X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
אסדת גז בשדה תמר [צילום: משה שי/פלאש 90]
תחנת הכוח בחדרה [צילום: גיל יערי/פלאש 90]
התעשיינים והמובילים מזהירים:

המעבר לגז טבעי ייקר את המחירים

משרד האוצר מבקש להעלות את המס על פחם וסולר כדי לעודד את המעבר לגז טבעי חברת החשמל: "גרם אחד לא יירד בשימוש בפחם" תעשיית המלט: מפעלים ייסגרו המובילים: משאיות גדולות לא יוכלו לעבור לגז טבעי
▪  ▪  ▪

ועדת הכספים דנה (יום ג', 20.2.18) ב"רפורמת המיסוי הירוק" שמובילים משרד האוצר ומשרד האנרגיה. במסגרת הרפורמה, מבקש משרד האוצר להעלות את המס על דלקים מזהמים.
חברים הוועדה הביעו חשש שהעלאת המס על הפחם תוביל להתייקרות מחיר החשמל לציבור.
סמנכ"ל שיווק ורגולציה בחברת החשמל, אורן הלמן, אישר את החשש: "אנחנו משלמים כבר את המס מה- 1.2.18. גרם אחד לא יירד בשימוש בפחם בגלל העלאת המס כי אנחנו במינימום הנדרש מבחינת שרידות המערכת. יש שיקולים תפעוליים שלא מאפשרים שינוי בשימוש בפחם. כמובן שהמשמעות היא עליית מחיר החשמל ללקוחות שלנו".
תניב רופא, סמנכ"לית כלכלה ברשות החשמל: "ההשפעה שאנחנו צופים תהיה התייקרות ייצור החשמל בכ-420 מיליון שקלים לשנה בגלל צמצום השימוש בפחם, כשני אחוזים מהתעריף החשמל לצרכנים".
נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש: "זה ציני שמעלים את הבלו (המס, ע.כ) על הפחם כדי לעודד את השימוש בגז טבעי. אחרי שברור שלא חלה ירידה בצריכת פחם, שלא יהיה ספק שזה הטלת מיסים על הציבור. דנים כאן כל הזמן על סגירת מפעלים ופיטורי עובדים, זה לא רק שער הדולר, אלא גם עלויות כבדות שמושטות על המפעלים. זה מס לא רק על התעשיה, אלא על הציבור כולו, העלאת יוקר המחיה. מימון לרשת ההולכה יהיה אם לא יורידו 800 מיליון שקלים על הווידאו על המוצצים וכד', כסף שיישאר אצל היבואנים. או שתפסיקו לעשות דיונים על יוקר המחיה ומצב התעשיה כי לאשר את זה היום זה העלאת יוקר המחיה ועוד מסמר בארון המתים של התעשיה הישראלית".
מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי, דחה את הטענות: "בתפיסה הרחבה של המשרד למעבר בשימוש בגז טבעי, צמצום השימוש בדלקים מזהמים. בחשמל אנחנו כבר כמעט שם וכבר היום השימוש פחם מצומצם בעקבות הנחיות השר. בתעשיה מרבית המפעלים לא מחוברים, אך 70 אחוזים מהתעשיה על גז טבעי, אך עדיין מאות מפעלים קטנים לא מחוברים. המתווה הזה מעודד מעבר לגז טבעי. המדינה מחויבת לומר לאזרחים מה צופן העתיד, תדעו שבסוף המיסוי יעלה תתחיל להיערך. זיהום האוויר בישראל, חצי ממנו מגיע מהתחבורה. 80 אחוזים מהזיהום בתחבורה מגיע מרכבים כבדים, משאיות ואוטובוסים".
עיקרי הרפורמה של משרד האוצר
במסגרת הרפורמה, הגיש משרד האוצר לוועדת הכספים, צווי בלו שההוראות העיקריות שלהם מבטלות את הסדר "ההישבון" על הסולר - שמאפשר לענפי משק שונים, בעיקר בתחבורה, לקבל החזרי מס בגין השימוש בסולר. כמו-כן הגיש משרד האוצר מתווה להעלאת המס על גז טבעי דחוס (גט"ד), העלאת המיסוי על פחם - שמשמש בעיקר לייצור חשמל, ועל הפטקוק - שמשמש את תעשיית המלט.
ראש אגף התקציבים במשרד האוצר, שאול מרידור, הסביר לחברי הוועדה כי העלאת המיסים תאפשר למדינה להשקיע כספים במימון המעבר לאנרגיות מזהמות פחות, בעיקר מעבר משימוש בסולר לשימוש בגז טבעי דחוס (גט"ד) שמקורו במאגרי הגז הטבעי של ישראל.
אמיר רשף, רכז אנרגיה ותשתיות באגף תקציבים במשרד האוצר: "האומדן הוא שבשנת 2019, גידול הכנסות המדינה בעקבות המיסוי הירוק יעמוד על כ-500 מיליון שקלים. הרפורמה תוביל להגדלת העצמאות האנרגטית של ישראל, מקטינים את התלות בנפט. הגז הטבעי מגיע ממאגרים שלנו. מפחיתים את זיהום האוויר, צמצום תחלואה, עידוד הצמיחה בהשקעות במעבר לגז טבעי ופיתוח הענף. כיום על-פי הסדר ההישבון בסולר, מי שנהנים ממנו, לא משלמים עבור כל העלות החיצוניות ולכן זה מהווה תמריץ משמעותי לשימוש בסולר. מצד שני אין ודאות מה יהיה הבלו על הגז בטווח הארוך, אין תחנות תדלוק מתאימות לגט"ד, רשת החלוקה לא מתאימה לתדלוק לתחבורה והולכים לטפל בכך בשנתיים הקרובות. השאיפה היא לייצור שינוי הדרגתי של הבלו על הגט"ד ותמריצים למעבר לשימוש בו ותמריצי מעבר כלי רכב כבדים לגט"ד. המתווה מדורג ומעניק ודאות לתעשיה. הבלו על הגז זניח בעשר השנים הבאות, העלאה מתונה ולאחר מכן והארכת המתווה. המתווה מסתיים ב-2029, צופה פני עתיד".
"במתווה: השקעת 500 מיליון שקלים בתוכנית לפרישת קווי החלוקה, הרשאה להתחייב כבר ב-2019, מענקים בגובה 150 מיליון שקלים להפחתת תעריפי חיבור וצריכה של גז טבעי. סיוע בהקמת תחנות דלק, מענקים ורשת ביטחון לשבע שנים, תקצוב 65 מיליון שקלים, עד 2.8 מיליון שקלים לתחנה. פחת מואץ בגובה 20 אחוזים, עידוד גט"ד במכרזי תחבורה ציבורית".
"לגבי רכבי גט"ד: פחת מואץ בגובה 25 אחוזים לארבע שנים, הפחתת 100 אחוזים מגובה אגרת הרישוי בהוראת שעה לחמש שנים".
"מוניות: 30 מיליון שקלים לסיוע ברכישת מוניות היברידיות, הטבת שימוש מצטברת להפחתה מלאה של מיסי היבוא לאחר ארבע שנים".
"רכבי הוראת נהיגה; פחת מואץ בגובה 33 אחוזים לארבע שנים, פטור מאגרת רישוי בהוראת שעה לארבע שנים".
"אוטובוסים חשמליים: פחת מואץ בגובה 33 אחוזים לשלוש שנים, פטור ממכס לארבע שנים".
"העלאת הבלו על פחם מ-46 שקלים לטון פחם ל-102 שקלים והעלאת הבלו על הפטקוק מ-46 שקלים לטון פטקוק ל-216 שקלים".
תגובות המובילים ותעשיית המלט
מנכ"ל מועצת המובילים, דוד כוכבא, דחה את רעיונות האוצר: "אין מנועים שתומכים בגז טבעי במשאיות גדולות וכבדות. משק ההובלה לא הצטייד במשאיות מסוג זה ולא בטווח הנראה לעין, ב-15-20 שנה, כי אין מנועים כאלה".
סמנכ"ל כספים במלט הרטוב, רונן יונה: "משמעות העלאת המס על הפטקוק היא סגירת המפעל. יש היצף מיוון בשיעור של 100 אחוזים ומטורקיה במעל 40 אחוזים ובמשרד הכלכלה לא מתערבים ועכשיו רוצים להעלות את המס על הפטקוק. 99 אחוזים ממפעלי המלט בעולם עובדים על פטקוק. גם אין תשתית גז טבעי. אני רוצה את הגז הטבעי אך הוא יחליף את המזוט ולא את הפטקוק, כי אין תחליף לפטקוק".
מנכ"ל מפעלי מלט, נשר, משה קפלינסקי: "הניסיון להעביר את המשק לגז טבעי מבורך, אך לא נכון לשוק המלט. בתהליך ייצור המלט הדלק מתערבב בחומר הגלם שלנו ולכן לא סתם בעולם בתעשיית המלט בעולם לא משתמשים בגז".
ראש אגף התקציבים במשרד האוצר, השיב: "הכי קל לא להעלות מיסים. אין ספק שהמיסים שמובאים בצו נכון להעלות אותם ולא עולים עד לרמה הכלכלית שצריכים להעלות אותם. לגבי הבלו על הפחם, המס הזה הוא הכי סביבתי שיכול להיות. הפחם צריך לשלם את העלות הסביבתית שלו והיא עלות קשה לכולנו".
תגובות חברי הכנסת
יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד אמסלם (הליכוד): "יש תקציב צריך מקורות ואז באים לנושא. בהיגיון שלי, בוודאי צריך לתמוך בדלקים לא מזהמים וגז, אך צריך קודם כל לדאוג שתהיה תשתית. לא ניתן לומר אני ממסה מהיום, אלא קודם כל, לדאוג לשים כסף מהכיס להכין תשתית. יש תשתית, עכשיו תנו את האופציה לבחור ביקר או בזול, אנחנו מציעים לכם את הזול שהוא יותר נקי. לא נכון להביא את הצווים כעת, כי זה נועד רק להמציא מקורות לתקציב. העובדה, שמי שהכי דוחף את זה, זה האוצר. לכן מבקש לא לקבל החלטות עד שלא נעשה דיון מקצועי ופרטני ולא בפורום הזה. נהג משאית שזו פרנסתו לא ייתכן לפגוע בו בשביל מקורות תקציביים".
רכז הקואליציה בוועדת הכספים, ח"כ מיקי זוהר (הליכוד): "הצווים עוסקים במטרה טובה וראויה אך צריך לזכור שלא יעלה על הדעת שאנשים שרוצים להתחבר לגז יחייבו אותם במס הזה".
ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו): היה צריך להפריד בין הנושאים. עדיין אין ודאות לגבי התשתיות הכל צריך להיות מותנה בהתקדמות התשתיות. ברור לכולם שהאוצר צריך כסף, עוד 500 מיליון שקלים, זה לא קשור למיסוי ירוק, אלא רק עוד מס, נעלה את תעריפי החשמל ואנשים ישלמו עוד כסף. הדיון פשוט צריך להיות איפה רוצים להעלות את המיסים. לגבי הפטקוק, צריך להבין את המשמעות על תעשיית המלט, חלק מהפטקוק יש בו שימוש חוזר חזרה בתעשיה עצמה בתוך התרכובות. הגז הטבעי ישמש להורדת המזוט אך לא להחלפת הפטקוק".
ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני): "המדינה צריכה הכנסות ויש למסות, השאלה איך זה נעשה. ההצעה לא טובה, כי אין התלייה ברורה בין המעבר לדלקים לא מזהמים והקשר למיסים המוטלים כיום. באיטליה יש אלפי תחנות גז ורכבים נוסעים על גז. בישראל המס אותו דבר ואין תחנת דלק אחת. שם מעודדים תחבורה על גז ויש תחנות, פה אומרים תביאו את הכסף, נבנה תחנות. שיהיו X תחנות נעלה קצת, יהיו עוד Y נעלה עוד וכך הלאה. אתם קודם רוצים את הכסף ואומרים אח"כ יהיה בסדר. לגבי הפחם, הרגולטור קובע לחברת החשמל כמה שימוש בפחם. פחות מ-20 אחוזים אף פעם לא יהיה, כי החברה חייבת מעת לעת לשמר את התהליך ייצור מפחם, כי אחרת לא יהיה. הייצור בפחם הוא רשת הביטחון לייצור בגז".
ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי): "בפועל מדובר בנטו התייקרויות. העיתוי ברור, תצטרכו לשכנע אותנו מאוד שהמוטיבציה היא לא הגדלת הכנסות המדינה ממיסים. המשמעות העלאת תעריפי החשמל. מאיפה האקסיומה שצריך בלו על גז? מדינת ישראל מקבלת תמלוגים מאוד גדולים על הגז. עלות מחיר סולר, היקף המס, הבלו, מהגבוהים בעולם. רוצים לעודד צריכת גז, אל תטיל בלו. בעד מיסוי ירוק ומעבר לאנרגיה ירוקה, נגד להעלות מיסוי על-כך שייקר את התעריפים לצרכנים".
ח"כ יעל כהן-פארן (המחנה הציוני): "אני לגמרי מסכימה שצריכים ללכת על הצעדים שמובאים בצו. אך מצד שני לדחות את הטלת הבלו על הגז. מצד שני האוטובוסים ומשאיות זה התחבורה הכי מזהמת במרכזיי הערים ובוודאי חייבים להעביר אותם לגז".
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) העלה להצבעה,החלטת ועדה, שלפיה המיסוי על גז טבעי לא יעבור את הרף של 20 אגורות לליטר בשנת 2026. הצעתו אושרה פה-אחד. זאת בניגוד לכוונת האוצר, לפיה המיסוי על גז טבעי אמור לעלות בהדרגה משנת 2024 מ-10 אגורות לליטר ועד 1.9 שקלים לליטר מ-2029 ואילך. "אם באמת רוצים לעודד שימוש בגז טבעי, שלא יעלו את המיסוי מעבר לרף סביר", אמר ח"כ גפני.

תאריך:  20/02/2018   |   עודכן:  20/02/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אביגדור (איווט) ליברמן / Avigdor  Liberman  אברהם נגוסה / Avraham Neguise  אוסאמה סעדי / Osama Saadi  אופיר אקוניס / Ofir Akunis  אורי מקלב / Uri Maklev  אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אורן הלמן / Oren Helman  אורן חזן / Oren Hazan  אחמד טיבי / Ahmad  Tibi  איוב קרא / Ayoob Kara  איילת נחמיאס-ורבין / Ayelet Nahmias-Verbin  איילת שקד / Ayelet Shaked  איימן עודה / Eiman Ode  אילן גילאון / Ilan Gilon  איתן ברושי / Eitan Broshi  איתן כבל / Eitan Cabel  אכרם חסון / Akram Hasson  אלון שוסטר / Schuster Alon  אלי אלאלוף / Eli Alaluf  אלי כהן / Eli Cohen  אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan  אלעזר שטרן / Elazar Shtern  אמיר אוחנה / Amir Ohana  אראל מרגלית / Erel Margalit  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  באסל גטאס / Basel  Ghattas  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan  ג'מאל זחאלקה / Jamal  Zahalka  דני עטר / Danielle Attar  דני בן יוסף דנון / Dani Danon  הבית היהודי / Habayit Hayehudi Political Party  המחנה הציוני / Hamachane Hzioni  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  זאב בנימין בגין / Ze'ev Binyamin Begin  זוהיר בהלול / Zohir Bahalul  ז'קי לוי / jackie Levy  חיים ילין / Haim Yalin  חיים כץ / Haim Katz  חיליק (יחיאל) בר / Yehiel Bar  חמד עמאר / Hamad Amar  חנין זועבי / Haneen  Zoabi  טלי פלוסקוב / Tali  Ploskov  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יגאל גואטה / Igal  Guetta  יהדות התורה והשבת  יהודה גליק / Yehuda Glick  יואב בן-צור / Yoav Ben-Tzur  יואב גלנט / Yoav Galant  יואב קיש / Yoav Kish  יואל חסון / Yoel Hason  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יואל קוסטנטין רזבוזוב / Yoel Konstantine  Razvozov  יוליה  מלינובסקי / Yuliya Melinovsky  יוסף גריף / Yosef Garif  יוסף תיסיר ג'בארין / Yousef Taysir Jabareen  ינון מגל / Yinon  Magal  יעל גרמן / Yael  German  יעל כהן  יעל כהן-פארן / Yael  Cohen Paran  יעקב ליצמן / Yaakov Litzman  יעקב מרגי / yaakov Margi  יעקב פרי / Yaakov  Perry  יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton  יצחק כהן / Yitzhak  Cohen  יצחק (איציק) שמולי / Itzik  Shmuli  ירון מזוז / Yaron Mazuz  יריב לוין / Yariv Levin  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל כץ / Israel  Katz  ישראל ביתנו  מאיר כהן / Meir  Cohen  מאיר פרוש / Meir Porush  מייקל אורן / Michael Oren  מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli  מיכל בירן / Michal Biran  מיכל רוזין / Michal Rozin  מיקי לוי / Mickey  Levy  מיקי רוזנטל  מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari  מירי  רגב / Miri Regev  מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar  מנואל טרכטנברג / Manuel Trajtenberg  מרב מיכאלי / Merav  Michaeli  מרדכי (מוטי) יוגב / Mordhay  Yogev  משה גפני / Moshe Gafni  משה כחלון / Moshe Kahlon  משה (בּוֹגי) יַעלון / Moshe  Ya'alon  משולם נהרי / Meshulam Nahari  נאוה בוקר / Nava Boker  נורית קורן / Nurit Koren  נחמן שי  ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky  נפתלי בנט / Naftali  Bennett  סילבן שלום / Silvan  Shalom  סעיד  אלחרומי / Said Elharumi  סתיו שפיר / Stav Shafir  עאידה  תומא-סלימאן / Aida  Touma-Suleiman  עבד אל-חכים חאג' יחיא / Abd al-Hakim  Hajj Yahya  עבדאללה אבו-מערוף / Abdullah  Abu Ma'aruf  עודד פורר / Oded Forer  עיסאווי פריג' / Issawi Frej  עליזה לביא / Aliza Lavi  עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz  עמר בר-לב / Omer  Bar-Lev  עפר שלח / Ofer  Shelah  פנינה תמנו-שטה / Pnina Tameno-Shete  ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely  ציפי לבני (שפיצר) / Tzipi  Livni  קארין אלהרר / Karin  Elharar  קסניה סבטלובה / Ksenia Svetlova  רוברט אילטוב / Robert Ilatov  רויטל סויד / Revital Swid  רועי פולקמן / Roei Folkman  רחל עזריה / Rachel  Azaria  שאול מרידור / Shaul Meridor  שולי מועלם-רפאלי / Shuli  Mualem-Refaeli  שי  פירון / Shai  Piron  שלי רחל יחימוביץ' / Shelly  Yachimovich  שרגא ברוש / Shraga Brosh  שרון גל / Sharon Gal  שרן השכל / Sharren Haskel  תמר זנדברג / Tamar Zandberg
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות כנסת 20
עומר כרמון
הכנסת דנה בתופעה במסגרתה נשים חד-הוריות מקבלות את משכורתן ב"שחור" (ללא דיווח לרשויות המס) בכדי שזכאותן לקצבאות לא תיפגע    ח"כ זועבי: "בקרב נשים ערביות הייתה בשנים האחרונות עלייה של 12 אחוזים בשיעור התעסוקה ועם זאת, לא נרשמה ירידה באחוזי העוני. הרבה פעמים מדובר במשכורות עוני שניתנות על משרות חלקיות או על תלושים פיקטיביים"    ח"כ אלי אלאלוף (כולנו): "הכל מתחיל מזה שהקצבאות נמוכות מידי ביסודן"
מירב ארד
בשלוש השנים האחרונות הוספו 550 תקנים של עובדים סוציאליים ברחבי הארץ, וב-2019 יתווספו עוד 290 תקנים    יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים: סטודנטים המסיימים לימודיהם נמנעים מלעסוק במקצוע בגלל העומס הרב, האלימות והשכר הנמוך
גלית יצחק-אוגנוב
כך ציינו נציגות קופות-החולים כללית ומאוחדת בעקבות חוק שאושר לקריאה שנייה ושלישית, לפיו בתי-חולים יחויבו ליידע את מד"א תוך שבועיים האם מפונה באמבולנס אושפז    ח"כ מירב בן-ארי: החוק ייכנס לתוקפו שלושה חודשים מיום פרסמו
עומר כרמון
ח"כ אילת נחמיאס ורבין הזהירה: "אתם מאפשרים לערוץ להישען על בעלים אחד ויחיד. עשינו פה פשרות מאוד גדולות. התחושה היא שיותר מידי עשינו מה שמתאים להם"    ח"כ יואל חסון קרא לעבר ח"כ שרן השכל: "את רוצה להיות פרשה 7000, 8000?"
עידן יוסף
מציעי החוק הגיעו להסכמה עם השר להגנת הסביבה והשר לביטחון פנים כי הקנס לא יפחת מ-10,000 שקל ותהיה סמכות להחרמת מערכות ההגברה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il