X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
שוטרים מחזיקים במיתוסי אונס המצביעים על ייחוסי אשמה לקורבן, ללא קשר למינו, המביאים להפחתה מחומרת המעשים ותפיסה סלחנית כלפי אונס
▪  ▪  ▪
הגמוניה גברית טהורה [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

"אישה שבאמת לא רוצה להיאנס יכולה הייתה למנוע זאת", משפט זה הוא דוגמה קלאסית למיתוסי אונס. מיתוסים אלה הן עמדות שקריות שהמטרה שלהן היא להכחיש או להצדיק תוקפנות מינית. אחיזה במיתוסי אונס משקפת תפיסות סטריאוטיפיות והחזקה בדעות קדומות כלפי אונס, אנסים וקורבנות. אחיזה מרובה יותר של מיתוסי אונס מובילה להאשמת הקורבן, לייחס לו אחריות למעשה, להפחית בחומרת המעשים ולהחזיק בגישות סלחניות יותר כלפי האנס.
עד עכשיו מרבית המחקרים מצביעים על כך שגברים נוטים לאמץ מיתוסים של אונס. ייחודו של מחקר זה שערכה פרופ' מלי שחורי-ביטון ביחד עם ד"ר לאה יגר, הוא בכך שהן בחנו את הימצאותם של מיתוסי אונס בקרב שוטרים המתפקדים כחוקרים בהשוואה לסטודנטים. במחקר השתתפו 242 שוטרים ו-273 סטודנטים לתואר ראשון.
התפיסה החברתית הרווחת בקרב הציבור וכן בקרב אנשי מקצוע ואנשי חוק שקורבנות אונס הן בעיקר נשים, וכי אונס גברים הוא תופעה נדירה. גברים הם המטרידים ונשים - המוטרדות. אולם במהלך שני העשורים האחרונים, מתרחבות העדויות ובצדן המודעות לכך שגם גברים מוטרדים מינית ואף נאנסים. עם זאת, תת-דיווח שיש בעבירות מין באופן כללי, חמור יותר כשמדברים על גברים קורבנות לעבירות מין. תת-הדיווח ממחיש בבהירות את הבעייתיות שבהערכת התופעה של גברים נאנסים כמו גם את הדעות הקדומות והמיתוסים המושרשים, ולפיהם גברים שבריאים בנפשם ובגופם, אינם יכולים להיות קורבנות אונס. יש בממצאי המחקר המפורטים להלן לחזק את הטענות לפיהן מרבית הקורבנות של עבירות מין לא מגישים תלונה במשטרה בשל החשש מ"קורבנות שנייה", שבאה לידי ביטוי, בין היתר, בחוסר האמון של קורבנות במערכות פורמליות.
במחקר בחנו אחיזה במיתוסי אונס כלפי קורבנות גברים וקורבנות נשים, את ההבדלים ביניהם ואת הקשר של אותה אחיזה במיתוסים לאחיזה בעמדות סטריאוטיפיות של תפקידי מין. הממצאים הראו כי שוטרים, יותר מסטודנטים, מחזיקים במיתוסי אונס, ללא קשר למין הקורבן. הם גם מחזיקים בתפיסות סטריאוטיפיות של תפקידי מגדר מסורתיים, יותר מאשר סטודנטים. עוד נמצא קשר חיובי בין אחיזה במיתוסי אונס ובין עמדות סטריאוטיפיות.
הממצאים מראים כי ציפיות ביחס לאופן שבו נשים וגברים אמורים לנהוג קשורות ומשפיעות על סובלנות לאונס. נראה כי יש במבנה הארגון המשטרתי הסבר לכך שלשוטרים יש עמדות סטראוטיפיות שמרניות באשר לתפקידי מגדר. המשטרה היא ארגון בעל מבנה היררכי נוקשה, עם ערכים ונורמות הנשענים ברובם על הגמוניה גברית טהורה. הגמוניה שמדגישה ערכים של תוקפנות ותחרות. תרבות זו שקיימת במשטרה נובעת, בין השאר, מתהליכי החברות התעסוקתית שעוברים המתגייסים למשטרה. הציפיות החברתיות משוטר הן שיהיה חזק, בעל כוח פיסי ורגשי ובעל יכולות להתמודד עם פשע ולשרוד סכנות. כיוון שכך, תת-התרבות המשטרתית מחזקת ומשמרת את התפיסה החברתית של השוטר על-פי "הסטנדרט הגברי האידיאלי" - השוטר החזק, הקשוח. יוצא שתהליכי החברות למשטרה לא כוללים רק את שנדרש לכישורי השוטר (אימוני נשק, שיטות חקירה וכדומה) אלא גם את הערכים הגישות והאמונות המקובלות במשטרה.

תאריך:  12/12/2017   |   עודכן:  12/12/2017
+שוטרי מג"ב מואשמים בירי באירוסין
14:24 12/12/17  |  יצחק דנון   |   לרשימה המלאה

המדינה: שלושה שוטרים "חגגו" את אירוסי אחיו של אחד מהם ביריות מגג בית בכפר ריינה, ולאחר מכן ניסו לשבש את חקירת מח"ש

[צילום: איתמר לוין]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שוטרים נוטים להאשים את קורבן עבירת המין
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משטרה במוקד
יצחק דנון
ד"ר אריה איצקוביץ טוען שמפקדת יאח"ה לשעבר הביאה לפיטוריו מיחידת להב 433 לאחר ששיתפה פעולה עם קצינה ביחידה איתה התיידד
עומר כרמון
דיווח: היועמ"ש ופרקליט המדינה הזהירו את מפכ"ל המשטרה שעיתוי חקירת ח"כ ביטן תתפרש כרדיפה פוליטית    רוני אלשיך התעקש    אביחי מנדלבליט החליט לקבל את עמדת אלשיך למרות שחלק עליה
עומר כרמון
רוני אלשיך: "נחקרים, חשודים ועדים, ימשיכו לפרסם דיסאינפורמציה וינסו לדחוף את האשמה, האחד לכתפי השני. סנגורים ימשיכו לעשות יחסי ציבור לעצמם, לא פעם על חשבון הגנת לקוחותיהם, מקורבים ומקורבים מטעם עצמם שהם בעלי עניין, ימשיכו לפטפט עצמם לדעת ולעולם, המשטרה היא זו אשר תואשם בהדלפות"
עידן יוסף
מנהלת מחלקת החנינות במשרד המשפטים חשפה בוועדת החוקה את הנתונים אותם העבירה בימים האחרונים למשטרה ואמרה כי הנתונים מייצגים את בדיקת התיקים של מבקשי חנינה    סלומינסקי דרש בדיקת הנתונים ואמר כי הם צריכים להגיע לידיעת המפכ"ל
עידן יוסף
האם מן הראוי שחברה שהפרה הסכם כתוב עם המשטרה תמשיך לספק לה שירותי ייעוץ? דינה זילבר: הייתה הפרת הסכם. השאלה אם הייתה הפרה יסודית    יו"ר ועדת הפנים: אם הוא היה כותב באופן סדרתי על היועמ"ש או המפכ"ל לא הייתם מסתפקים בנזיפה. תוך 30 שניות הוא היה עף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il