X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
דורש בין היתר לשלול מהיועץ המשפטי סמכויות המאפשרות למנוע ביקורת, לאפשר לנציבות לפתוח בבדיקה מיוזמתה ולקבוע שהמלצותיה יהיו מחייבות
▪  ▪  ▪
רוזן. "מאבק מיותר" [צילום: עופר עמרם]
הפרקליטות: נלמד את הדוח
פרקליטות המדינה אומרת, כי ביקורת מקצועית ועניינית מסייעת לה באיתור ליקויים וטיפול בהם, כפי שהיא שואפת לעשות כל העת. מעיון ראשוני בדוח עולה, כי בחלק מהנושאים כבר נערכה בפרקליטות עבודת מטה לבחינת המסקנות, ובחלקן אף החלה פרקליטות המדינה ביישום נהלים והנחיות מתאימות, אשר עונות לצרכים המערכתיים שזוהו. זאת, בין היתר, בנושא ביעור תיקים, בנושא ניהול הליכים פליליים על-ידי מוסמכי היועץ המשפטי לממשלה, בנושא אופן סגירת תיק נגד חשוד ועוד. "הפרקליטות תלמד את הדוח לעומקו וכלל המסקנות שבו ייבחנו לעומק".

חוק נציבות הביקורת על הפרקליטות כולל "קשיים ומגבלות, המקשים על עבודה יעילה, מקצועית ובלתי תלויה של גוף זה". כך אומר הנציב, דוד רוזן, בדוח על פעילות הנציבות בשנת 2017 (יום ג', 27.2.18). הדוח חושף את הצעתו של רוזן לתיקונים בחוק אשר הועברה לשרת המשפטים, איילת שקד.
לדברי רוזן, החוק הנוכחי עלול להקשות ואף לסכל בירור תלונות וסוגיות חשובות המגיעות לפתחה, לסכן את מעמדה כגוף נפרד מהיועץ המשפטי לממשלה ולפגוע באמון הציבור בה. רוזן מתריע, כי סמכותו של היועץ המשפטי מול הנציבות פוגעת בעצמאותה ויוצרת ניגוד עניינים מובנה "שאסור שיתקיים במערכת מתוקנת". בעיות אלו, בצירוף העדר ידיעה מספקת של הציבור על הנציבות ופעילותה, אינם מאפשרים לה לפעול בצורה מיטבית ולהביא לתיקון ליקויים בגופים המבוקרים.
רוזן אינו מבקש להחזיר לנציבות את הביקורת המערכתית, שהועברה למשרד מבקר המדינה. התיקונים שהוא כן מבקש להכניס בחוק הם:
• מתן אפשרות להגשת תלונות גם לא בידי מי ש"נפגע במישרין", בין היתר כדי לאפשר לעמותות להתלונן בשם מי שחוששים לעשות זאת בעצמם.
• לאפשר לנציבות לפתוח בבדיקה מיוזמתה, בין אם של מידע המגיע אליה מן התקשורת ובין אם מדובר במידע העולה מבדיקת תלונות קיימות. רוזן אומר שזהו מרכיב חשוב ביותר.
• לבטל את יכולתו של היועץ המשפטי לממשלה לקבוע האם מדובר בשיקול דעת משפטי שאין לבררו, למנוע בירור תלונה על התמשכות לא מוצדקת של פעילות מבוקר, ולמחוק אותו מרשימת הגורמים שאישורם נדרש לפרסום החלטות הנציבות. רוזן מבקש שהנציב עצמו יכריע בנושאים אלו.
• להעביר לשר המשפטים את הסמכות להורות על גילוי מסמכים ואת הסמכות להורות על הפסקת בירור תלונה. אי-גילוי מסמכים יהיה רק בנסיבות הדומות לאלו של קיום דיון בדלתיים סגורות.
• קביעה לפיה להמלצות הנציב יהיה תוקף מחייב, כך שהגורם הנוגע בדבר יהיה חייב ליישם אותן תוך פרק זמן שייקבע. רק שר המשפטים יוכל לקבוע שאין צורך לקיים המלצה זו או אחרת.
• לאפשר לנציבות להטיל עיצומים עונשיים על מבוקר שיסרב לשתף פעולה איתה.
• הסרת סייגים הקיימים כיום על פרסום החלטות הנציב.
• צירוף התביעה הצבאית לגופים המבוקרים.
16 תקנים במקום 30
עוד נמסר בדוח, כי הנציבות כוללת כיום 16 תקנים בלבד, לעומת 30 בימי הנציבה הילה גרסטל, וכי רק שבע עורכות דין (ולצידן שני מתמחים) עוסקים בבירור התלונות. רוזן מסביר, כי הקטין את הנציבות כדי להתאים אותה לצרכיה ולמשימותיה, בעיקר לנוכח העברת הביקורת המערכתית למשרד מבקר המדינה. לצד זאת, ביטל רוזן את תקני דוברת הנציבות, רכזת לשכה בכירה וראש אגף לוגיסטיקה.
רוזן אומר, כי המאבק בין הנציבות לבין ועד הפרקליטים היה "בלתי מובן, ובטח ובטח מיותר לחלוטין", והוא הותיר צלקות בקרב עובדי הנציבות, אם כי כיום היא זוכה לשיתוף פעולה מלא מצד המבוקרים. לדבריו, ייתכן שמאבק זה גרם לכך שבשנה שעברה הוגשו לנציבות רק 356 פניות - 69% מתוכן על הפרקליטות ורק 16% על גופי תביעה אחרים; לדעתו, מאבק הפרקליטים גרם לכך שהציבור לא שם לב לעובדה שהנציבות מטפלת גם בכל יתר מייצגי המדינה בערכאות.
מבין פניות אלו, 249 הוגדרו כתלונות וב-208 הושלם הטיפול בשנה שעברה. 84% מהתלונות הוגשו בידי אזרחים ורק 13% בידי מי שמיוצגים בידי עורכי דין - נתון המוכיח שלא היה יסוד לחששותיהם של הפרקליטים מפני שימוש בנציבות ל"חיסול חשבונות" איתם מצד סניגורים. מבין התלונות על הפרקליטות, 58% התייחסו ליחידות המטה והיתרה - לפרקליטויות המחוזות. 41 תלונות (14%) נמצאו מוצדקות וב-44 נוספות (15%) הופסק הבירור - בין היתר משום שהגוף הנילון תיקן מיד את הטעון תיקון. 138 תלונות נדחו על הסף, בעיקר בשל העדר סמכות, ו-73 תלונות נדחו לגופן.

תאריך:  27/02/2018   |   עודכן:  27/02/2018
+מנדלבליט טרם החליט בנוגע לדוח המכון הפתולוגי
11:04 27/02/18  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

רוזן הגיש את הדוח לפני תשעה חודשים  ▪  מצא ליקויים בטיפולה של מח"ש בתלונות על אלימות שוטרים  ▪  מתריע מפני התערבות פוליטית בעבודת התביעה העירונית  ▪  דחה תלונות לגבי הטיפול בדובר "שוברים שתיקה"

מנדלבליט. אחרי תשעה חודשים [צילום: פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רוזן: לשנות חוק נציבות הביקורת
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
רק רוזן יכול על השחיתות ל"ת
רוזן נציב תלונות  |  27/02/18 13:30
2
לשחרר את רומן זדורוב מיד!
שמובינג  |  28/02/18 02:06
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משטרה במוקד
איתמר לוין
רוזן הגיש את הדוח לפני תשעה חודשים    מצא ליקויים בטיפולה של מח"ש בתלונות על אלימות שוטרים    מתריע מפני התערבות פוליטית בעבודת התביעה העירונית    דחה תלונות לגבי הטיפול בדובר "שוברים שתיקה"
עומר כרמון
עו"ד פנחס פישלר במכתב ליועץ המשפטי לממשלה: "להפסיק להסתיר מהציבור שמות שוטרים שהורשעו בעבירה פנים ארגונית"    "בנציבות שירות המדינה, הרשעות עובדי ציבור בגין עבירות פנים ארגוניות זוכות בפרסום עם שמות המורשעים"
עידן יוסף
יו"ר ועדת הפנים יואב קיש בשאלה למפכ"ל: כשאמרת לפני שנה שיש מעקב אחר חוקרים, האם המשמעות היא שלחוקרים יש אולי בעיה עם זיהום החקירה?    אלשיך: זה לא דבר חדש כשמתמודדים עם עבריינים שיש לחצים נגדיים. האם בגלל זה צריך לבדוק את המוטיבציה של החוקרים?
איתמר לוין
בית המשפט אישר את החלטת הוועדה המחוזית: לא ניתן להתיר שימוש חורג בבניין מרכזת בזק לשעבר ברחוב יהודה הלוי עבור תחנת לב תל אביב    מעיר שהמדינה הייתה בניגוד עניינים בתיק
איתמר לוין
המדינה הייתה מוכנה ל"תיקון משמעותי בכתב האישום", המייחס כיום לארביב מרמה והפרת אמונים בשל יחסיו עם פינטו - אך הצדדים חלוקים בשאלה של בדיקת האפשרות שיוענש ללא הרשעה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il