X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ד"ר נאצר קוטבי מקבל את התואר [צילום: חן ליאופולד/פלאש 90]
תעודת חסיד אומות עולם הוענקה לרופא מצרי
מוחמד הלמי ז"ל סיכן את חייו כשהסתיר יהודים בביתו בברלין בזמן מלחמת העולם השנייה הוא סיפק למסתתרים שירותים רפואיים וצייד אותם בתרופות

ג'רמי יששכרוף, שגריר ישראל בגרמניה, העניק (יום ה', 26.10.17) תואר "חסיד אומות העולם" מטעם "יד ושם" לד"ר נאצר קוטבי, בן משפחתו של הרופא המצרי המנוח, מוחמד הלמי ז"ל, לאות הוקרה על שהציל יהודים בשואה.
הלמי הוכר בידי "יד ושם" כזכאי לתואר לפני ארבע שנים, אך משפחתו סירבה לקבל את התואר מכיוון שלטענתם, מוזאון "יד ושם" בירושלים הוא מוסד השייך לממשלת ישראל ובן משפחתם נהרג בידי הצבא הישראלי במלחמת ששת הימים.
הבמאית הישראלית, טליה פינקל, מצלמת כעת בגרמניה את סרטה החדש העוסק בפרשה: "אנה והרופא המצרי". היא הצליחה לשכנע את קרוב משפחתו של הלימי ז"ל - הרופא המצרי, נאצר קוטבי, להגיע לברלין ולקבל את הפרס. לבקשת קוטבי, הטקס נערך בבניין שגרירות גרמניה ולא בבית שגרירות ישראל.
פינקל מסרה ל-News1 שהסרט כרגע בתהליך גיוס תקציב. "נכון להיום נתמך ע"י כאן- תאגיד השידור הציבורי, והוא הפקה משותפת גרמנית-ישראלית".
חסיד אומות עולם, ד"ר הלמי ז"ל, נולד בחרטום ב-1901 להורים מצריים. הוא הגיע לברלין בגיל 21 כדי ללמוד רפואה. לאחר שסיים את לימודיו, עבד כאסיסטנט בבית חולים מקומי. מכיוון שלא נמנה עם "הגזע הארי", נחשב, על-פי חוקי הגזע הנאציים, ל"חמי" (צאצא של חם, בנו השני של נח המקראי) וקידומו המקצועי נבלם. עובדה זו, ועמדתו הביקורתית הגלויה כלפי ראשי המשטר הנאצי, הגיעו לאוזני אנשי הגסטפו וב-1937 הוא פוטר מבית החולים, נאסרה עליו עבודה בבית חולים ציבורי כלשהו ואף נאסר עליו להינשא לארוסתו הגרמנייה. ב-1939 נעצר הלמי עם אזרחים מצריים נוספים, אך הוא שוחרר לאחר כשנה בשל בעיות בריאותיות.
כאשר החלו השילוחים של יהודים מברלין, הייתה זקוקה אנה גוטמן בורוס בת ה-21, חברת משפחתו של הלמי, למקום מחבוא. הוא העניק לה מחסה בבקתה שהייתה בבעלותו בברלין, וזו שימשה לה מקלט בטוח עד תום המלחמה. לפי מחקר שערכו אנשי "יד ושם", דאג הלמי להעבירה למקומות בטוחים יותר בעתות סכנה וכשהיה תחת חקירה משטרתית.
הלמי הסתיר גם את ג'ורג' וג'ולי וור, אמה של אנה גוטמן בורוס ואת בעלה מנישואיה השניים, ואת סבתה ססיליה רודניק. הוא סיפק למסתתרים שירותים רפואיים וצייד אותם בתרופות, ודאג שרודניק תוסתר בביתה של שטורמן - גרמנייה שהוכרה כחסידת אומות עולם לצד הלמי. האחרונה הסתירה את הסבתא בביתה במשך יותר משנה.
לאחר המלחמה כתבה בורוס: "חבר טוב של משפחתנו, ד"ר הלמי הסתיר אותי בבית שלו בברלין מ-10 במארס 1942 עד לסיום הקרבות. מה שד"ר הלמי עשה בשבילי היה מתוך נדיבות לבו ואהיה אסירת תודה לו לעולם".
עד היום הכיר יד ושם ב-26 אלף חסידי אומות עולם מ-44 מדינות ולאומים. כמה עשרות מהם מוסלמים, מאלבניה והבלקן. ד"ר הלמי ז"ל הוא הזוכה הראשון בתואר שהתגורר במדינה ערבית.

ד"ר נאצר קוטבי והבימאית הישראלית, טליה פינקל [צילום: חן ליאופולד/פלאש 90]
תעודת חסיד אומות עולם לד"ר מוחמד הלמי ז"ל [צילום: חן ליאופולד/פלאש 90]
תאריך:  27/10/2017   |   עודכן:  29/10/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תעודת חסיד אומות עולם הוענקה לרופא מצרי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ישנם נשמות טובות בעולם
מוטי הקרייתי  |  28/10/17 19:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-ערבי
יוני בן-מנחם
גורמים בחמאס אומרים כי אירן תומכת בהסכם הפיוס הפנים פלשתיני וכי נפתח דף חדש של שת"פ אסטרטגי בין טהרן לתנועה. בביקור משלחת חמאס באירן סוכם על סיוע מסיבי שיחזק את חמאס ועל שיתוף פעולה לטרפוד התוכנית המדינית החדשה של ממשל טראמפ
עומר כרמון
לאחר שרוסיה דחתה בקשה ישראלית לאפשר מסדרון אווירי מעל שמי סוריה, כדי שישראל תוכל לסייע לכורדים, החליט הפרלמנט הכורדי להקפיא את רעיון העצמאות ולבקש מממשלת עירק הפסקת אש
עומר כרמון
יורש העצר הסעודי הציג את הפרויקט המתוכנן הגדול בממלכה    העיר תופעל במתכונת אזור סחר חופשי ותחובר למצרים בגשר ענק מעל מפרץ אילת
עומר כרמון
שליחו המיוחד של דונלד טראמפ למזה"ת, ג'ייסון גרינבלט: "בניית שלום בר קיימא, תיקח עוד זמן רב"    סעודיה: "לא יהיה שיתוף פעולה עם ישראל ללא הקמת מדינה פלשתינית עצמאית שבירתה מזרח ירושלים"
עומר כרמון
משרד החוץ הסעודי: "הידיעות שהתפרסמו בנושא מופרכות לחלוטין. סעודיה הייתה תמיד ברורה במדיניותה ובקשריה המדיניים. אין לה מה להסתיר"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il