משרד האוצר, רשות מקרקעי ישראל, רשות שדות התעופה ורשויות הנמלים אישרו השבוע תוכנית לפינוי שדה התעופה הרצליה, כך שאפשר יהיה לבנות על מגרשיו 8,500 דירות. על גבי הנייר זו נראית תוכנית יפה, אך בבדיקה מתברר שהתוכנית צפויה לקשיים רבים ולעיכוב של שנים.
הרעיון המרכזי הוא לפנות את שדה התעופה הקטן בהרצליה, המהווה ממילא מטרד לתושבים, ולהעביר את פעילותו - מטוסים קלים, מטוסי ריסוס, הדרכות - לשדה התעופה של חיפה.
בחיפה יש שדה תעופה עם מסלול המראה פעיל אחד. זה שנים מדברים על הארכתו. המחלוקות בין העירייה ורשות שדות התעופה, האם ולהיכן להאריך את המסלול, לא נפתרו סופית עד היום. ללא הארכת המסלול, ואולי גם ללא הפיכת המסלול הקיים השני לפעיל, אי-אפשר להגביר מאוד את הפעילות בשדה.
כדי להעביר עשרות מטוסים ופעילות הדרכה לחיפה, יש לפנות את בית הספר הטכני של חיל-האוויר. בית ספר זה אמור לעבור לקריית התקשוב בבאר שבע [ראו משמאל]. זה יקרה לכל המוקדם ב-2022 כך שכל התוכנית היא לטווח של שנים, ולא לביצוע בשנים הקרובות.
התוכנית מחייבת תיאום והסכמות בין כל הוועדות המקומיות לבניין ערים, וכן בין הוועדות המחוזיות של תל אביב וחיפה-צפון. נסיון העבר (למשל בפינוי ובינוי מתחמי תעש בהוד השרון), מלמד שהדיונים והמחלוקות יימשכו שנים.
עוד לא דיברנו על הדיונים ברשויות התכנון, לאישור בנייתן של 8,500 דירות בהרצליה. זהו הליך העובר וועדה מקומית, ועדה מחוזית, התנגדויות, ועדת משנה של המחוזית, אולי גם מועצה ארצית. הכול, כידוע, יימשך שנים על גבי שנים.
חברות התעופה עשויות להתנגד להעברת פעילות ההדרכה של הטייסים לחיפה. גם הטייסים עצמם עשויים להתנגד. תזכורת: הבסיס הצבאי של חיל-האוויר בשדה דב עדיין לא עבר לשדה אחר, בגלל בעיות מעין אלו. גם העברת טיסות ארקיע וישראייר משדה דב נדחית זה שנים.
מתי תצא התוכנית לפועל? אין לדעת, אבל ודאי לא בשנים הקרובות. היא לא תתרום דבר לפתרון המחסור בדירות בתקופה זו.