נוסעים ברכבת הקלה בירושלים, שהשתמשו בכרטיס נייר וביצעו מעברים למפעיל אחר (לרוב לאגד) בתוך 90 דקות, נאלצו לשלם קנסות מוגדלים בעקבות הנחיית
משרד התחבורה לסיטיפס, שלא היה לה בסיס חוקי בצו הפיקוח על המחירים. כך מגלה דוח
מבקר המדינה. המשרד העריך כי אין חובה לעגן זאת בצו. המבקר דחה את הטענה וקבע כי על משרד התחבורה ליזום חקיקה מתאימה בנושא הסדרי התשלום וההנחות בגין נסיעות ולבחון, בין היתר, אם ראוי שקבלת הנחות תותנה בתשלום בכרטיס הרב-קו.
סכום הקנס ברכבת הקלה גבוה עד פי שניים מזה הנדרש מנוסעים באוטובוסים וברכבת ישראל שלא שילמו את דמי הנסיעה. אין בו הבחנה בין אי-תיקוף בזדון או בתום-לב. המבקר מעיר כי על משרד התחבורה לבחון אפשרות לקבוע שיעורים שונים של קנס על-פי תעריף הנסיעה. כמו-כן בקביעת גובה הקנס עליו להבחין בין נסיעה בלא כרטיס לבין נסיעה שנרכש עבורה כרטיס בכסף מלא, אך הוא לא תוקף.
המבקר ציין כי למרות שהממשלה החליטה ב-1998 להתקין חקיקה שתבטיח את פרטיות המידע של מחזיקי הרב-קו, הדבר טרם בוצע. לדבריו, חשוב לעגן בחוק ובתקנות את השימוש בכרטיסים, כולל הסדרי הנחות לזכאים, ונושאים כגון סדרי הנפקת הכרטיסים וטעינתם, אסדרת פעילות המפעילים והקמת מרכז שירות משותף.
מחסור בעמדות שירות והנפקה 3.3 מיליון איש החזיקו כרטיס רב-קו בשנת 2016. אולם בעוד לקבלת רשיון נהיגה ורשיון רכב - הנעשות בתדירות נמוכה מאוד - התקין משרד התחבורה עמדות ממוחשבות ברשתות של חנויות כדי לשפר את השירות לאזרח, לא הוצבו עמדות טעינה לרב-קו בפריסה ארצית. בעקבות מקרים של מפעילים שנתקלו בחסמים מצד הרשות המקומית להצבת מכונות, קובע המבקר כי על משרד התחבורה לסייע למפעילים לטפל בסוגיה.
על משרד התחבורה, נכתב בדוח, לפעול להגדלת אפשרויות ההנפקה באמצעות הגדלת מספר עמדות השירות המאוישות, שרק בהן אפשר להנפיק כרטיסים אישיים וחצי-אנונימיים ולבחון חלופות מרוכזות להנגשת רב-קו בבתי הספר, במרכזי קניות, במרכזי תעסוקה גדולים ובמרכזים רפואיים. משרד התחבורה מסר כי יבחן את ההצעה וכי מספר עמדות השירות יעלה ל-125 עד סוף שנת 2017 וכן תיבחן אפשרות טעינת כרטיסים בכספומטים.
גמישות ל-30 יום בעיות נוספות שעלו בפרק הרב-קו:
- רק ברכבת ישראל קיימת אפשרות למינוי חופשי-חודשי גמיש - שמאפשר נסיעה ל-30 יום ללא תלות בחודש הקלנדרי ומאפשר בחינת החלופה הזולה ביותר כגון בחודש שבו מספר ימי העבודה נמוך יותר עקב חגים או חופשות ופיזור העומס בקופות. לאחר בדיקה עם חברות האוטובוסים שלל משרד התחבורה אפשרות זו כדי שלא להגביר את העומס על נהגי האוטובוסים. המשרד הוסיף כי הוא בוחן אפשרות לרכישת מינוי ל-30 יום באמצעות האינטרנט. המבקר חלק על כך והעיר כי יש לבחון את הנושא גם אצל הנוסעים. לדעתו, פריסת מכירת המינויים ל-30 יום דווקא תפחית את העומס מעל הנהגים, המוכרים את המינויים החודשיים בסד זמנים קצר של כמה ימים.
- מאז תחילת השימוש בכרטיס הרב-קו פותחו טכנולוגיות ויישומונים, אבל משרד התחבורה לא פעל להרחבת אפשרויות התשלום ובירור היתרה באמצעותם.
- לקבלת החזר או זיכוי כספי נדרשת בדיקת זכאות אצל כל המפעילים, אבל מערכות המידע של חלק מהמפעילים אינן משדרות נתונים בזמן אמת, ואין סינכרון מלא בין המאגרים של המפעילים השונים. לכן בעל כרטיס שזכאי להחזר או צריך לשחזר את כרטיסו נדרש לעתים לחכות 72 שעות ממועד פנייתו לעמדת השירות כדי שיהיה אפשר לשחזר את כל הפעולות. לעתים סכום ההחזר נמוך מעלות הנסיעה לעמדת השירות, וכך יש המוותרים על השחזור וההחזר. המבקר מעיר כי על משרד התחבורה לפעול לסינכרון מאגרי המידע השונים, לייעל תהליכים אלה ולבחון חלופות לביצוע השחזור וההחזר. משרד התחבורה הודיע בתשובתו כי במערכות כרטוס חדשות אפשר לשדר את הנתונים ישירות למאגרי המידע וכך לסנכרן את המאגרים, אך המבקר דרש ממנו לפעול ליישום אפשרות זו אצל כל המפעילים. כתב News1 מעיר כי עדיין על משרד התחבורה לייעל הליכים כדי לאפשר ביצוע הליכים מרחוק כדי למנוע מהנוסע הגעה לעמדות השירות.
- על משרד התחבורה לפעול בהקדם להפעלת המערכת שתסייע לרשות הארצית לתחבורה ציבורית בהפקת דוחות משולבים לקבלת מידע על הנסיעות, כדי להרחיב את האפשרויות לניתוח נתונים ולהפקת מידע שיסייע להעלות את מספר המשתמשים בתחבורה הציבורית.
- במקרים מסוימים לא ניתנו הנחות בדמי הנסיעה לזכאים לכך על-פי חוקים וצווים, כגון הנחות לאזרחים ותיקים.
- למרות הפחתת הבקרה, לא פעל משרד התחבורה לשנות את סמכויות הפקחים באוטובוסים, ולא הוקנו למפעילי האוטובוסים סמכויות מתאימות מול הנוסעים.
- על משרד התחבורה להתארגן לתום תקופת ההתקשרות עם חברת התוכנה ועם בנק הדואר, שמפעילים את מרכז הסליקה לרב-קו.