ועדת האכיפה המנהלית של רשות ניירות ערך, אישרה הסדר אכיפה מנהלי בין רשות ניירות ערך, ובין חברת ספיץ' מודולס אחזקות בע"מ.
בראשות הוועדה ישבה השופטת בדימוס,
ברכה אופיר-תום. חברי הוועדה: ד"ר מאיר סוקולר וד"ר לאה פסרמן-יוזפוב, על-פי הסדר האכיפה, הודתה החברה בעובדות ובהפרות שיוחסו לה בדבר הכללת פרטים מטעים בדיווחים וכן הטעיית רשות ניירות ערך, והוטל עליה עיצום כספי בסך 150 אלף שקלים, וזאת לאור התחשבות במצבה הכלכלי הקשה.
ספיץ מודולס אחזקות בע"מ עסקה בפיתוח, מסחור ושיווק טכנולוגית המרת דיבור לטקסט, אשר נוצרה על-ידי מיזוג של חברה פרטית בשם ספיץ' מודולס עם שלד בורסאי בשם תשואה 10 במהלך חודש פברואר 2014. ההפרות נשוא ההסדר נוגעות לפרויקט של החברה (ביחד עם חברת הרקיע הרביעי ששימשה אינטגרטור שלה בתחום הרפואי) עם חברת שירותי בריאות כללית.
התשקיפים שפורסמו כללו פרטים מטעים באשר להתקשרות עם בריאות כללית. בין היתר, נכתב בהם במקומות שונים כי נחתמו הסכמים עם שירותי בריאות כללית, וכן כי ספיץ' מודולס מכרה מערכת תמלול רפואי אוטומטית לשירותי בריאות כללית, הצפויה להניב לה הכנסות לאחר סיום פריסה מלאה, הצפויה עד לשנת 2015, ובמקום אחר נכתב כי "נכון למועד זה, טרם נחתם הסכם בין הצדדים, תחת זה הוסכם כי הזמנות העבודה ישלחו לספיץ' ישירות על-ידי כל אחד מבתי החולים בנפרד, מעת לעת, ככל שיידרש".
ב-4 בפברואר 2014 פרסמה החברה לציבור דוח מיידי שכלל מצגת למשקיעים, ובה פורסמו פרטים מטעים דומים לאמור לעיל, ובהם כי מערך הדימות של שירותי בריאות כללית בחר בספיץ' מודולס כספק התמלול הרפואי המוביל, וכן כי עקרונות הסכם המסגרת בין ספיץ מודולס לשירותי בריאות כללית כוללים דמי שימוש של כמיליון דולר לפריסה של כ-120 עמדות תמלול. הפריסה תחל ברבעון השני של 2014, כאשר החברה צופה פריסה של 120-100 עמדות עד סוף 2015.
ב-29 ליוני 2014 שלחה החברה מכתב תשובה לסגל רשות ניירות ערך, ובו ציינה כי לחברה מסגרת התקשרות חוזית מחייבת עם הכללית, המעוגנת בפרוטוקול משנת 2011, כי הסתמכה על מצגים עקביים שהציגו לה אנשי הכללית לגבי קצב פריסת ערוצי התמלול ועל נתונים דומים שהועברו לה מהרקיע הרביעי לגבי רצון הכללית לפריסת למעלה מ-400 ערוצים, וכי שימור ההסכם התבטא בקשר רציף בין החברה לכללית לאורך כל המחצית השנייה של 2013.
כל אלו הינם פרטים מטעים, אשר עמדו בסתירה למצב הדברים העובדתי. החברה התקשרה עם הכללית לביצוע פיילוט בלבד כשלוש שנים קודם לכן, לא היה אישור לביצוע המשך התקשרות מעבר לפיילוט, בין החברה לבין הכללית התקיים נתק בן שמונה חודשים לפחות טרם מועד פרסום התשקיף, נתק דומה בינה לבין הרקיע הרביעי, כנגד ספיץ מודולס הפרטית ניתן צו פירוק ובתקופה זו פעילותה הייתה מוקפאת כמעט לגמרי, לא דובר על הזמנות עבודה, נכון לאוגוסט 2013 השרת של החברה כלל לא היה בשימוש על-ידי הכללית, וכן בין החברות לא נחתם כל הסכם או חוזה מחייב, פרט לפרוטוקול ישיבה בלתי חתום שנערכה כמעט 3 שנים קודם לכן.
הוועדה אישרה את ההסדר בדעת רוב של השופטת (בדימוס) הגב' ברכה אופיר-תום וד"ר מאיר סוקולר. המותב קבע כי העובדות המוסכמות בהסדר, בהן הודתה המשיבה, די בהן לבסס את אחריותה לביצוע הפרות המיוחסות לה במסגרתו.
בכל הנוגע לחומרת ההפרות, סברה הוועדה כי התשתית העובדתית שנפרשה בהסדר מצביעה על סדרה של מעשי הפרה חמורים שבצעה החברה אגב הליך של הנפקה, אשר נגעו לא לפרט מטעה אחד או שניים אלא לשורה של הצהרות ששולבו בתשקיפים ובדוח שהוציאה לציבור, ואשר ההטעיה בהם היא מהותית. המותב הדגיש כי חומרת ההפרות נעוצה אף בכך שמדובר בשלוש הפרות של הכללת פרט מטעה שבצעה החברה, אשר פוגעות בעיקרון הגילוי שבלב חוק ניירות ערך, וכן בהפרת הטעיית הרשות, הפוגעת בבסיסו של מערך יחסי האמון בין הגורמים המפוקחים ובין הרשות - מערך הנחוץ לטובת הציבור כולו.
נוכח כך, סברה הוועדה כי גובה העיצום הכספי שנקבע בהסדר, בסך של 150 אלף שקלים, אינו משקף כראוי את חומרת ההפרות. אף על-פי כן, אישרה הוועדה בדעת רוב את ההסדר, בנמקו את החלטתו בייחודיות המקרה ונסיבותיו הקשות - היות החברה שלד בורסאי המצוי בהליכי פירוק, מצבה הכלכלי הנואש של החברה, וכן העובדה שכל עיצום כספי שיוטל סופו ליפול על נושיה.
בסיכומו של דבר אישרה הוועדה את ההסדר, בציינו שבבסיס אישור זה ניצבו מצד אחד שיקולי ההרתעה ואינטרס הציבור ומצד שני היות החברה בפירוק ומצבה הכלכלי הקשה, וכן שיקול אינטרס הנושים להעשרת קופת הפירוק, על-מנת שלא יצאו וידיהם על ראשיהם.
דעת המיעוט של חברת המותב ד"ר לאה פסרמן-יוזפוב סברה כי יש לדחות את ההסדר בשל היות גובה העיצום הכספי המוסכם בהסדר נמוך מכדי לשקף את חומרת ההפרות, אך בה בעת גבוה מכדי לשקף את נסיבותיה הכלכליות הקשות של החברה והעובדה שהעיצום הכספי שיושת יבוא על חשבון נושיה.