X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ח"כ נורית קורן [צילום: אוהד רומנו]
"חבילות מחו"ל אחרי שאחי נחטף"
אושרה בקריאה ראשונה הצעת חוק לפתיחת קברי יהודי תימן
בני משפחה של קטינים יוצאי תימן, המזרח או הבלקן, שנעלמו בין השנים 1948 ל-1970 יוכלו לפנות לבית משפט על-מנת שיורה בצו על פתיחת קבר והוצאת הגופה לשם זיהויה ועריכת בדיקה גנטית לקשרי משפחה

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת החוק של נורית קורן (הליכוד) לפתיחת קבר של קטין יהודי יוצא תימן, המזרח או הבלקן לשם זיהוי ועריכת בדיקה גנטית לקשרי משפחה.
במסגרת החוק המוצע, יקבע הסדר שבמסגרתו יוכלו בני משפחה של קטינים יוצאי תימן, המזרח או הבלקן, שנעלמו בין השנים 1948 ל-1970 לפנות לבית משפט על-מנת שיורה בצו על פתיחת קבר והוצאת הגופה לשם זיהויה ועריכת בדיקה גנטית לקשרי משפחה.
בדברי ההסבר נכתב: "התברר כי וועדות החקירה שחקרו בעבר את הפרשה הגיעו למסקנה כי מרבית הילדים הנעלמים נפטרו. אולם, בחלק מהמקרים אכן הצביעו למשפחה על מקום קבורה של קרובתם משפחתם, אם כי פעמים רבות המשפחה לא נכחה בהלוויה ונשאלת השאלה כיצד המשפחה יכולה להיות בטוחה שאכן בן משפחתם קבור במקום? בשל כך, ועל-מנת לסייע לבצע הליך של איתור קברים ולאמת את מקומות הקבורה של הנעלמים באמצעות זיהוי גנטי, מוצע לקבוע כי בקשה לפתיחת קבר, הוצאת גופה מקברה ועריכת בדיקה גנטית לקשרי משפחה, תוגש לבית המשפט לענייני משפחה על-ידי קרובו של מנוח ויצורפו לה מסמכים התומכים בקיומו של ספק בדבר זהותה של הגופה הקבורה בקבר שלגביו הוגשה הבקשה".
ח"כ קורן: "למרות שרבים סברו שההצעה הזו אינה ריאלית, אנחנו ניצבים מול משפחות הפרשה ונותנים להם תקווה לגלות סוף-סוף את האמת. מטרת החוק היא להביא נחת למשפחות שרובן כלל לא ידעו שקיימת חלקת קבר. זכותם לדעת האם יקירהן קבורים במקון שצויין והאם הם יוכלו להקים מצבה ולהגיד קדיש, או שלחלופין עליהם להמשיך בחיפושים."
13 תמכו ללא מתנגדים וההצעה תחזור לוועדה המיוחדת לפרשת חטיפת ילדי תימן.
עדויות קשות
הוועדה המיוחדת לפרשת היעלמותם של ילדי תימן, מזרח והבלקן קיימה דיון (יום ג', 31.10.17). דיון נוסף שמטרתו לאסוף עדויות חדשות של בני משפחות החטופים.
יו"ר הוועדה, ח"כ נורית קורן (ליכוד), מסרה כי היום צפוי לעלות במליאה לקריאה ראשונה החוק בנושא פתיחת הקברים אותו יזמה. "בעזרת החוק הזה כל משפחה שחייה עם סימן שאלה תוכל לבדוק האם קרובי משפחתה נמצאים בקבר וכך ניתן יהיה לשים סוף לשאלות, להגיד קדיש ואולי גם להתאבל".
ז'קלין בכר סיפרה לחברי הוועדה על פרשת היעלמו מבית החולים של אחיה, מרדכי אבו. "הייתי בת שבע וחצי ב-1948, הגענו לפרדס חנה מאלג'יר ובאחד הימים במחנה העולים אימא קיבלה צירים ולקחו אותה לבית חולים בחדרה ונולד אחי מרדכי אבו, אח שלא ראינו אף פעם. אמרו להורים שהוא חולה וברית עשו אחרי שמונה ימים. יום אחד אמי הגיעה עם חברה לבית החולים ואמרו לה שהעבירו אותו לבית החולים העמק בעפולה. אימא נסעה לשם ושם בבית החולים אמרו שהוא נפטר. האחות אמרה לחברה שדיברה יידיש 'מה היא בוכה? יש לה ארבעה ילדים בבית'".
"כשקרה המקרה התחלנו לקבל חבילות מזון ובגדים מחו"ל ולא ידוע לנו ארץ מוצאן. היו בחבילות קופסאות של חמאת בוטנים ובגדים. לא היו לנו מכרים בחו"ל שיכלו לשלוח את החבילות ואף משפחה אחרת במעברה לא קבלה חבילות דומות. אני נושאת את המטען הזה כמעט 70 שנה. אני רוצה לדעת האם אחי חי או מת. אני היום בת 76 ולפני מותי אני רוצה לדעת האם הוא אומץ אולי על-ידי משפחה מחו"ל?"
ג'וליה דרור סיפקה לוועדה עדות על הסבל שחוותה משפחתה שעלתה ארצה מלוב בשנת 1935 עם הוריה וששת אחיה. "במעברה נולד האח השביעי בנימין. בנימין חלה. נמסר למשפחה כי נפטר. לא הוצגה למשפחה גופה ולא קבר. ניסים האח השמיני נולד במעברה בשנת 1952 הוא חלה ונלקח לביה"ח בראש העין, ביקשו מהמשפחה לחזור לביתם בתואנה שההחלמה תיקח זמן. כעבור שבוע המשפחה שבה לבית החולים ונמסר להם שגם ניסים נפטר ונקבר".
דרור סיפרה בדיון כי במרוצת השנים הגיעה משטרה צבאית לביתם בחיפוש אחר האח שכנראה נחשב עריק והמשפחה אף פנתה לעורכת דין פרטית על-מנת שתעזור לגלות מה עלה בגורלו. "שילמנו לה 4,000 לירות סכום עצום באותה תקופה והיא גילתה שהוא רשום במשרד הפנים".
מאיר אמסלם, הממונה על הגנזך במרשם האוכלוסין וההגירה, העניק למשפחה את תעודת הלידה של האח ניסים אותה מעולם לא קיבלו. "אני לא הרופא שחתם על תעודות הפטירה של הילדים אבל אם יש לי את התעודה אני מעביר אותה למשפחות. עכשיו עם החוק שצפוי לעבור בני המשפחות יוכלו סוף-סוף לפתוח את הקברים ולערוך בדיקות די.אן.אי שיתנו תוצאות חד-משמעיות".
שלום עמרני פנה לוועדה בחיפוש אחר אחיו אליעזר עמרני, יליד 1948: "אליעזר נלקח על-ידי אימי חנה לביה"ח הדסה בת"א כי לא הפסיק לבכות. כשבאה לבקרו הודיעו לה שהוא נפטר בכך האמינה כל השנים למרות שלא ראו גופה ולא ידעו על מקום קבורה". לימים כששאל אותה על המקרה, נזכרה שבאחד הימים כשבאה המשפחה לבקר את אליעזר בביה"ח, לקחה האחות את שלום עצמו והחלה ללכת. כששאלה אותה האם חנה לפשר העניין, היא טענה שהיא לוקחת אותו לבדיקות. "אימא התנגדה וכך ניצלתי אני עצמי מחטיפה".
היו"ר קורן שהדגישה לאורך כל הדיון כי הוועדה נמצאת בעיצומו של תהליך לחקר וגילוי האמת אף סיפרה כי הושלם ההליך לגיוס חוקרים מטעם הוועדה שיעזרו להתמודד עם עומס הפניות והזמן הרב שחלף. "אחרי הסיפורים האלה צריך לנשום עמוק כי זה כל כך קשה. העדויות הללו מטלטלות ואני תולה הרבה תקוות בחקירות שאנחנו עושים ואנחנו הופכים כל אבן. אין לי תשובות להגיד למה מישהו אחר לא קם ועשה. החיסיון היה אמור להיפתח בשנת 2071 ואני אמרתי לא. אני נלחמתי בדבר הזה. ראש הממשלה אמר לי שהוא מחויב לנושא והפרוטוקולים אכן נפתחו. זאת שעת רצון ואנחנו פועלים בכל הערוצים. עובדים בשיטת "גשש בלש" ולא ישנים בלילות. הוועדה פועלת בכל המישורים האפשריים ואני מקווה שמאמצנו יישאו פרי".

תאריך:  31/10/2017   |   עודכן:  31/10/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 נורית קורן / Nurit Koren
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אושרה בקריאה ראשונה הצעת חוק לפתיחת קברי יהודי תימן
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
ספר שחושף את פרשת ילדי תימן
אלוש  |  1/11/17 10:54
2
להתעלם מי ילדים מי מזרח
ישע.   |  1/11/17 15:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חטיפת ילדי תימן
עומר כרמון
הוועדה המיוחדת לפרשת היעלמותם של ילדי תימן, איתרה את קברו של סלים יעקב ג'רפי    לטענת המשפחה, נורה בידי שוטר כאשר התנגד לחטיפתה של ילדה
יגאל יששכרוב
"פרשת ילדי תימן החטופים, צריכה להילמד בבתי הספר כפי שמלמדים על השואה", טוען מנחם יצהרי שנלחם ברשויות המדינה למציאת אחיו שלמה שנחטף ב-1952, בהיותו בן שש וחצי מביתו בראש העין, לאחר שגילה שהוא חי וקיים למרות שנשלחה אליו תעודת פטירה והוקמה מצבה
רחלי בן-צור
בכניסה שאלנו במודיעין היכן מחלקת אבידות ומציאות    "תפנו ימינה ותלכו עד הסוף", ענתה המודיעין ותקעה לידינו פתק ובו היה נקוב מספרנו בתור: 1701 פנינו ימינה והלכנו עד הסוף' זאת אומרת עד שנעצרנו כי עמדו שם בתור איזה 1,700 איש    זקנים וזקנות מבוגרים ורצוצי רגליים, פניהם יגעות ועיניהם כבויות    ניכר היה שהם ממתינים כאן בתור זה זמן רב
בעז שפירא
המחשבה על העוול, על גודל הזוועה, על האכזריות, על העדר האנושיות, על ההשפלה ועל המצוקה והסבל (להם אין שיעור) שנגרמו למשפחות ובעיקר להורים, כל אלה אסור שייתנו לנו מנוח
אליהו קאופמן
הגענו לימים שנשים הופכות יותר ויותר למשפיעות ביבשת המרכזית ששמה אירופה, ובכול זאת הן, כמו הגברים ממש, ממשיכות לחלוק ביניהן על מלחמה ושלום ומפולגות בין הימין העולה והמפחיד את אירופה למרכז-שמאל, המפורר אותה
עידן יוסף
"אחות אחת תפסה בידיה של אמי והשנייה חטפה ממנה בכוח את ציון. 14 תינוקות נוספים הוסעו באמבולנס יחד עם אחי, ומאז נעלמו"    "נתנו לאימא זריקה בלידה, סיפרו לה שהתינוק מת ולא הראו גופה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il