X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בקשה לתביעה ב-2.5 מיליארד שקל

מחירי "תמר" יידונו בייצוגית

ביהמ"ש העליון דחה את ערעור בעלי מאגר הגז הטבעי וקבע שאין לדחות על הסף את הבקשה לתביעה ייצוגית: בג"ץ מתווה הגז לא דן במחירים ולא מנע את המשך הדיון בתביעה
▪  ▪  ▪
הספק הבלעדי [צילום: משה שי, פלאש 90]

בית המשפט המחוזי מרכז ידון לגופה בבקשה לתביעה ייצוגית ב-2.5 מיליארד שקל נגד בעלי מאגר הגז "תמר". בית המשפט העליון דחה (28.9.17) את ערעורן של נובל אנרג'י, דלק קידוחים, אבנר חיפושי נפט, ישראמקו ודור חיפושי גז, לאחר שהמחוזי סירב לדחות על הסף את הבקשה.
משה נזרי טען בבקשתו, כי בעלי מאגר תמר - שהוא היחיד המספק כיום גז טבעי לחברת החשמל - ניצלו את מעמדם המונופוליסטי כדי לגבות מהחברה מחיר מופרז תמורת הגז. המחיר כפי שדווח עומד על חמישה דולרים ליחידת חום (MMBTU), בעוד שהתחשיב שהגיש נזרי מעלה שהיה צריך להיות 2.34 דולרים בלבד.
חברות הגז טענו בבקשתן לדחייה על הסף, כי ההסכם שלהן עם חברת החשמל כבר אושר במסגרת בג"ץ מתווה הגז - אשר ביטל רק את סעיף היציבות (שמנע מן הכנסת לשנות את ההסכם במשך עשר שנים). השופטת המחוזית אסתר שטמר דחתה טענה זו, ושופטת העליון אסתר חיות מסכימה איתה - למרות שהיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, תמך בחברות. חיות אומרת:
"הפלוגתא העולה בענייננו נוגעת לשאלה האם מחיר הגז שנקבע בהסכם שבין המבקשות לחברת החשמל הוא מחיר מופרז המהווה ניצול לרעה של הכוח המונופוליסטי שבידי המבקשות. לא זו השאלה שעמדה לדיון בבג"ץ מתווה הגז, בו נבחנה תקינותו של המתווה כמכלול על-פי אמות מידה וכללים של המשפט המינהלי.
"אמנם, ביקורת שיפוטית זו התייחסה, בין היתר, לפרק המחירים של המתווה. אך היא נגעה בעיקרה להסדרה שנקבעה במתווה באשר להסכמים שבהן תוכלנה המבקשות להתקשר עם צרכני הגז הטבעי לאחר אישור המתווה על-ידי הממשלה ולמחירים שיעוגנו באותם הסכמים, ואילו ההסכם עם חברת החשמל נחתם כזכור טרם אישור המתווה ועל כן חלה לגביו הוראת המעבר שנקבעה במתווה וזו לא נדונה בבג"ץ מתווה הגז. יתרה מכך, גם באשר למחירים שיסוכמו בעתיד סבר בית המשפט, כי סוגיה זו אינה מצדיקה התערבות".
עוד דוחה חיות את הטענה, לפיה לא ניתן לתקוף בצורה עקיפה את מחיר הגז לאחר שהנושא נדון בבג"ץ מתווה הגז. "אין בבג"ץ מתווה הגז כל קביעה השוללת את המשך ניהול בקשת האישור בסוגית המחיר הנוגעת להסכם עם חברת החשמל, שכבר הייתה תלויה ועומדת בעת שניתן פסק הדין בבג"ץ", היא קובעת.
לצד זאת אומרת חיות, כי ראוי שביהמ"ש המחוזי ידון בשאלה האם לחברות הגז יש הגנה מפני תביעה על-פי סעיף 6 לפקודת הנזיקין, שכן הן ייתכן שיוכלו להוכיח שפעלו בפיקוח רגולטורי הדוק ובהתאם לאישורים שקיבלו מן המדינה. בדיקה זו צריכה להיעשות במסגרת ההחלטה האם לאשר את הבקשה, ואינה מהווה עילה לדחייתה על הסף.
השופטים עוזי פוגלמן וענת ברון הסכימו עם חיות. החברות חויבו בתשלום הוצאות בסך 40,000 שקל. את החברות ייצגו עוה"ד צבי אגמון, יונתן קהת, ראובן בכר, טל אייל-בוגר, יורם בונן ורועי בלכר; את נזרי ייצגו עוה"ד גלעד ברנע ויצחק יערי; ואת היועץ המשפטי - עוה"ד אורי קידר ויעל מימון.
בעלי "תמר" מסרו בתגובה, כי "הטענות המופיעות בבקשה מופרכות מיסודן, אינן עולות בקנה אחד עם העובדות ומנותקות לחלוטין מהפרקטיקות הנהוגות בעולם לקביעת מחירים ועריכת חוזים של גז טבעי". החברות משוכנעות, הוסיפו, שהבקשה תידחה.

תאריך:  28/09/2017   |   עודכן:  28/09/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מחירי "תמר" יידונו בייצוגית
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
חברת החשמל הפסידה 200 מיליון
חשדנית  |  28/09/17 10:44
 
- ועוד לא דיברנו על עלות השמירה
חשדנית  |  28/09/17 19:50
2
...ייצוגית הזויה..??
מ.ב.א.  |  28/09/17 18:34
3
כבר היום זורם הגז לירדן
חשדנית  |  28/09/17 20:23
4
עוד דרך של הבגץ לשלוט במדינה ל"ת
הממשלה מחליטה והבגץ דופק את היזמים   |  28/09/17 22:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות גז טבעי
איציק וולף
תוקנה התקלה שהתגלתה בצינורות אסדת הקידוח ולאחר שהופסקה הזרמת הגז הטבעי אספקת הגז מתחדשת באופן הדרגתי ועומדת על 50%    היקף הגז יחזור בתוך יממה לרמתו המקסימלית
מירב ארד
כך קובע דוח הערכת עתודות מעודכן של דלק קידוחים    ערך זה משקף גידול של כ-10% בערכו הנוכחי של המאגר, וגידול של כ-11% בחלקה של דלק קידוחים במאגר
עידן יוסף
מקור הזיהום הוא מתחנת "אשכול" ובעקבות הפסקת הגז ממאגר "תמר"
איציק ספיר
אל לנו להישאר אדישים לתקלה זו, שכן במקרים כאלה אנו יודעים כיצד התקלה ומקווים שסיומה יהיה קרוב, אך ישנה אפשרות כי תקלה אחת תוביל לאחרת, וכך נשאר עוד ימים רבים עם מאגר החרום
עידן יוסף
בהתאם לנהלים הקיימים, הוחלט על הפסקה מבוקרת של הפקת הגז הטבעי מהמאגר בעקבות סדק בצינור מערכת האוורור של האסדה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il