עיריית חיפה יוזמת רפורמה לזירוז הליכי רישוי, במטרה להקל באופן דרמטי על בעלי העסקים הקטנים והבינוניים. המהלך מבוסס על מעבר למסלול תצהירים, אשר יאפשר למרבית העסקים בעיר לקבל את אישור גורמי הרישוי החיצוניים - משטרה ומשרד הבריאות, כפי שהיה אפשרי עד כה רק בתחום כיבוי האש, בכפוף להצגת תצהירים וחוות-דעת מומחים על-אודות עמידת העסק בדרישותיהם. עם קבלת מלוא המסמכים והתצהירים יונפק באופן מיידי רישיון עסק זמני לתקופה של 180 יום, אשר במהלכם יגיעו גורמי הרישוי לבדיקה פיזית בעסק, ויבחנו, הלכה למעשה, את מידת עמידתו בדרישות הרישוי על-פי החוק. בתום 180 יום, וככל שהעסק עומד בתנאי הדין, יינתן לבעל העסק רישיון קבוע בתקופה הנקובה בחוק.
כמו-כן, כולל המהלך מספר מהלכי התייעלות ארגונית, כגון:
- שדרוג מערך המחשוב הפנים-עירוני ומחשוב כל הבקשות המתקבלות, סריקת המסמכים, העברת הבקשה באופן פנימי ממוחשב לכל גורמי האישור הכלל-עירוניים עד לקבלת ההחלטה בדבר הנפקת הרישיון.
- הקמת אתר אינטרנט ייעודי לרישוי עסקים, אשר יעלה לאוויר בימים הקרובים,
המרכז את כל המידע הנדרש לצורך רישוי עסק חדש וחידוש רישיון לעסקים קיימים, מעניק מידע מקדמי לקראת פתיחת עסק חדש בהתייחס למיקום המבוקש, ומרכז את המידע והטפסים הרלוונטיים על-אודות מסלול תצהיר.
- עמדת מידע מאויישת על-ידי נציג העירייה למתן מענה זמין לכל פנייה.
המהלך מקדים למעשה את התוכנית הממשלתית ומייעל אותה. בנוסף, כוללת הרפורמה של עיריית חיפה ביטול צווי סגירה שניתנו לעסקים על-ידי בית המשפט ללמעלה מ-50% מהעסקים, וזאת על-מנת לאפשר להם לקבל רישיון עסק באופן מהיר ויעיל.
בעירייה מדגישים כי כדי שהמהלך יבוצע באופן יסודי ומלא, יינתנו קורסי הדרכה וליווי לכל גורמי העירייה הרלוונטיים, ובהם: פקחי העירייה, אנשי התברואה, הניקיון, תכנון העיר, מהנדסי הרישוי והפיקוח ועוד.