X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ביהמ"ש קובע: פוטנציאל אפשרי להפשרת קרקע חקלאית למגורים או לתעשיה, אינו מהווה פגיעה המצדיקה פיצוי משום שמדובר רק על משאלת לב של הבעלים
▪  ▪  ▪
בוסתן. רק פגיעה ישירה [צילום: בוצ'צ'ו]

שופטת בית המשפט המחוזי מרכז, זהבה בוסתן, דחתה 70 ערעורים על הימנעות ממתן פיצוי לבעלי קרקעות חקלאיות במחוז המרכז. לדברי משרד המשפטים, הפיצויים המבוקשים עמדו על 3 מיליארד דולר.
כל הערעורים עסקו בתוכנית מתאר מרחבית (תמ"מ) 21/3, החלה על כל מחוז המרכז. התוכנית הופקדה בשנת 1998, אושרה בשנת 2002 ונכנסה לתוקף שנה לאחר מכן. התוכנית קבעה לקרקעותיהם של המערערים את הייעודים הבאים: חקלאי, נוף כפרי פתוח, נופש מטרופוליני, נחל וסביבותיו, גנים לאומיים, שמורות טבע ושמורות נוף. כל ועדות הערר דחו את תביעות הפיצויים של החקלאים, והם פנו לבית המשפט המחוזי.
טענתם המרכזית של המערערים הייתה, כי ייעודים אלו מונעים מהם את האפשרות שבעתיד תופשר הקרקע לבנייה או לתעשיה וערכה יעלה עשרות מונים, ובכך נפגעה ציפייתם ההגיונית שכך יקרה. לדבריהם, לפני התוכנית היה צפוי שייעוד הקרקעות ישתנה, בעיקר משום שהן גובלות באיזורי מגורים שצפויים היו לגלוש אליהן. היועץ המשפטי לממשלה התייצב לדיון ותמך בעמדת הוועדות המקומיות לפיה יש לדחות את הערעורים.
בוסתן מזכירה (14.12.17), כי הפסיקה היא שפיצוי על תוכנית בנייה יינתן רק על פגיעה ישירה ולא על פגיעה עקיפה. פוטנציאל תכנוני - כמו זה לו טענו המערערים במקרה זה - יכול להיות טמון גם בתוכנית צפויה ולא רק בתוכנית מאושרת, אך הפקדת תוכנית כשלעצמה עדיין אינה מספיקה כדי לקבוע שהיה קיים פוטנציאל שכזה ושהוא נפגע בידי התוכנית האחרת.
"הקופה הציבורית אינה יכולה לשלם פיצוי על ירידת ערך המקרקעין הנובע מבסיס ספקולטיבי וציפייה לעליית ערכם בעתיד", קובעת בוסתן. על-מנת שפוטנציאל יצדיק פיצוי, עליו להיות קרוב לוודאות של הפשרת הקרקע החקלאית - ולא זה המצב במקרה הנוכחי. "קביעת רף נמוך מכך יכול להביא לתוצאה אבסורדית, לנטל שהציבור לא יוכל לעמוד בו ולשיתוק עבודתם של מוסדות התכנון העוסקים בתכנון המתארי".
עוד אומרת בוסתן, כי ירידת ערך של מקרקעין (המזכה בפיצוי) מתרחשת רק כאשר יש פגיעה בהם עצמם - ולא בפוטנציאל שלהם. המלצה של ועדה מקומית לוועדה המחוזית או של הוועדה המחוזית למועצה הארצית על הפקדת תוכנית, עדיין אינה יוצרת פוטנציאל תכנוני שהוא בגדר "ציפייה סבירה" העשויה ליצור זכאות לפיצוי אם היא נפגעת. בוסתן גם מסכימה עם ועדות הערר, שאין לקבל את הטענה לפיה די בכך שקרקע חקלאית צמודה לקרקע מופשרת - כדי להניח שגם היא תופשר. "קביעה כזו היא מרחיקת לכת ואינה מבוססת על שיקולים תכנוניים אלא על משאלות לב של בעלי הקרקע".
העותרים נגד הוועדות המקומיות בראשון לציון, פתח תקוה, חוף השרון, נס ציונה והוד השרון ישלמו יחדיו 90,000 שקל לכל אחת מהן, והעותרים נגד ועדת שרונים ישלמו 25,000 שקל.

תאריך:  20/12/2017   |   עודכן:  20/12/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נדחו תביעות פיצויים ב-3 מיליארד דולר
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
המדינה פגעה וייצאה נקייה
תוצאה ידועה מראש  |  20/12/17 21:21
2
גזל קרקעות
פרטיות  |  21/12/17 09:23
3
מדינת
פשע  |  21/12/17 09:40
 
- מדינת פשע
היתום  |  7/01/18 22:06
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
הוועדה לדיור לאומי החליטה ב-2012 לקדם בניית 397 דירות למכירה במלחה    הקואליציה לדיור בר-השגה פנתה לביהמ"ש, שלפני שלוש שנים הורה לוועדה לדון מחדש    התוצאה: 79 דירות מיועדות להשכרה בלבד, במכרז שהוציאה "דירה להשכיר"
איתמר לוין
שלוש אגודות חקלאיות שפעלו בגוש לפני ההינתקות טוענות שרשמת האגודות מפרה את החוק כאשר אינה מפרקת אותן - צעד חיוני לשם חלוקת נכסיהן לחבריהן
עומר כרמון
הקואליציה תמכה בהצעת חבר האופוזיציה, ח"כ מיקי רוזנטל: "אני מקבל קצבת נכות של 2.400 שקלים בחודש ואם לא הייתי חבר כנסת ולא הייתה לי עבודה נוספת, לא הייתי יכול לרכוש את כל השירותים הרפואיים שאני נזקק להם מדי חודש בחודשו"
אלעזר לוין
16 חודשים לאחר שנבחרו שש חברות סיניות, שיביאו לישראל 6,000 פועלי בניין מגיעים בימים אלו 100 פועלים    יבנו מגדל מגורים לקרסו נדלן
עומר כרמון
יו"ר מרצ הציגה את הצעתה לפריימריז פתוחים    ההצעה עדיין מותירה כוח בידי חברי ועידת המפלגה שיוכלו לבחור מי יורשה להתמודד על תפקיד היו"ר או על הזכות לשמש כח"כ    "אם מרצ לא תפתח את שעריה לאנשים מהמחנה הציוני ותאפשר להם להצביע ולהשפיע, הם ימצאו לעצמם בית פוליטי אחר"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il