הפעימה השלישית בתעריפי התחבורה הציבורית צפויה להתרחש בשני שלבים - כך עולה מתוך נתונים פנימיים שהגיעו לידי News1. השלב הראשון, שיושלם עד ל-22 בפברואר, יכלול מעברים בין מטרופולינים שונות ברחבי הארץ. השלב השני, שיושלם עד 8 במרס, יאפשר מעברים בין אזורים סמוכים.
התעריפים החדשים יכללו לא רק מינויים יומיים, אלא גם מינויים חודשיים וכן מינויים שנתיים וסמסטריאליים לסטודנטים, אך לא יהיו מינויים שבועיים - שנוחלים כישלון במכירות יחסית ליתר החוזים המוצעים למכירה בתחבורה הציבורית.
הפעימה תוכננה באופן המפלה לרעה את תושבי צפון הארץ לעומת תושבי הדרום. הדבר מתבטא בכמה אופנים:
- מטרופולין באר שבע תיהנה מקישור בין-מטרופוליני לשתי מטרופולינים - מטרופולין ירושלים ומטרופולין גוש-דן;
- תעריף הנסיעה היומי למטרופולין גוש-דן ממטרופולין חיפה יעלה 40 שקל, לעומת 37.50 שקל בלבד ממטרופולין באר שבע. ההפרש האמור יוצר עיוות כך שהתשלום עבור נסיעה קצרה יהיה גבוה מאשר נסיעה ארוכה. כך למשל, נסיעה למרכז ת"א מעתלית, שקצרה ביותר מ-40 ק"מ מאשר נסיעה מירוחם תעלה שני שקלים וחצי יותר! יתרה מכך, גם מינוי חופשי-חודשי ישתלם יותר לדרומיים: על-מנת לנצל את המינוי כראוי יצטרכו הצפוניים לנסוע לפחות 17 ימים בחודש, בעוד שעמיתיהם מהדרום יוכלו להסתפק ב-16.
- עוד מסתמן כי הפעימה לא תכלול את האזורים הסמוכים למטרופולין חיפה - רמת הגולן, הגליל העליון והמזרחי, סובב כינרת, בקעת הירדן ואזור עפולה. גם כאן נוצר עיוות כך שנסיעה למטרופולין גוש-דן מערים רחוקות כמו נהריה, עכו וחיפה תיכלל ברפורמה אך לא נסיעה מעפולה שקרובה יותר למרכז הארץ.
- מפסידים נוספים הם תושבים המתגוררים בקרבת תחנות הרכבת החדשות בכרמיאל ובאחיהוד. לתושבים אלה, שכיום נהנים מ-50% הנחה, לא ישתלם ברוב המקרים לנצל את הזכאות במעבר בין מטרופולינים. ההנחה לא תחול על מינויים בפעימה, דבר המאיין בפועל את הזכאות.
יצוין, כי אילת והערבה אומנם לא ייכללו בפעימות האמורות, אולם הדבר נוסע כתוצאה מריחוקן הגאוגרפי ומדלילות האוכלוסייה באזורים אלה.
הקלה בסופי-שבוע ל-News1 נודע כי ב
משרד התחבורה שוקלים בחיוב כי מינוי חופשי-חודשי בכל הארץ בסופי-שבוע יחושב כך שיכלול גם את מוצאי השבת. הדבר נועד לשרת בעיקר משפחות וסטודנטים הנוסעים בערבי שבת לבקר את יקיריהן וחוזרים לבתיהם במוצאי השבת. הדבר נפוץ בעיקר בציבור החרדי, שבו מדי סוף-שבוע נוסעים כ-80 אלף נוסעים. ככל הידוע, ההחלטה בעניין טרם התקבלה סופית ולכן עדיין לא נקבע לה מועד.
בדוברות משרד התחבורה הגיבו רק על נושא הזכאות של המתגוררים בקרבת תחנות הרכבת החדשות, ובחרו להתעלם מיתר הנושאים: "השינוי בתעריפים הבין-עירוניים חל על כרטיסי "חופשי יומי", כך שניתן יהיה לקנות כרטיסים משולבים לאוטובוס ולרכבת בנסיעה בין מטרופולינים. בתעריפי הנסיעה הבודדת לא יחול שינוי. חשוב לציין שההנחה בתחנות החדשות ניתנת רק לנסיעה ברכבת. לא יינתן כפל הנחות, וציבור הנוסעים בישובים שבהם ניתנת הנחה לנסיעה ברכבת, יוכל לבחור את המסלול המשתלם לו".