X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
דוח מרכז המחקר והמידע של הכנסת:

משרד החינוך מגדיל פערים בין ילדים עניים לעשירים

זוהר: "לאחרונה נתנו 50 מיליון שקלים לחינוך הנוצרי, ואני מברך על ההחלטה. אבל אם נתתם לנוצרים אז תנו גם לחינוך הערבי שאינו רשמי וגם לחרדי" מקלב: "הגישה הזאת של ענישה למי שלומד במוכר שאינו רשמי שהוא נרדף, איומה"
▪  ▪  ▪
יו"ר הוועדה לשוויון חברתי, ח"כ מיקי זוהר [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

הוועדה לשוויון חברתי וצדק חלוקתי של הכנסת דנה (ד', 15.11.17) בדוח שהוכן על-ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, ממנו עולה כי מדיניות משרד החינוך בתקצוב בתי הספר היסודיים בישראל, אינה שוויונית ומפלה באופן חלוקתו, ובכך תורמת את חלקה להגדלת הפערים בחברה הישראלית בין תלמידים מבוססים לתלמידים עניים.
בפתיחת הדיון אמר ח"כ מיקי זוהר (ליכוד): "הוועדה מזועזעת מהעובדה שבחברה מתוקנת, תלמידים מזרמים חלשים ביותר בחברה - מקבלים 60 אחוזים פחות מהממוצע. הזוי שמוסדות שאינם משתייכים לרשתות החינוך הגדולות, מתוקצבים בשיעור 40-60 אחוזים מתקציב הבסיס של מוסד חינוך רשמי".
לדבריו, מהדוח רואים כי קיים אי-שוויון ברכיבי החישוב של "מדד הטיפוח" שמשפיע באופן ישיר על אחוזי התקצוב: "זה דבר שגוי בבסיסו שמאפשר לבתי ספר אליטיסטים לגבות סכומים מופרזים בשכר הלימוד מהמשפחות האמידות הנמצאות על-פי חלוקה זו, בקטגורית עשירון שלוש של מדד הטיפוח, לעומת בתי ספר חרדים העומדים על עשירון 6 על-פי מדד זה".
בדוח נטען כי תקציב משרד החינוך לכיתה בבית ספר ממלכתי-דתי עומד על 446,278 אלף שקלים בעוד שכיתה חרדית שלא בבתי ספר של ש"ס או יהדות התורה מתוקצבת ב-186,871 אלף שקלים בלבד.
מחברת הדוח אתי וייסבלאי הסבירה כי עובדי הוראה במוסדות רשמיים מועסקים ישירות על-ידי משרד החינוך ושכרם מחושב על-ידי וותק השכלה וכו'. בלא רשמיים, המורים לא משויכים למשרד ולכן הם מועסקים ישירות על-ידי המוסד עצמו בשכר שונה לחלוטין. "תוכנית אופק חדש לא נכללת בלא רשמיים על-ידי משרד החינוך ולכן יש פערי שכר עצומים. מדובר על קרוב ל-80 אלף תלמידים בכל המגזרים שמתוקצבים באופן שונה. התקציב לחרדים מחוץ לרשתות הוא פחות מחצי ולערבי מחוץ לרשמי הוא פחות משליש".
במהלך הדיון אמר ח"כ יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת), כי המצב כיום יוצר פערים אדירים. "אני למדתי במוכר שאינו רשמי. השכר מתגלגל לפתחם של ההורים כאשר טענות משרד החינוך על שוני בלימודי הליבה וסלקטיביות של בחירת תלמידים הם רק תירוץ למה לא לתת תקציב זהה לזה של הרשמי. זה בלתי נתפס, למה להעניש את הילדים בפערים כאלו? בתי הספר מסכימים להורדה בתקציב ל-75 אחוזים, ובפועל הפער הוא בלתי נתפס והם מקבלים רק 40 אחוזים! אי-אפשר לקבל את המשכו של המצב הזה". ח"כ ג'בארין טען כי יש כאלה שמוחרגים והם לא שוויוניים במהלך הזה וקרא לחברי הכנסת: בואו ניזום הצעת חוק משותפת וסוף-סוף נוכל לתמוך הצעת חוק של הקואליציה".
ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה): "אנו דנים האם יש אפליה בתקצוב. אין שום סיבה שילדי הלא רשמי יקבלו 75 אחוז. הגישה הזאת של ענישה למי שלומד במוכר שאינו רשמי שהוא נרדף, איומה. שר החינוך הקודם אמר אני אסגור את הלא רשמי. הם לומדים שם בגלל תפיסת חיים שונה, הם חייבים את זה כי זאת דרך החיים הרגילה שלהם. במוסדות הללו עומדים בדרישות הפדגוגיות והפיזיות". הוא טען כי ישנה גרירת רגליים מכוונת של משרד החינוך למימוש ההסכם הקואליציוני שמבטיח תקצוב של 75 אחוזים.
ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה), סיפר כיצד משלחת של הפרלמנט האירופי בכנסת מחתה בשבוע שעבר על האפליה לרעה של מוסדות החינוך הכנסייתיים. "כשהסברנו להם שהם קיבלו מענק חד-פעמי של 50 מיליון שקלים הם השיבו: אנחנו רוצים שהמוסדות האלה יכנסו לתוך התקצוב הקבוע".
ח"כ מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת): "אנחנו רוצים שכל התלמידים מכל המגזרים יקבלו את מה שמגיע להם. החינוך הוא התקווה בסוף להתגבר על כל הפערים בחברה. בתי הספר הכנסייתיים ניהלו מאבק צודק אבל מגיע תקציב זהה לכולם. אם זה כרוך בחוק כולנו נשלב ידיים שיעשה צדק עם כולם".
ח"כ חנין זועבי (הרשימה המשותפת), טענה כי משרד החינוך בנה את תוכנית התקצוב הדיפרנציאלי, משום שהוא רוצה להקטין פערים בבתי הספר הרשמיים שם נרשמו הישגים נמוכים במחנים ארציים ובינלאומיים במיוחד במגזרים החרדי והערבי. "להשאיר פערים של שליש וחצי הלא רשמיים לא עומד בקריטריון של צדק והגיון. משרד החינוך הכריז כי הוא רוצה להקטין את הפערים - אז תסגרו את פערי התת תקצוב והכשרת מורים".
דוד שרפר יו"ר פורום המוכש"ר (איגוד מוסדות המוכר שאינו רשמי): "אני מקווה שהוועדה לא תעזוב את הנושא עד לפתרון. משרד החינוך הוא המשרד השני בגודלו במדינה והוא משקיע כדי לשפר ולקדם את מערכת החינוך במטרה לחתור לשוויון בין תלמידים. ככל שתלמידים חלשים, המדינה משקיעה בהם יותר כסף כדי להגיע לאותו שוויון בשיטת תקצוב דיפרנציאלי. אבל במערכת החינוך שלנו יש חצר אחורית, שבה הלא רשמיים מופלים לרעה. במקום לתת תקציב כפול ללא רשמיים שיזניק אותם, אתם נותנים פחות מחצי. כששר החינוך רוצה להוציא את הסרדינים - אז בלא רשמיים, החצר האחורית של מערכת החינוך משאירים את הילדים בכיתות צפופות".
ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה): "כולם יודעים שאין כפל מבצעים אבל משרד החינוך נוקט בכפל ענישה. מענישים ב-75 אחוז. אחר כך המדינה מתפתחת יש רפורמות והתפתחות ויש כפל עונשים. בציבור החרדי אין סלקטיביות - אין מפואר או לא מפואר. הענשתם אותנו? למה שלא נהיה בכל הרפורמות החדשות! זה עוול של שנים וצריך שיפתרו אותו. קחו אותנו למאה אחוז ואל תתנו בונוסים. אנחנו לא באים לבקש לשנות סדרי עולם מפעם, תנו לפחות מה שמגיע מההתפתחות של כל מה שקורה בארץ".
יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי זוהר: "אחר כך שואלים למה זה הולך לאקדמיה וזה לא, למה לזה יש מקצוע ולזה אין מקצוע. לאחרונה נתנו 50 מיליון שקלים לחינוך הנוצרי ואני מברך על ההחלטה להעביר להם את הכסף אבל אם נתתם לנוצרים אז תנו גם לחינוך הערבי שאינו רשמי וגם לחרדי. הנושא מצוי בבית המשפט העליון שלעניות דעתי ההכרעה שם מאוד פשוטה ואני מעריך שיחליטו לתקציב זהה ואני מקווה שבעקבות הדיון הזה משרד החינוך יעשה סדר ויתקן באופן קבוע את העוול המתמשך".
דודי מזרחי מנהל אגף תקציבים במשרד החינוך: "אני רואה את הסוגיה כמורכבת ואין ספק שהמציאות הנוכחית היא לא אידאלית. יש במדינת ישראל בתי ספר רשמיים ציבוריים ואנחנו משקיעים בשנים האחרונות משאבי עתק, תקציבים חסרי תקדים בפריפריה. משרד החינוך משקיע מתוך תפיסה במערכות הרשמיות. הניסיון להציג כאילו מפלים את הציבור הערבי או החרדי זה לא נכון". כשנשאל מזרחי האם ישנו את עמדתם בעקבות הדיון הבהיר כמו גם נציגי משרד האוצר והמשרד לשוויון חברתי כי עמדתם נשארת זהה.
ח"כ זוהר: "אתם רוצים לעשות סוף לקיפוח? אתם רוצים להוביל את הילדים לרשמי ומי שלא יעבור יקופח. אני מדבר על 80 אלף ילדים שמקבלים 40 אחוז ונקברים על-ידי משרד החינוך". מזרחי מחה על המונח קבורה ואמר כי המערכת הציבורית פתוחה לכולם.
היו"ר זוהר חתם את הדיון ואמר כי הוועדה דורשת ממשרד החינוך לפעול לאלתר לחינוך שוויוני ולהעדפה מתקנת לכלל התלמידים במדינת ישראל בתקצוב מוסדות החינוך השונים בכלל ובפריפריה בפרט תוך דגש והתייחסות למשפחות מוחלשות במצב סוציואקונומי נמוך. "הוועדה קוראת לשנות את המדיניות המפלה בתקצוב מוסדות החינוך המוכרים שאינם רשמיים. זאת מדיניות לא שוויונית שמגדילה את הפערים בחברה הישראלית בין תלמידים מבוססים לתלמידים עניים".

תאריך:  15/11/2017   |   עודכן:  16/11/2017
+המליאה: חוק ההמלצות יעבור מוועדת חוקה לוועדת הפנים
22:02 15/11/17  |  עידן יוסף

לאחר מחאות רבות מצד חברי האופוזיציה, מליאת הכנסת אישרה בהצבעה שמית את בקשת ועדת הכנסת להעביר את הצעת חוק סדר הדין הפלילי (תיקון - איסור המלצה או חוות דעת של רשות חוקרת), התשע"ח-2017, מוועדת החוקה חוק ומשפט בראשות ח"כ ניסן סלומינסקי מהבית היהודי, לדיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה בראשות ח"כ דוד אמסלם מהליכוד, שהוא גם יוזם החוק. ח"כ רןעי פולקמן התחייב: "החוק לא יהיה פרסונלי ולא רטרואקטיבי". ח"כ יצחק הרצוג איים: "שאף אחד לא יתפלא אם תבוא עתירה לבג"ץ".

+לחרדים נמאס: לא נצביע עם הקואליציה
20:46 15/11/17  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

יהדות התורה עולה שלב: הודיעה לראש הממשלה כי אם בשבת הקרובה יבוצעו עבודות רכבת בדרום יצביעו כרצונם  ▪  נתניהו: משבר השבת - המשבר היחיד  ▪  בבית היהודי טרם גיבשו עמדה

גפני וליצמן. הקש ששבר את גב הגמל? [צילום: יצחק הררי]
+הדתיים מציעים: החוק שיגביל עבודות רכבת בשבת
19:59 15/11/17  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

הצעת החוק מבקשת לתת לשר העבודה סמכות להגביל את מתן אישורי העבודה בשבת תוך התחשבות ככל הניתן במסורת ישראל, זאת בדומה לסמכות שר התחבורה להגביל תחבורה ציבורית בשבת

תשתית. לא דוחה שבת [צילום: אבי דישי/פלאש 90]
+150% שכר שבת - לא במגזר הציבורי
19:57 15/11/17  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

הצעת חוק חדשה מבקשת לתקן את חוק שעות עבודה ומנוחה כך שעובד במגזר הציבורי ששכרו משולם מכספי ציבור לא יקבל תוספת שכר בעד עבודה ביום המנוחה אא"כ מדובר בעובדים שתפקידם כרוך בהצלת חיים ומי שהחוק החריגו

נמל חיפה. שכר כמו ביום חול [צילום: פלאש 90]
+כתב אישום יוגש נגד ח"כ אורן חזן
19:27 15/11/17  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

לאחר שהודיע כי הוא מוותר על החסינות העומדת לו מתוקף תפקידו כחבר כנסת, כתב אישום יוגש נגד אורן חזן  ▪  הח"כ יואשם בתקיפת והעלבת עובד ציבור - זאת בעקבות עימות פיזי בין חזן למנכ"ל עיריית אריאל ב-2014

משפט במקביל לכהונה בכנסת [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]
+המלונאים מבקשים: למכור חבילות נופש ללא זכות ביטול
14:18 15/11/17  |  עומר כרמון   |   לרשימה המלאה

אושרה לקריאה ראשונה הצעת חוק שתאפשר לסוכנים ישראלים למכור חבילות נופש בחו"ל ללא זכות ביטול  ▪  מנכ"לית התאחדות המלונות בישראל: "אנו בתחרות בינ"ל קשה מאוד, והחלת הצעת החוק גם עלינו, תאפשר להשאיר את הכסף בארץ"

אילת [צילום: משה שי/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אביגדור (איווט) ליברמן / Avigdor  Liberman  אברהם נגוסה / Avraham Neguise  אוסאמה סעדי / Osama Saadi  אופיר אקוניס / Ofir Akunis  אורי מקלב / Uri Maklev  אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אורן חזן / Oren Hazan  אחמד טיבי / Ahmad  Tibi  איוב קרא / Ayoob Kara  איילת נחמיאס-ורבין / Ayelet Nahmias-Verbin  איילת שקד / Ayelet Shaked  איימן עודה / Eiman Ode  אילן גילאון / Ilan Gilon  איתן ברושי / Eitan Broshi  איתן כבל / Eitan Cabel  אכרם חסון / Akram Hasson  אלון שוסטר / Schuster Alon  אלי אלאלוף / Eli Alaluf  אלי כהן / Eli Cohen  אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan  אלעזר שטרן / Elazar Shtern  אמיר אוחנה / Amir Ohana  אראל מרגלית / Erel Margalit  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  באסל גטאס / Basel  Ghattas  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan  ג'מאל זחאלקה / Jamal  Zahalka  דני עטר / Danielle Attar  דני בן יוסף דנון / Dani Danon  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  זאב בנימין בגין / Ze'ev Binyamin Begin  זוהיר בהלול / Zohir Bahalul  ז'קי לוי / jackie Levy  חיים ילין / Haim Yalin  חיים כץ / Haim Katz  חיליק (יחיאל) בר / Yehiel Bar  חמד עמאר / Hamad Amar  חנין זועבי / Haneen  Zoabi  טלי פלוסקוב / Tali  Ploskov  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יגאל גואטה / Igal  Guetta  יהדות התורה והשבת  יהודה גליק / Yehuda Glick  יואב בן-צור / Yoav Ben-Tzur  יואב גלנט / Yoav Galant  יואב קיש / Yoav Kish  יואל חסון / Yoel Hason  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יואל קוסטנטין רזבוזוב / Yoel Konstantine  Razvozov  יוליה  מלינובסקי / Yuliya Melinovsky  יוסף גריף / Yosef Garif  יוסף תיסיר ג'בארין / Yousef Taysir Jabareen  ינון מגל / Yinon  Magal  יעל גרמן / Yael  German  יעל כהן-פארן / Yael  Cohen Paran  יעקב אשר / Yakov  Asher  יעקב ליצמן / Yaakov Litzman  יעקב מרגי / yaakov Margi  יעקב פרי / Yaakov  Perry  יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton  יצחק כהן / Yitzhak  Cohen  יצחק (איציק) שמולי / Itzik  Shmuli  ירון מזוז / Yaron Mazuz  יריב לוין / Yariv Levin  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל כץ / Israel  Katz  מאיר כהן / Meir  Cohen  מאיר פרוש / Meir Porush  מייקל אורן / Michael Oren  מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli  מיכל בירן / Michal Biran  מיכל רוזין / Michal Rozin  מיקי לוי / Mickey  Levy  מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari  מירי  רגב / Miri Regev  מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar  מנואל טרכטנברג / Manuel Trajtenberg  מסעוד גנאים  מרב מיכאלי / Merav  Michaeli  מרדכי (מוטי) יוגב / Mordhay  Yogev  משה גפני / Moshe Gafni  משה כחלון / Moshe Kahlon  משה (בּוֹגי) יַעלון / Moshe  Ya'alon  משולם נהרי / Meshulam Nahari  נאוה בוקר / Nava Boker  נורית קורן / Nurit Koren  נחמן שי  ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky  נפתלי בנט / Naftali  Bennett  סילבן שלום / Silvan  Shalom  סעיד  אלחרומי / Said Elharumi  סתיו שפיר / Stav Shafir  עאידה  תומא-סלימאן / Aida  Touma-Suleiman  עבד אל-חכים חאג' יחיא / Abd al-Hakim  Hajj Yahya  עבדאללה אבו-מערוף / Abdullah  Abu Ma'aruf  עודד פורר / Oded Forer  עיסאווי פריג' / Issawi Frej  עליזה לביא / Aliza Lavi  עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz  עמר בר-לב / Omer  Bar-Lev  עפר שלח / Ofer  Shelah  פנינה תמנו-שטה / Pnina Tameno-Shete  ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely  ציפי לבני (שפיצר) / Tzipi  Livni  קארין אלהרר / Karin  Elharar  קסניה סבטלובה / Ksenia Svetlova  רוברט אילטוב / Robert Ilatov  רויטל סויד / Revital Swid  רועי פולקמן / Roei Folkman  רחל עזריה / Rachel  Azaria  ש"ס  שולי מועלם-רפאלי / Shuli  Mualem-Refaeli  שי  פירון / Shai  Piron  שלי רחל יחימוביץ' / Shelly  Yachimovich  שרון גל / Sharon Gal  שרן השכל / Sharren Haskel  תמר זנדברג / Tamar Zandberg
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
משרד החינוך מגדיל פערים בין ילדים עניים לעשירים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות כנסת 20
עומר כרמון
אושרה לקריאה ראשונה הצעת חוק שתאפשר לסוכנים ישראלים למכור חבילות נופש בחו"ל ללא זכות ביטול    מנכ"לית התאחדות המלונות בישראל: "אנו בתחרות בינ"ל קשה מאוד, והחלת הצעת החוק גם עלינו, תאפשר להשאיר את הכסף בארץ"
עומר כרמון
ועדת הכספים אישרה לקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק פרטית שנועדה לעודד חברות ציבוריות להנפיק בבורסה בת"א ולא בחו"ל    משרד האוצר מתכוון לסכל: "אובדן הכנסות למדינה של 80 מיליונים שקלים"
עומר כרמון
הצבא לא ישחרר משירות את מי שהיה בטיפולי פוריות או הפריה, גם אם נעדר מהשירות בתקופה זאת    ההגנה תינתן למשך שנתיים מתחילת הטיפולים, ותתאפשר לשתי לידות מכל בן זוג    ח"כ אלי אלאלוף: "נגן על הנשים הנפלאות האלה"
עומר כרמון
ועדת הכנסת לביקורת המדינה: "עיקר משבר הדיור נמצא במרכזי הערים. ראשי עיריות לא רוצים תושבים"    פרופ' מנואל טרכטנברג: " רשות המקומית לא צריכה להשקיע בדירת יוקרה ריקה. הארנונה נכנסת לפי גודל הדירה ומבחינתי זה חמור ביותר"
עומר כרמון
ח"כ אורלי לוי אבקסיס: "קיימים בישראל כיום בנקים לא רשמיים, וגם אם זה מגיע ממקום של ערבות הדדית וסולידאריות חברתית זה דבר שמביא עמו סכנה גדולה מאוד. אנחנו לא יודעים מאיפה הגיע החלב, באילו תנאים הוא נשאב והוחזק, האם האם השואבת בריאה, האם החלב נקי ומפוסטר ובאמת בריא לתינוק? הגיע הזמן שמדינת ישראל תיקח אחריות ותתחיל להתנהג כמדינה מפותחת"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il