X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
השופט המחוזי אליהו בכר מתאר ליקויים רבים ומגוונים בהתנהגותם של עורכי דין וקורא להם להדריך גם את לקוחותיהם כיצד להתנהג בבית המשפט ומדוע תרבות הדיון לקויה? משום שהחברה הישראלית בכלל מלאה בהתלהמות, הוא סבור
▪  ▪  ▪
בכר. "לעשות יותר" [צילום: בוצ'צ'ו]

"תרבות הדיון והשיח בישראל רחוקות מלהניח את הדעת, ולכן יש בעיות בתרבות הדיון בבתי המשפט. הכנסת, האינטרנט, בין מורים לתלמידים, בין רופאים לחולים - כולם מלאים בהתלהמות ולמרבה הצער הדבר חודר לבית המשפט". כך מסביר (יום ב', 5.3.18) שופט בית המשפט המחוזי מרכז, אליהו בכר, חלק מן הגורמים לתרבות דיון לקויה בבתי המשפט. הוא דיבר בערב עיון של מחוז תל אביב בלשכת עורכי הדין.
בכר מנה גורמים נוספים: "עומס תיקים יוצר סיר לחץ, ותיקי סרק מגבירים את הלחץ. יש העדר מזג שיפוטי או הימנעות של השופט מהתערבות לריסון ליקויים. יש כמות עצומה של עורכי דין, ומוסדות הלימוד לא בהכרח מלמדים כיצד להתנהג בבית המשפט. יש התנהגות בלתי הולמת של חלק מעורכי הדין כלפי שופטים והצד שכנגד. יש צעדים בלתי הולמים, כמו בקשות סרק, טענות בלתי רלוונטיות וחקירות ממושכות".
בכר פירט באריכות התנהלות לקויה של עורכי דין, כולל כזו בה הוא עצמה נתקל: "עורכי דין מגיעים בלשון מרושל. לא קדים בכניסה וביציאה. לא טוענים בעמידה. פונים לשופט בגוף שני. מנהלים את המשרד במהלך הדיון באמצעות מכשיר הטלפון. מתנסחים בשפה מבולבלת, בוטה, מתלהמת - כלפי כולם. קריאות ביניים, התפרצויות לדברים של חבר, הקמת רעש באולם. פונים לשופט בחוצפה.
"מעלים התנגדויות סרק. מתקרבים לדוכן בלי הזמנה. מביעים בשפת גוף ולעיתים בדיבור הסתייגות מהחלטות שיפוטיות. מנהלים חקירות נגדיות באופן תוקפני ומעליב, במיוחד כלפי מומחים של בית המשפט. מוסרים לבית המשפט מידע לקוי וחלקי. מדריכים את העדים, רומזים להם כיצד להשיב. מכינים באופן לקוי את התיק. לעיתים מגיעים באיחור או לא מופיעים כלל.
"לא עומדים במועדים שנקבעו להגשת כתבי בי דין. לא מודיעים לצד שכנגד על ביטול ישיבה. לא מוסרים לצד שכנגד מידע ומסמכים. מבקשים דחייה ללא סיבה ראויה. מגישים בקשות סרק במטרה להתיש את בית המשפט והצד שכנגד. מבקשים שוב ושוב עיון חוזר - הליך שכלל אינו קיים. מזמינים עדים סתם".
עצותיו של בכר לעורכי הדין היו תמונת ראי לליקויים עליהם הצביע: "להופיע בצורה מכובדת ולהקפיד על כללי הלבוש. לא לאחר לדיון. לא להגיש בקשות דחייה ללא הסבר מספק, גם אם הצד השני מסכים. יש להיכנס לאולם בשקט, לא להפריע לדיונים שמתקיימים. לא לעשות שימוש במכשיר אלקטרוני ללא רשות.
"לקוד קידה כשאתם נכנסים ויוצאים - לא בשבילי, אלא בשביל הסמל והדגל שמאחורי. תדברו אל השופט בעמידה ובגוף שלישי, כך זה כבר קורה 70 שנה. יש עורכי דין שמתקרבים לדוכן ומתחילים לחטט בתיק; אל תעשו את זה. כאשר אתם פונים לצד שכנגד - תפנו לבית המשפט, הוא מקשיב לכם. הכי לא נעים לי כאשר עורכי דין מנסים לתקן אותי תוך כדי דיבור. יש לקבל כל החלטה של בית המשפט; בדרך כלל יש ערכאת ערעור. תתבטאו בצורה מכובדת; זה מכבד אתכם ואת בית המשפט.
"לבנו ביניכם מהן השאלות השנויות במחלוקת. אנחנו מצפים מכם לסיים את כל ההליכים המקדמיים בלא צורך בצווים שלנו. תראו את עצמכם כאנשי מקצוע היודעים את מלאכתם - ותראו איך ישתפרו היחסים שלהם עם הצד שכנגד. תימנעו מלשחרר את הצד שכנגד על-ידי אמירת 'אני כבר אדבר עם בית המשפט'. אל תזמנו עדים לא נחוצים. תימנעו ממחטף של החלטות ופסקי דין בגלל אי-הופעת הצד שכנגד".
בכר הוסיף: "אתם צריכים להגיד ללקוחות שלכם כיצד מתנהגים בבית המשפט. כבר נתקלתי במי שבאו לבית המשפט בגופיות. צריך להסביר להם שעליהם לקום, שלא משתמשים במכשירים אלקטרוניים בדיון, שאסור להקליט אותו, שלא מכניסים דברי אוכל ומשקה למעט מים, לא משוחחים עם יתר הנוכחים, לא פונים לשופט בלא רשות, ופונים אליו בגוף שלישי ובדרך ארץ".
בתשובה לשאלת News1 על השימוש בכלים העומדים לרשות השופטים, אמר בכר: "הטלתי הוצאות בשל התנהגות, מחקתי כתבי טענות לא פעם ולא פעמיים. אתה שואל אם צריך לעשות את זה יותר? בהחלט. אם מישהו אצלי מבצע פעולה שלא מקובלת עלי בתחום האתי, הוא משלם. יכול להיות שצריך לתת דגש גדול יותר לנושא הזה, כדי שעורכי הדין לא יגישו בקשות סרק. זה לא משהו שהוא נזנח".

תאריך:  06/03/2018   |   עודכן:  06/03/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אליהו בכר
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
ח"כ גפני מיהדות התורה מעריך: לא יהיו בחירות, כל אחד רוצה להיראות גיבור
עידן יוסף
ראש הממשלה נפגש עם נשיא ארצות בבית הלבן    טראמפ שוקל להגיע לחנוכת השגרירות    "אם הפלשתינים לא יגיעו לשולחן הדיונים - לא יהיה שלום"    נתניהו לטראמפ: "מוכרחים לעצור את אירן, זה האתגר המשותף שלנו"
אלעזר לוין
שר העבודה והרווחה: אפסיק את ההסכם עם משרד האוצר, שלפיו הוא מקבל את כספי הביטוח הלאומי, 238 מיליארד שקל, ונותן אג"ח לא-סחירות שנים בריבית 2.75%    האוצר: נבדוק את הנושא
עידן יוסף
שר התחבורה מבטיח בוועדה לביקורת המדינה מועד חדש לתחילת פעילותו של קו הרכבת המהיר לירושלים - ערב חג סוכות    פעימת התעריפים בנסיעות בין מטרופולינים נדחתה שוב וצפויה רק בעוד שבועיים    מבנים ניידים יוקצו לנהגים
איתמר לוין
ועדת החוקה דנה בפרשת המסרונים    רוזן: יש לאסור על כל קשר שהוא בין חוקר לתובע, הכל צריך להיות מתועד בפרוטוקול    ניצן: אלמנט התדהמה לא פג גם כשהתמונה התבררה במלואה    הסניגור הציבורי: אנחנו מתריעים שנים על הפשפשים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il