ועדת הכלכלה אישרה (יום א', 21.1.18) לקריאה שנייה ושלישית את הצעה הממשלתית לתיקון פקודת התעבורה, שנועדה להסדיר את ענף מוניות השירות וקווי השירות ולקבוע שיינתנו בהליך תחרותי.
בפתח הישיבה, ביקש היו"ר
איתן כבל התייחסות לנושאים שעלו בדיונים קודמים, בהם בין היתר האפשרות שחברות גדולות כמו אגד או דן ישתתפו במכרזים, האפשרות של מפעילי מוניות השירות להתמודד במכרזים עירוניים ולבצע עבודות נוספות. מנכ"ל
משרד התחבורה,
קרן טרנר-אייל, שבה והסבירה כי הוועדה כבר טיפלה בהסדרה שמנעה השתלטות החברות הגדולות והוסיפה כי מי שיקבל רישיון לקו שירות לא יוכל לעסוק בפעילויות אחרות. כבל חיזק את דבריה, ואמר כי הוועדה תיקנה את נוסח הצעת החוק כך שימנע השתלטות של כוחות ריכוזיים ויעניק יתרון לבעלי הניסיון.
ח"כ
יעקב אשר (
יהדות התורה) ביקש התייחסות לשאלה האם יש שינוי בהגדרת מוניות השירות, על-רקע אפשרות להפעלתן בשבת. המנכ"ל טרנר השיבה כי אין שינוי בהגדרת מוניות השירות: "מה שישתנה הוא המודל הפיננסי של הענף, מספר המוניות וכד'. הם (המוניות) לא מקבלים תיקוף פר קילומטר. זאת חיה תחבורתית אחרת, שונה מאשר אוטובוסים ונמצאת במפלס שירות אחר. סיועמ"ש משרד התחבורה, חוה ראובני, הבהירה כי אין באף מקום בחוק הגדרה מהי תחבורה ציבורית, ומה שיש הם דברים שיש בהם יותר אלמנטים של תחבורה ציבורית או פחות.
לשאלת ח"כ אשר, האם תיקוף הרב-קו רק בימי חול מופיע בחקיקה עצמה התשובה הייתה שלילית, ונאמר לו ע"י המנכ"ל כי במכרזים ייכתב שכיבוד הרב קו יתאפשר רק בימי חול. אשר הוסיף והקשה: האם תהיה במכרזים עדיפות לחברה שעובדת שבעה ימים בשבוע על פני חברה שומרת שבת, ועל כך השיבה טרנר-אייל כי הוועדה תשמור על שקיפות ולא תהיה עדיפות שכזו.
ח"כ
יעקב פרי (יש עתיד) ביקש לדעת איך מכניסים את הרב-קו כמה שיותר מהר וטרנר-אייל השיבה כי הכוונה להוציא את המכרזים בתקופה הקרובה.
מנכ,ל משרד התחבורה ידווח לוועדה עיקר הדיון היום עסק בהוראות המעבר, לפי הסעיפים שאישרה הוועדה נקבע כי מי שהחזיק רישיונות קו שירות תקף והפעיל אותם נכון ל-11 באוגוסט 2016 יכול לבקש חידוש רישיון לשנה בכל פעם עד סוף 2019 בתנאים הקיימים לפני הרפורמה. היו"ר כבל הבהיר כי על-מנת להכניס את הרב-קו כמה שיותר מהר תקופת המעבר צריכה להיות קצרה ככל האפשר.
כמו-כן נדונה סוגיית הפיצוי לחברות או נהגים פעילים שירצו לצאת מהענף. נציג משרד המשפטים, עו"ד דרור וגשל, אמר כי לדעת המשרד לא היה צריך לתת פיצוי לאיש, אולם בגלל שיש אנשים שעלולים לצאת מהענף הוחלט לאפשר לפצותם על אובדן מקור הפרנסה. הוועדה אישרה כי שר התחבורה, בהסכמת שר האוצר ובאישור ועדת הכלכלה, יקבע בתקנות תנאים להפחתת אגרה על הפעלת רשיונות מונית (מספר ירוק) וכמה רשיונות יקבל כל תאגיד פעיל (שהיה לו רישיון תקף ב-11 באוגוסט 2016). עוד נקבע כי תקנות כאלה יובאו גם באשר לפיצוי של נהגים שכירים שלא ימשיכו לעבוד בענף, והם יוכלו בהתאם לתנאים בתקנות לקבל הנחה של 50% על המספר הירוק.
בנוסף לכך, בהתאם להוראת כבל, החליטה הוועדה להוסיף להצעת החוק סעיף שיחייב את מנכ"ל משרד התחבורה להעביר לוועדה דיווחים שוטפים על יישום הרפורמה, בכתב ובעל פה בדיון בפני הוועדה.