הביטחון יש לבחון אחת לכמה שנים, או בעקבות אירוע מאז'ורי המשנה את התמונה העולמית או האזורית.
ב. ההצטיידות ובניין הכוח נעשים בקצב הנגזר מן האפשרויות ואינם עונים תמיד על הפערים. בנוגע לקושי זה, הוועדה מציינת בדוח מספר תחומים קריטיים בהם נדרשות התאמות בקצב בניין הכוח, אותן מובילים שני עקרונות: ראשית, בניית יכולת ל"מסה קריטית" מוגדרת, אליה יש להגיע במהירות האפשרית, או לא להסתמך עליה בעיצוב התוכניות לפעולה. ושנית, בחינה שוטפת, מקצועית וללא "הנחות" של היכולת לממש את ההישג הנדרש בחזיתות השונות, והתאמת ההישג הנדרש, או התוכניות, ליכולות האמיתיות המצויות בידי צה"ל.
הוועדה מתייחסת בדוח לשורה של נושאים ספציפיים בתר"ש גדעון בהקשרים אלה, לרבות שינויים במערכים ובכוח אדם, אימונים ומלאים, מערכות חימוש והגנה, המאמץ בתחום התת-קרקע, סייבר, ההגנה האווירית, מטוסי ה"אדיר" (אף-35) ועוד.
הוועדה משבחת את שיתוף הפעולה של צה"ל, בהנחיית הרמטכ"ל, רב-אלוף גדי איזנקוט, לכל אורך תהליך עבודת הוועדה, גם בשלבי העיצוב וגם בשלבי המימוש של התר"ש. הוועדה התרשמה כי התהליך בצה"ל היה ראוי, יסודי ומעמיק, תוך בחינה עצמית כנה, שאינה מובנת מאליה בארגון כצה"ל, וראויה לכל שבח. אולם אין בכך, ובאופן הגלוי והכן בו הוצגו הדברים בדיוני הוועדה, משום תחליף לתהליך הראוי עליו ממליצה הוועדה.
יו"ר הוועדה, ח"כ שלח, אמר כי "כל הליקויים באשר לתפקוד הדרג המדיני והמל"ל שמצא מבקר המדינה בצוק איתן עדיין קיימים, ושום לקח לא יושם בהקשר הזה - להבדיל מתהליך התחקור הכן והמועיל בצבא. תוכנית העבודה הרב שנתית של צה"ל עוסקת במאות מיליארדים מכספי המיסים שלנו ובדרך לשמירה על ביטחוננו. אבל הדרג המדיני התחמק הן ממימוש אחריותו, כמפקד העליון של צה"ל, לתת הוראות ברורות ולוודא שהן מתבצעות, והן מהשיח הנדרש בינו לבין הצבא כדי שבעת הצורך הצבא יופעל לדברים שהוא מוכן להם ולמטרה שיש לה ערך. הפרת האחריות הזו של הדרג המדיני מסכנת את יכולתו של צה"ל לעמוד במשימותיו.
"בביטחון יש סודות רבים, ואני שותף לרבים מהם. אבל הביטחון אינו סוד, והחברה שממנה באים משאבי הצבא לא רק שצריכה לקבל דוח אמת מה נעשה במשאביה, אלא שהיא התשתית של החוסן שמאפשר את פעולת כוחות הביטחון. הרמטכ"ל הבין זאת כשפרסם את אסטרטגיית צה"ל בפומבי. אני והוועדה פעלנו על-פי אותה תפישה, במלוא האחריות של תפקידנו הפרלמנטרי".
יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ אבי דיכטר, אמר: "מדובר בדוח מקצועי. באותם מקרים שהיה בהם לדעתי ניסוח בעל משמעות פוליטית, הוא שונה. בדו״ח אנחנו עוסקים בתר"ש גדעון. ב 5 שנות התוכנית, הכנסת מקצה בחוק כחצי טריליון שקל! האחריות שלנו כועדה היא לאפשר גם לציבור ללמוד במידה כלשהי על הדברים החזקים והפחות חזקים שעבורם מוקצה תקציב אדיר זה. בסופו של דבר כשאנחנו ממליצים בדו״ח שהתר"ש הבא יתחיל להיבנות על-ידי הדרג המדיני- זוהי סוגיה מקצועית טהורה. הייתי בעבר חבר קבינט, ואיני רואה שום בעיה במתן עצה לחברי הקבינט כיום. אני משוכנע שראש הממשלה ושר הביטחון ימצאו בו דברים שיסייעו להם. הדו״ח הוא לא דו״ח פוליטי נקודה. אגב, ח״כים שבחרו שלא לחתום על הדו״ח הפומבי, חתמו על הגרסה החסויה. כל הדו״ח הגלוי לקוח מתוך החסוי".
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר: "נלמד את הדוח אבל מצער לשמוע, כפי שאומרים חברי הכנסת יואב קיש ומוטי יוגב שהיו בין מגבשי הדוח, על הניסיון של חבר כנסת עפר שלח להשתמש בדוח של ועדת החוץ והביטחון ככלי לניגוח פוליטי. אזרחי ישראל יודעים שראש הממשלה נתניהו מוביל מדיניות ביטחונית מושכלת ששומרת על ביטחון ישראל במזרח תיכון סוער".
ח"כ איל בן ראובן: "הדוח מקצועי, רציני, אינו פוליטי, ומממש את תפקיד הוועדה לפקח, לבקר ולעקוב אחר תיקון ליקויים במערכת הביטחון. הדוח מבטא הערכה לצה"ל על פיתוח אסטרטגיה, תוכניות מבצעיות, הגברת אימונים ומוכנות הכוח הלוחם. זאת לצד הערות והמלצות לפיתוח והאצת מספר יכולות חשובות. הדוח מבטא ביקורת קשה כלפי הדרג המדיני על כך שאינו מקיים דיוני עומק בשינויים האסטרטגיים באזורנו, בהשפעתם על הכוונת בניין הכוח של הצבא והגדרת סדרי עדיפות לאור תפישת ביטחון רלוונטית, שאיננה קיימת ברמה הלאומית. הצבא מתייחס ומתקן מזה זמן, אני מקווה שהדרג המדיני יעשה כמוהו"

תאריך:  25/09/2017   |   עודכן:  25/09/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אביגדור (איווט) ליברמן / Avigdor  Liberman  אברהם נגוסה / Avraham Neguise  אוסאמה סעדי / Osama Saadi  אופיר אקוניס / Ofir Akunis  אורי מקלב / Uri Maklev  אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אורן חזן / Oren Hazan  אחמד טיבי / Ahmad  Tibi  איוב קרא / Ayoob Kara  איילת נחמיאס-ורבין / Ayelet Nahmias-Verbin  איילת שקד / Ayelet Shaked  איימן עודה / Eiman Ode  אילן גילאון / Ilan Gilon  איתן ברושי / Eitan Broshi  איתן כבל / Eitan Cabel  אכרם חסון / Akram Hasson  אלון שוסטר / Schuster Alon  אלי אלאלוף / Eli Alaluf  אלי כהן / Eli Cohen  אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan  אלעזר שטרן / Elazar Shtern  אמיר אוחנה / Amir Ohana  אראל מרגלית / Erel Margalit  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  באסל גטאס / Basel  Ghattas  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan  ג'מאל זחאלקה / Jamal  Zahalka  דני עטר / Danielle Attar  דני בן יוסף דנון / Dani Danon  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  זאב בנימין בגין / Ze'ev Binyamin Begin  זוהיר בהלול / Zohir Bahalul  ז'קי לוי / jackie Levy  חיים ילין / Haim Yalin  חיים כץ / Haim Katz  חיליק (יחיאל) בר / Yehiel Bar  חמד עמאר / Hamad Amar  חנין זועבי / Haneen  Zoabi  טלי פלוסקוב / Tali  Ploskov  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יגאל גואטה / Igal  Guetta  יהודה גליק / Yehuda Glick  יואב בן-צור / Yoav Ben-Tzur  יואב גלנט / Yoav Galant  יואב קיש / Yoav Kish  יואל חסון / Yoel Hason  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יואל קוסטנטין רזבוזוב / Yoel Konstantine  Razvozov  יוליה  מלינובסקי / Yuliya Melinovsky  יוסף גריף / Yosef Garif  יוסף תיסיר ג'בארין / Yousef Taysir Jabareen  ינון מגל / Yinon  Magal  יעל גרמן / Yael  German  יעל כהן-פארן / Yael  Cohen Paran  יעקב ליצמן / Yaakov Litzman  יעקב מרגי / yaakov Margi  יעקב פרי / Yaakov  Perry  יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton  יצחק כהן / Yitzhak  Cohen  יצחק (איציק) שמולי / Itzik  Shmuli  ירון מזוז / Yaron Mazuz  יריב לוין / Yariv Levin  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל כץ / Israel  Katz  מאיר כהן / Meir  Cohen  מאיר פרוש / Meir Porush  מבקר המדינה / The State Comptrollr  מייקל אורן / Michael Oren  מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli  מיכל בירן / Michal Biran  מיכל רוזין / Michal Rozin  מיקי לוי / Mickey  Levy  מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari  מירי  רגב / Miri Regev  מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar  מנואל טרכטנברג / Manuel Trajtenberg  מרב מיכאלי / Merav  Michaeli  מרדכי (מוטי) יוגב / Mordhay  Yogev  משה גפני / Moshe Gafni  משה כחלון / Moshe Kahlon  משה (בּוֹגי) יַעלון / Moshe  Ya'alon  משולם נהרי / Meshulam Nahari  נאוה בוקר / Nava Boker  נורית קורן / Nurit Koren  נחמן שי  ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky  נפתלי בנט / Naftali  Bennett  סילבן שלום / Silvan  Shalom  סעיד  אלחרומי / Said Elharumi  סתיו שפיר / Stav Shafir  עאידה  תומא-סלימאן / Aida  Touma-Suleiman  עבד אל-חכים חאג' יחיא / Abd al-Hakim  Hajj Yahya  עבדאללה אבו-מערוף / Abdullah  Abu Ma'aruf  עודד פורר / Oded Forer  עיסאווי פריג' / Issawi Frej  עליזה לביא / Aliza Lavi  עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz  עמר בר-לב / Omer  Bar-Lev  עפר שלח / Ofer  Shelah  פנינה תמנו-שטה / Pnina Tameno-Shete  ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely  ציפי לבני (שפיצר) / Tzipi  Livni  קארין אלהרר / Karin  Elharar  קסניה סבטלובה / Ksenia Svetlova  רוברט אילטוב / Robert Ilatov  רויטל סויד / Revital Swid  רועי פולקמן / Roei Folkman  רחל עזריה / Rachel  Azaria  שולי מועלם-רפאלי / Shuli  Mualem-Refaeli  שי  פירון / Shai  Piron  שלי רחל יחימוביץ' / Shelly  Yachimovich  שרון גל / Sharon Gal  שרן השכל / Sharren Haskel  תמר זנדברג / Tamar Zandberg
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
צה"ל עלול לחזור על כשלי המלחמות הקודמות
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
בראשות ח"כ עפר שלח
כורדי עצמאי  |  25/09/17 18:52
2
יש לי הודעה משמחת
אהרון שחר  |  25/09/17 19:03
 
- מה שכתבת אז
באום  |  25/09/17 22:13
3
עופר שלח
באום  |  25/09/17 21:45
4
כשהמדינאות מבוססת על אלתור
פועה  |  27/09/17 10:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות כנסת 20
עידן יוסף
ח"כים מהקואליציה והאופוזיציה מבקשים לכלול את מושג השוויון בהצעת החוק    פרופ' ספיר: אין בעולם בית משפט שכותב חוקה ואוכף אותה והעובדה הזו צריכה להטריד את כולם
מירב ארד
ועדת הכספים אישרה את העברה לאור התחייבות האוצר כי הכסף ישמש למימון פנסיות לעובדי הרשות    סה"כ אישרה הוועדה העברות תקציביות בסך 734.2 מיליון שקלים והעברת עוד 24.6 מיליון שקלים עודפי תקציב מ-2016 לשימוש ב-2017
איציק וולף
יו"ר ועדת הפנים של הכנסת מגבש הצעת חוק שתבקש לקבוע עונש מאסר של שנה על חוקר משטרה שיעביר את ממצאי החקירה שערך יחד עם המלצה האם להגיש או לא להגיש כתב אישום    "כשהמלצה משטרתית להגיש כתב אישום מתפרסמת, החשוד הופך אוטומטית לנאשם"
עידן יוסף
תישאר כיו"ר המפלגה למרות שועידת מרצ הצביעה אי-אמון במנהיגותה    גלאון תציע פריימריז פתוחים: "מרצ יכולה להגיע לעשרה מנדטים, אבל היא חייבת להיפתח"
עידן יוסף
הגברת התחרות בטלוויזיה הרב-ערוצית בדרך לאישור סופי    כבל: נדאג שמשחקי נבחרת ישראל והקבוצות הישראליות במפעלים בחו"ל    בוררות תמנע מו"מ מחודש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il