עיריית תל אביב-יפו מובילה בהיקף שבילי האופניים בעיר, כאשר משנת 2000 נסללו בעיר כ-130 ק"מ שבילים, רובם מופרדים פיסית מתנועת כלי רכב והולכי רגל, כאשר ההפרדה (בצבע או באלמנט פיזי) נקבעת על-פי אופי ורוחב הרחוב. אולם, התהליך אינו תם והעירייה ממשיכה להשקיע מדי שנה, עשרות מיליוני שקלים בהמשך סלילת שבילים חדשים ויצירת חיבוריות בינם לבין השבילים הקיימים, לרבות התקנת תמרורים, סימונים והפניות, זאת במטרה ליצור רציפות ובהירות לגבי הסדרי הרכיבה.
כמו-כן, העירייה הכשירה עשרות ק"מ של רחובות ממותני תנועה (30 קמ"ש) שבהם רוכבי אופניים יכולים לנסוע במשותף עם כלי הרכב. ברחובות אלו בוצעו גם הטבעות על גבי המיסעה להבלטת אופי הרחוב ולבטיחות רוכבי האופניים.
בימים אלו מבוצע תהליך תכנוני לבחינת הסדרת שבילי אופניים בצירים מרכזיים כדוגמת בן יהודה, דיזנגוף ועוד. כשגרה מבוצעת אכיפה בנושא כלי רכב החונים על שבילי אופניים. במקביל, בחודשים האחרונים החלה העירייה באכיפת חוק הרכיבה על כלי הרכב הדו-גלגליים ובראשם האופניים החשמליים. האכיפה נכנסה לתוקף במהלך חודש ספטמבר 2017, כאשר ברחבי העיר מסיירים עשרות פקחים עירוניים בפריסה רחבה שהוכשרו למשימה שמטרתה צמצום מספר הפגיעות בהולכי הרגל, והסדרת נתיבי התחבורה השונים ברחבי העיר.
בנוסף מקודם פרויקט תל אופן שהינו מערך השכרת האופניים הראשון בארץ, הפרויקט הושק במאי 2011 והפך לחלק מהנוף העירוני בתל אביב-יפו, כאשר הוא מאפשר ומשפיע על שינוי בהרגלי הנסיעה של רבים מתושבי העיר ושל רבים הנכנסים אל תל אביב מדי יום. הפרויקט מהווה אמצעי תחבורה ירוק המפחית את העומס, הרעש וזיהום האוויר על הכבישים ואף תורם לאורח חיים בריא וכושר גופני. זאת כחלק מהמדיניות העירונית לעידוד רכיבה על אופניים ככלי תחבורה אלטרנטיבי לרכב הפרטי.