חברי ועדת הכספים הביעו (יום ד', 7.3.17) התנגדות לכוונת האוצר להוריד את תקרת סכום הרווח מזכייה בהימורים שממנו ומעלה ישולם מס הכנסה בשיעור 35% מ-50,000 ש"ח ל-10,000 ש"ח. חברי הכנסת טוענים, כי "מדובר בשיקול פיסקאלי, להגדיל את הכנסות המדינה ממיסים תוך שהמדינה תכניס את ידה עמוק לכיסו של האזרח, דבר לא ראוי, במיוחד בעת הזאת שיש עודפי גבייה גדולים".
בדברי ההסבר לצו מס הכנסה שהניח שר האוצר על שולחן ועדת הכספים, "בשנים האחרונות גדל שוק ההימורים החוקיים בישראל בשיעורים חדים, בכ-80% בין 2008 ל-2015, כך שכיום גודלו היחסי של שוק ההימורים בישראל, הוא מהגבוהים במדינות ה-
OECD". עוד נאמר בנימוקים לצו, כי "ההשתתפות בהימורים ממוקדת באוכלוסיות מוחלשות שמפסידות במסגרת ההימורים כסף רב". מנגד, נציגי מפעל הפיס והטוטו אמרו בדיון, כי "היקף ההימורים גדל מאוד גם לאחר ההעלאה הקודמת של המס על זכייה מהימורים ולכן נראה שהעלאת המיסוי לא משיגה את המטרה המוצהרת של הפחתת היקף ההימורים". דיונים קודמים בנושא (14.12.16, 30.11.16) התקיימו ערב אישור חוק ההסדרים הקודם לשנים 2017-2018 ועתה, אמור הצו הנוכחי להיות מאושר לצד חוק ההסדרים לשנת 2019.
מנכ"ל משרד האוצר,
שי באב"ד, הסביר את התפיסה העומדת בבסיס הצו: "בתפיסת העולם של שר האוצר, עולם ההימורים הוא בעל השלכות שליליות על השכבות החלשות ועל עוד קבוצות אוכלוסייה ולכן קידמנו עד היום את הרפורמות בתחום, כמו ביטול ההימורים על מרוצי סוסים ומכונות מזל. יכולת ההתמכרות בתחום הזה גבוהה מאוד. כעת, אנחנו באים עם המשך הרפורמה. כבר בשנה שעברה עשינו הפרדה בין ההכנסות של הטוטו והפיס שהולכות לקופת המדינה והספורט מתוקצב ישירות מתקציב המדינה, בתקציב נפרד ומאושר. בגלל שניתקנו ביניהם, לא רואים כאן בוועדה היום, את כל הנציגים של הארגונים השונים. המטרה היא להקטין את התמריץ ואת הרצון בהימורים".
באב"ד הוסיף ואמר לגפני: "גם על-פי התורה הימורים זה דבר אסור" והמשיך להסביר: "כבר העלנו את המס מ-30% ל-35% על רווחים מעל 50,000 ₪ ואז אמרו שהכנסות הפיס ייפגעו, ודווקא ההכנסות מהפיס עלו. על-כן מאחר שתקציב הספורט כבר לא תלוי בהכנסות מהימורים, רוצים להוריד את התקרה ל-10,000 ₪. לא ברור למה הרווחים מהימורים יהיו פטורים ממס בעוד רווחי הון אינם פטורים ממס. אין בכך כל היגיון. מדובר במנגנון של תקרה מתקפלת, על כל שקל יורד לך מהפטור, 35% על כל הסכום".
סמנכ"ל כספים ומשנה למנכ"ל מפעל הפיס, דב קרומר: "מעבר להריגת ההכנסות תפחיתו את ההכנסות, הקצאות מפעל הפיס יירדו ב-300 מיליון ₪ ויטורטרו כ-3,500 זוכים בשנה שידרשו להגיע לבית מפעל הפיס לשלם שקלים בודדים. כדי לנכות מס אתה צריך לפגוש את האזרח, זה טרטור שלו. אם נפחית את תקרת הפטור, המטרות לא יושגו והמטרות היחידות שכן יושגו - הפחתת המכירות. בניגוד לטענה על הפגיעה בשכבות המוחלשות, אנחנו לא מוכרים בסכומים גדולים לאזרח הבודד מחויבים לכך, עכשיו גם האזרח שייזכה במעט יעמוד במסכת ביורוקרטית בלתי אפשרית".
מנכל הטוטו, איציק לארי: "החל מינואר 2019 רווחי הטוטו הם חלק מתקציב המדינה ולכן המדינה תזכה אולי לכל היותר במחצית מהסכום המדובר בתוספת הכנסות למדינה, כ-50 מיליון ₪ בלבד לפי החישובים שלנו, אך רווחי הטוטו ייפגעו במידה גדולה יותר ואז המדינה דווקא תצא מופסדת מהמהלך. ייווצרו מצבים אבסורדים אם הימרת ב-10,000 ₪ והרווחת 12,000 ₪, תשלם מס על כל ה- 12,000 אז איש לא ירצה להמר, כי ייצא מופסד. מי שמהמר ומפסיד לא מקבל ניכוי הוצאות על-פי החוק. 50,000 ₪ זה איזון ראוי, כי אם אתה זוכה זה בטל בשישים. המס לא הוגן בכלל, זה יוצר אי-כדאיות כלכלית מבחינת הלקוחות. בין כה וכה, אנחנו בנחיתות מול כל אתרי ההימורים בעולם וזו רק תגבר עם הגדלת המס הזה. רווחי המועצה עוברים לקופת המדינה והעלות תהיה הרבה יותר גבוהה מהתועלת".
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ
משה גפני, הודיע בסיכום, כי הוא "דוחה את ההצבעה על הצו למחר וקרא לצדדים, לאנשי האוצר ונציגי הפיס והטוטו, להיפגש על-מנת להגיע לפשרה לקראת מחר". אם זו תושג, אמר, "אז הוא יעלה את הנושא לדיון מחודש מחר במטרה להכריע בהצבעה".