X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
השופט הטרי בעליון מצטרף לדעת הרוב לפיה אין צורך להוכיח שדיירי הבית ידעו על כוונתו של המחבל מזוז מקצין את עמדתו ודורש לדון מחדש ברמה העקרונית בהריסת הבתים
▪  ▪  ▪
השופט החדש בעליון, יוסף אלרון [צילום: יוסי זמיר, פלאש 90]

שופט בית המשפט העליון החדש, יוסף אלרון, מצטרף לשופטים הסבורים שניתן לאשר הריסת בתי מחבלים גם אם מההריסה ייפגעו בני משפחותיהם שלא היו מעורבים בפיגועים. במקביל, מקצין השופט מני מזוז את התנגדותו להריסה ודורש לדון מחדש בפסיקה העקרונית המתירה אותה.
אלרון כתב (26.11.17) את דעת הרוב בפסק הדין בו אישר בג"ץ להרוס את ביתו של מוחמד אבו-אל-רוב, אחד משני רוצחיו של ראובן שמרלינג בתחילת החודש שעבר. אביו של אבו-אל-רוב וכמה מבני המשפחה, המתגוררים בבניין בקבטיה שבצפון השומרון, עתרו נגד ההריסה.
אלרון אומר תחילה, כי מאחר שבג"ץ כבר אישר עקרונית את השימוש בתקנה המאפשרת הריסת בתים - שוב אין צורך להידרש בכל פעם מחדש לחוקיותו. "לנוכח העובדה כי מדובר באמצעי דרסטי, פירשה ההלכה הפסוקה סמכות זו בצמצום, וקבעה כי על המפקד הצבאי לעשות שימוש זהיר בסמכותו לפי התקנה, ולקבל את החלטותיו תוך הקפדה ושמירה על עקרונות הסבירות והמידתיות", הוא מזכיר.
אלרון מדגיש, כי מטרת ההריסה היא הרתעה ולא ענישה, ולכן בהחלט ייתכן מצב בו חפים מפשע ייפגעו ממנה. "שאלת מידתיות הפעולה נבחנת, בראש ובראשונה, לאור תכליתה - יעילות ההרתעה. בקשר לכך, נקבע בעבר כי מידת היעילות של מדיניות הריסת הבתים היא עניין להערכתם של גורמי הביטחון, וכי קיים קושי בעריכת מחקר מדעי שיוכיח כמה פיגועים נמנעו כתוצאה מפעולות של הריסת בתים", הוא אומר.
אלרון קובע: "אין בעובדה שבני המשפחה לא ידעו על כוונותיו הזדוניות של המפגע כדי להצביע על פגם מהותי שנפל בשיקול דעתו של המפקד הצבאי. נוכח התכלית ההרתעתית שבבסיס התקנה, המכוונת גם כלפי ציבור המפגעים בכוח וסביבתם, מודעות מצד דיירי המבנה המיועד להריסה לכוונותיו של המפגע איננה תנאי הכרחי לביצוע הצו". הוא דוחה את גישתו ההפוכה של מזוז ואומר: "התייחסות זו יש בה כדי לרמז דווקא על גישה פרשנית לפיה התכלית העומדת בבסיס תקנה 119 היא עונשית, ולא הרתעתית, ולא היא".
גם השופט אורי שהם אומר, שאין מקום לדון מחדש בחוקיותה של תקנה 119. הוא מצטט מפסק דין קובע, בו נקבע, כי "המשיב [צה"ל] אינו נדרש להראות כי המתגוררים בבית ידעו אודות הפעילות החבלנית המסוכנת של המפגע, או כי עודדו אותו לבצע את הפיגוע" כדי שתאושר הריסת הבית.
מזוז אומר בדעת המיעוט: "כבר הבעתי לא פעם את דעתי כי הפעלתה של תקנה 119 מעלה שורה של שאלות משפטיות קשות, הן בהיבט של המשפט הבינלאומי הפומבי והן בהיבטים של המשפט החוקתי והמשפט המינהלי הישראלי, אשר להשקפתי לא זכו עד כה לבירור מספק ועדכני בפסיקתו של בית משפט זה".
עם זאת, גם הוא אינו דן בתקנה 119 באופן כללי, אלא רק בהפעלתה נגד ביתו של אבו-אל-רוב - וקובע שהיא אינה מידתית, בשל פגיעתה בבני המשפחה שלא היו מודעים לכוונותיו. "הבעתי דעתי בשנים האחרונות פעם אחר פעם על-אודות הבעייתיות הקשה בהפעלת הסנקציה לפי תקנה 119 כלפי חפים מפשע, והבעתי עמדה השוללת הפעלת הסנקציה כלפי בני משפחה לא מעורבים", מזכיר מזוז.
בג"ץ קבע, כי הבית ייהרס ב-30.11.17. את העותרים ייצגו עוה"ד מיכל פומרנץ ומוריה שלומות, ואת המדינה - עו"ד אבינעם סגל-אלעד.

תאריך:  26/11/2017   |   עודכן:  26/11/2017
+עזה טובעת: הרוג ופצועים
00:55 27/11/17  |  עומר כרמון   |   לרשימה המלאה

בן אדם אחד נהרג ושבעה נפצעו ברצועת עזה, לאחר שגשם כבד מלווה בברד גרם להצפות חמורות בשעות הערב המאוחרות  ▪  עדי ראייה מדווחים כי מים בגובה 70 ס"מ הציפו בתים, מכוניות וחנויות. קווי חשמל קרסו. כוחות הביטחון בעזה סגרו כבישים שהוצפו  ▪  עיקר הנזק: במזרח הרצועה ובצפונה

הצפות ברצועת עזה. הלילה
רצועת עזה הלילה [צילום: אברהים דלול]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אלרון: הריסת בתי מחבלים - להרתעה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
אלברט שבות
האם קטלוניה היא אדמה כבושה על-ידי ספרד? זו השאלה שתושבי קטלוניה יענו עליה ברובם המוחלט במרירות: אכן אנו אדמה כבושה על-ידי הספרדים, כפי שתושבי הגדה ומזרח ירושלים יענו באותה נימה: אנו אדמה כבושה על-ידי הציונים הישראלים
עומר כרמון
טרור דאעש גרם שוב לסגירת מעבר רפיח ותושבי רצועת עזה אינם יכולים לצאת לחו"ל אפילו במקרים דחופים    החמאס ברצועה קורא לפתוח מחדש את נמל התעופה הבינ"ל וליצור מסדרון ימי בין עזה למצרים
עומר כרמון
דובר מחלקת המדינה האמריקנית הסביר את סיבוב הפרסה: "בסמכותו של נשיא ארה"ב לקבוע את מדיניות החוץ שלנו"
עומר כרמון
ד"ר עסאם יוסף, איש חמאס העומד בראש "הארגון העממי לתמיכה בעזה" - גוף שמקבל מימון מממשלת קטר: "ישראל ביצעה את הרצח כדי למנוע את פתיחת מעבר רפיח וכן לפגוע בשיחות המתנהלות בחסות מצרית, בין החמאס לבין הפתח"
איתמר לוין
גם אחרי 27 שנים בעיתונות, מתברר שיש דברים ודיבורים שיכולים להפתיע את הח"מ - ובמיוחד כאשר הם באים בכתב, לעיתים בבתי המשפט, וכאשר אין המדובר בפליטות פה. כמה דוגמאות מהשבוע האחרון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il