X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
סולברג: הרשות הסיתה לפיגועים בזמן אינתיפאדת אל-אקצה, מימנה אותם וסייע לביצועם תשלם 5 מיליון שקל למשפחתו של עמוס מנטין שנרצח ביוני 2003
▪  ▪  ▪
ערפאת. תמך אישית בטרור [צילום: פלאש 90]

בית המשפט העליון קובע לראשונה (6.12.17), כי הרשות הפלשתינית נושאת באחריות לפיגוע רצחני שבוצע בשנת 2003 (בזמן אינתיפאדת אל-אקצה) ולכן תשלם פיצויים של מיליוני שקלים למשפחתו של הקורבן. קביעותיו של ביהמ"ש בתיק זה ישפיעו במישרין על תביעות דומות של נפגעי טרור, שחלקן תלויות ועומדות בבתי המשפט המחוזיים וחלקן צפויות להידון בערעורים בעליון.
פסק הדין ניתן בידי השופט נעם סולברג, בהסכמת הנשיאה בדימוס מרים נאור והשופט עוזי פוגלמן, בערעורים הדדיים של הרש"פ ושל משפחת עמוס מנטין, אשר נרצח ביוני 2003 בבאקה אל-גרבייה בידי נער בן 15.5 אשר עבר לפני כן אימונים במחנה של הרש"פ ביריחו. בית המשפט המחוזי בתל אביב (השופטת דליה גנות) הסתמך בפסק דינו במידה רבה על מסמכי שלל שנתפסו במבצע "חומת מגן" ועל עדותו של תא"ל (מיל.) יוסי קופרווסר, שהיה ראש חטיבת המחקר באגף המודיעין, וסולברג קובע שאין מקום לסטות מאותם ממצאים עובדתיים.
סולברג דוחה את טענתה של הרשות לפיה לא ניתן כלל לתבוע אותה, משום שיש לה חסינות על-פי החוק הבינלאומי. הוא מאמץ את הודעת שר החוץ, ולפיה ישראל אינה מכירה בחסינותה של הרשות לעניין תביעות כאלו. מדובר בנושא מדיני מובהק, בו לא יתערב בית המשפט - מבהיר סולברג. הרשות גם טענה שמדובר במעשי מלחמה בלתי שפיטים, וסולברג דוחה מכל וכל טענה זו: מעשי טרור אינם פעולות מלחמה וטרוריסטים אינם לוחמים - אלא ההפך הגמור מכך. על הרש"פ גם מוטלת חובה למנוע מעשי טרור, אותה נטלה על עצמה בהסכמים עם ישראל, ולצד זאת - מכוח ההיגיו, המוסר הטבעי והשכל הישר, מוסיף סולברג.
סולברג מאמץ את ממצאיה של גנות בנוגע להתרשלותה של הרש"פ, ומציין שהיא נקטה בדיון במחוזי בטקטיקה של "הכחשה גורפת והתחמקות", מבלי להציע הסברים למעשיה ומבלי להציג ראיות המצויות ברשותה. ניתן להסתמך על דבריו של הנער הרוצח בנוגע לאימונים שעבר ברש"פ, ממשיך סולברג, ואין מקום לסטות מהממצא העובדתי לפיו באותו מחנה אימונים הייתה אווירה ברורה של הסתה לרצח יהודים. הרשות אימנה אותו בשימוש בנשק, והוא ביצע את הרצח עשרה ימים לאחר סיום המחנה. לדברי סולברג, לא לחינם נמנעה הרש"פ מלהציג ראיות לאשר התחולל באותו מחנה ובדומים לו.
עוד קובע סולברג, כי התובעים הוכיחו את תמיכתה של הרש"פ בביצוע פיגועים בזמן האינתיפאדה השנייה, וזאת בהתבסס על מסמכי השלל ועדותו של קופרווסר. חוות דעתו של המומחה מטעם הרשות, ד"ר מנחם קליין, הסתפקה באמירות כלליות ונעדרה תזה חילופית להסבר המסמכים. הרש"פ העניקה הכשר אידיאולוגי לביצוע הפיגועים (כולל בידי יאסר עראפת אישית), העמידה סיוע כספי החיוני להפעלת תשתיות הטרור וסייעה באופן ישיר למבצעיהם באמצעות מנגנוני הביטחון שלה.
בהמשך פסק הדין עוסק סולברג בהרחבה בשאלת פסיקתם של פיצויים עונשיים ואומר, כי ניתן להטיל אותם לצורך השגת מטרות חברתיות וכאמצעי הרתעה. הפסיקה מלמדת, כי ניתן להטילם רק ב"מקרים חמורים במיוחד ומעוררי סלידה, הן מבחינת המעשים עצמם, הן מבחינת היסוד הנפשי הנלווה לעשייתם". במקרה הנוכחי, קובע סולברג, יש הצדקה להטיל פיצויים עונשיים משום ש"הרש"פ לא הסתפקה בהסתה, עידוד ומימון. מנגנוני הביטחון של הרש"פ שיתפו פעולה, ארגונית ומבצעית, עם תשתיות הטרור, והיו שותפים להוצאתם לפועל של פיגועים, מהחל ועד כּלה" - כולל ברצח מנטין.
סולברג מוסיף: "אין ולא יכול שיהיו עוררין על כך שהפעלת מחנה אימונים המשלב אימוני נשק עם עידוד כזה או אחר לביצוע מעשי טרור הריהי התנהגות 'ראויה לגינוי'; 'חמורה במיוחד'. בהסתה לנטילת חיי אזרחים חפים מפשע, אף אילו נעשתה באופן מרומז, יש 'פגיעה קשה בזכויות חוקתיות'. זו התנהגות מקוממת ומעוררת סלידה, שחומרתה זועקת מאליה... הפיגוע אינו תוצאת לוואי של מחנה האימונים, אלא התגשמות רצון יוזמיו ומפעיליו. נראה כי הרש"פ לא רק הבינה את משמעותו של האימון בנשק תחת אווירת ההסתה הכללית, ואת העובדה כי חניכי המחנה עלולים ליישם את לימודיהם ולבצע פיגועי טרור, אלא גם חפצה בהתגשמות תוצאה זו".
לאור כל זאת קבע סולברג, כי הרש"פ תשלם למשפחת מנטין פיצויים עונשיים של 3 מיליון שקל, בנוסף לפיצוי הנזיקי בסך 2 מיליון שקל שפסקה גנות. בשלב הבא ידון סולברג בערעורה של בזק - אשר העסיקה את מנטין - על חיובה בתשלום 30% מהפיצויים שפסק המחוזי לטובת משפחתו. את משפחת מנטין ייצגו עוה"ד ענת גינזבורג ולימור גולן, את הרש"פ ייצגו עוה"ד יוסי ארנון ויונתן ארנון, את בזק ייצגו עוה"ד שמעון כץ ויגאל אלון, ואת המדינה - עו"ד נעמי זמרת.

תאריך:  06/12/2017   |   עודכן:  06/12/2017
+אבו מאזן: טראמפ הופך הסכסוך למלחמת דת
22:07 06/12/17  |  עומר כרמון   |   לרשימה המלאה

מטה ארגוני המקדש: "הכרת אומות העולם בשלטון ישראל בירושלים הוא צעד היסטורי גדול, שמקרב את בניין המקדש בהר-הבית. כיבוי האורות המוסלמים בהר-הבית לאחר הנאום, מסמל זאת בצורה סימבולית נכונה ביותר"  ▪  מזכ"ל אש"ף: "הקיצונים הם המנצחים היום"

אוונגליסטים מארה"ב, סמוך להר הבית [צילום: קווין פראייר/AP]
+ירושלים היא הבירה; בעד שתי מדינות
19:03 06/12/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

"הסירוב להכיר בירושלים כבירת ישראל לא קידם את השלום; ההכרזה שלי היא הכרה במציאות"  ▪  תומך בפתרון שתי המדינות - "אם הצדדים יסכימו על כך"

דונלד טראמפ בנאומו, הערב [צילום: אלכס ברנדון, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרש"פ אחראית לפיגוע ותשלם פיצוי עונשי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אינתיפאדת אל-אקצה? פרעות 2003
יעקב עמר  |  6/12/17 17:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
אריאל י' לוין
במזרח-התיכון הבוער כולו, יש החוששים שהחלטתו של טראמפ להכיר בירושלים המאוחדת כבירתה של ישראל תבעיר עוד יותר את האזור. מדינות האזור מתנגדות למהלך מבחינה דתית, אך נראה כי הוא דווקא יסייע לאירן להגביר את כוחה בתור כלי לגיוס תמיכה נגד ארה"ב
עידן יוסף
טראמפ צפוי להודיע גם על תחילת ההליכים העברת השגרירות ארה"ב, אך לא יחתום על צו    יודיע שהמצב בהר-הבית יישאר בעינו ושלהכרזה אין השפעה על הגבול העתידי    במערכת הביטחון נערכים ליום זעם
איתמר לוין
במאמר שפורסם לפני הידיעות על צעדיו הצפויים של טראמפ בנושא ירושלים, טוען השבועון היוקרתי שהנשיא האמריקני מאבד אפילו את אמונו של נתניהו, יצר חלל ריק בסוריה וחוזר על חלק משגיאותיו של אובמה
עידן יוסף
מחלקת המדינה פרסמה אזהרת מסע לירושלים העתיקה ולאיו"ש    מנהיגים אירופים וערבים הזהירו כי טראמפ מסכן את יוזמת השלום שלו, וכי המהלך עלול להביא להסלמה
עידן יוסף
הנשיא האמריקני שוחח בטלפון עם אבו מאזן, עם נתניהו ועם מלך ירדן    עבאס מאיים בהסלמה    השר כ"ץ: ערוכים לכל אפשרות
רשימות נוספות
השר אריאל ישלים את טיול בר המצווה  /  עומר כרמון
בג"ץ הורה לנמק את חוק ההסדרה  /  עידן יוסף
התקדמות במו"מ לשלום בין ישראל לפלשתינים  /  עומר כרמון
חמאס רוצה לחגוג בגדה  /  יוני בן-מנחם
כיפת ברזל - לא מובטחת  /  אריאל י' לוין
למי למי אויב  /  אורי שרגיל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il