X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
תערוכה בשני חלקים בספרייה הלאומית במלאת 100 שנים לשני האירועים בשלהי 1917 שעיצבו את פני מדינת ישראל והמזרח התיכון - הצהרת בלפור וכיבוש ארץ ישראל על-ידי הגנרל אלנבי בתערוכות יחשפו לראשונה יומני מסע של חיילים בריטים, תצלומים נדירים של ירושלים, יומן הריגול של ניל"י ועוד לצד התערוכה הוקם אתר ייחודי שמציג זוויות שונות של אותם מאורעות היסטורים מכוננים
▪  ▪  ▪
[צילום: הספריה הלאומית]
גלויות מביקר בלפור [צילום: הספריה הלאומית]

מודעת אבל בלפור [צילום: הספריה הלאומית]

לורד בלפור איננו [צילום: הספריה הלאומית]

[צילום: הספריה הלאומית]

[צילום: הספריה הלאומית]

ב-2 בנובמבר השנה ציינו בישראל את אחד האירועים המכוננים בתולדותיה - 100 שנים להצהרת בלפור, אותו מסמך מדיני שהצהיר על כוונתה של האימפריה הבריטית לסייע בהקמת בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל. הייתה זו זריקת עידוד חשובה לתנועה הציונית הצעירה של אותם ימים. חודש לאחר מכן, נכנס חיל המשלוח הבריטי בפיקודו של הגנרל אדמונד אלנבי לירושלים לאחר סדרת קרבות בדרום הארץ ובמהלך דצמבר 1917 נפלה ירושלים בידי הכוח ללא קרב, במצעד צבאי חגיגי שהחל בשער יפו, צוינה העברת השלטון לבריטים שיקבלו בהמשך מנדט על ארץ ישראל.
את שני המאורעות ההיסטוריים האלו מציינת הספרייה הלאומית בתערוכות פיזיות ודיגיטליות המביאות את הסיפורים, התצלומים, המפות והמסמכים המתעדים את שלהי שנת 1917 - אחת השנים המרתקות והחשובות ביותר בהיסטוריה העולמית ובתולדות המזרח התיכון.
בתערוכה הראשונה המוקדשת לכניסתו של צבא אלנבי לירושלים יובא סיפור המסע של הצבא הבריטי ממצרים, דרך חצי האי סיני ועזה לירושלים וממנה לצפון הארץ ומשם לדמשק.
יראת כבוד
סיפור המסע המופלא של אלנבי, שדמה באופיו למסע צלב, שבו הכובשים האנגלים יורדים מסוסיהם ונכנסים לירושלים ברגל, כביטוי של יראת כבוד בפני המעמד, מתואר בתערוכה באמצעות יומני מסע ותצלומים נדירים. הייתה זו המלחמה הראשונה שבה היו לחיילים מצלמות אישיות, ומקצת התמונות, המתארות את מסע החיילים לירושלים כמסע התעוררות מיתית, יוצגו בתערוכה.
חלק נוסף בתערוכה יוקדש לרשת הריגול של ניל"י ותרומתה לכוחות של אלנבי ועוד חלק בתערוכה יוקדש ליחסה של החברה היהודית בארץ לבריטים באמצעות פריטים ומסמכים הקשורים לגדודים העבריים, לגלי ההוקרה לאלנבי ולקבלות הפנים המפוארות להן הוא זכה.
התערוכה השנייה תוקדש להצהרת בלפור, בת מאה השנים, שמהווה את אחת מאבני היסוד למדינת היהודים העצמאית שבדרך. פרסום ההצהרה איפשר, כבר מיומה הראשון, להביע בה תמיכה והסתייגות ואלו הן ככל הנראה סוד חייה הארוכים: חגיגת הצד האחד הייתה יגונו של השני, ולהפך - ושני הצדדים האשימו את המעצמה הבריטית בעוולות ובעיוותים שנוצרו מאז. ואכן, לצד תיעוד וסיקור תגובת היישוב היהודי למסמך החשוב, יובאו בתערוכה גם חומרי ארכיון המתארים את יחסה של החברה הערבית באותן שנים להצהרה.
סימני גאולה
התערוכה תציג קווים לדמותה של ההצהרה, השפעתה, הצלחותיה וכשליה. פריטי התערוכה מבוססים על ארכיוני הספרייה הלאומית ואוספיה ונוספו אליה עוד מספר פריטים מגנזך חיים ויצמן וארכיונים נוספים.
התערוכה גם תראה כיצד חבורת הציונים הצעירים, בהנהגת ד"ר ויצמן ומשפחת רוטשילד, ניהלו מסע שכנוע יעיל המבוסס על התלהבות ונגישות לגורמי השלטון, לצד מיומנות בגיוס אמצעי מימון ואהדה תקשורתית. זהו גם החוט המקשר בין מסע אלנבי להצהרת בלפור, כאשר יהדות העולם ראתה בשני האירועים את סימני הגאולה וראשית שיבת העם היהודי לארצו.
לצד התערוכה, המתקיימת בסיוע קרן פורטר (ndationPorter Fou), מעלה הספרייה הלאומית גם אתר אינטרנט ייחודי המבוסס על פריטים, כתבי יד, מפות ותצלומים מאוספי הספרייה העוסקים בזוויות שונות של אותם מאורעות. באתר יהיו סרטונים וכתבות על גדוד נהגי הפרדות והגדודים העבריים, ראשיתו והולדתו של השיר "הבה נגילה", חשיפת יומנו של איש ניל"י לוי יצחק שניאורסון ועוד.
הכניסה ללא תשלום בשעות פעילות הספרייה הלאומית (9:00- 19:00).

תאריך:  08/11/2017   |   עודכן:  05/11/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
100 שנים להצהרת בלפור: חשיפה של צילומים נדירים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
1,600 שקל לחודש לחלל עבודה, 3,400 שקל לחודש למשרד
אלעזר לוין
החברה היא בעלת 50 אחוז במיזם    תמכור במקביל גם את עיקר מניותיה בחברת נתיבי הצפון
עידן יוסף
המשרד להגנת הסביבה תומך ברשויות מקומיות שמכינות סקרי טבע עירוניים    24 רשויות כבר ביצעו סקרים, והנתונים המתקבלים מהסקר מסייעים להן בתחומי תכנון, תכנון תשתיות, חינוך וקהילה
עידן יוסף
יו"ר קואליציה ושרת המשפטים סיכמו על תיאום עם המשרד לביטחון הפנים    השרים ארדן ולוין התנגדו, וכך גם פרקליט המדינה    האופוזיציה: זהו חוק הסירוס
יפעת גדות
סטארטאפ ישראלי פיתח דור חדש של בינה מלאכותית הלומדת ללא עזרה מאדם    חברת קורטיקה פרצה למוח חי כדי לתרגם את פעילותו לתוכנה הלומדת על העולם ללא עזרה מאדם ומלמדת מחשבים נוספים בתובנות שהשיגה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il