X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
שרים העידו ששיקולים משפטיים מנעו פעולות סיכול הקבינט הביא בחשבון את החוק הבינלאומי בפעולות בעזה חלק מהמלצות ועדת טירקל טרם יושמו - חמש שנים לאחר שהוגשו
▪  ▪  ▪
תשומת לב למצב ההומניטרי [צילום: פלאש 90]

בזמן מבצע צוק איתן מנע היועץ המשפטי דאז, יהודה וינשטיין, ביצוע פעולות של צה"ל בעזה מחשש לפגיעה באזרחים. דוח מבקר המדינה חושף עובדה זו, אותה מסרו למשרד המבקר השרים גלעד ארדן ונפתלי בנט (שהיו אז שר הפנים ושר הכלכלה, בהתאמה, וחברים בקבינט).
המבקר יוסף שפירא מפרסם (יום ג', 14.3.18) דוח על היבטי המשפט הבינלאומי ב"צוק איתן" בשנת 2015, ועל יישום המלצות ועדת טירקל שהוקמה בעקבות אירועי המרמרה, בנוגע ליישום הוראות החוק הבינלאומי בפעילות של צה"ל נגד ארגוני טרור.
בנט אמר למשרד המבקר: "נושא נזק אגבי עלה מספר פעמים, בעיקר כדיווח מפי הרמטכ"ל שהיה מאוד ממוקד בעניין. היועץ המשפטי לממשלה התערב גם הוא ואף חסם פעולות משיקולים של פגיעה בבלתי מעורבים". ואילו ארדן אמר: "נושא הדין הבינלאומי נדון הרבה בקבינט. גם הרמטכ"ל העלה נושא זה במהלך דיוני הקבינט. למעשה, שר בקבינט הוא חסר אונים כאשר היועמ"ש אוסר על ביצוע פעולה מסוימת. בכך למעשה מותירים את הקבינט עם אפשרות מאוד מוגבלת לאישור פעולות".
השר דאז לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ, גילה, כי גם הפרקליט הצבאי הראשי דאז, דני עפרוני, התערב בהחלטות מבצעיות: "בכל ישיבת קבינט, שולבו גורמים משפטיים לרבות היועץ המשפטי לממשלה, על-מנת לוודא שהפעילות הצבאית אינה חורגת מהמותר על-פי הדין הבינלאומי. נוסף על כך, הקבינט קיבל עידכון מעת לעת על-ידי הרמטכ"ל אודות סטאטוס בחירת המטרות הצבאיות, הפעלת האש ותקפותן המשפטית כפי שאושרה על-ידי הפצ"ר. הרמטכ"ל מסר מספר פעמים שהיו הזדמנויות סיכול אך הוא פסל אותן בשל החשש לפגיעה בבלתי מעורבים. צה"ל מסר שיש צוותי עבודה משפטיים שמלווים את הכוחות. בלי הסכמת היועץ המשפטי לא הותקפו מטרות".
ליקויים במנגנון לבירור עובדתי
שפירא מסכם בנוגע ל"צוק איתן": "הן הדרג המדיני והן הדרג הצבאי הבכיר נתנו את דעתם במפורש למגבלות ולכללים הקבועים במשפט הבינלאומי בכל הנוגע לניהול הלחימה בעזה, וראש הממשלה, בנימין נתניהו, אף הנחה להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים. הן הדרג המדיני והן הדרג הצבאי הבכיר הביאו בחשבון, כחלק מניהול הלחימה ברצועת עזה, גם את סוגיית הסיוע ההומניטרי לתושבי רצועת עזה".
שפירא מוסיף: "הן הדרג המדיני והן הדרג הצבאי הבכיר הביאו בחשבון, כחלק מניהול הלחימה בעזה, גם את סוגיית הסיוע ההומניטרי לתושבי עזה. ראש הממשלה הנחה את צה"ל, כמה פעמים, שיש לייחס חשיבות לשיפור המצב ההומניטרי בעזה עקב הלחימה. הדרג הצבאי הקפיד להדגיש לפני הדרג המדיני את החשיבות הרבה שהוא מייחס לשיפור המצב ההומניטרי של תושבי עזה עקב הלחימה ופירט את המאמצים שהוא נוקט כדי לסייע בתחום זה... במתן הנחיותיהם הקפידו הן הממונים האזרחיים והן הממונים הצבאיים לפעול למניעת הפרות פוטנציאליות של הוראות המשפט הבינלאומי".
לצד זאת אומר שפירא, כי נמצאו ליקויים בנוגע ליעילות ולמהירות של עבודת המנגנון לבירור עובדתי, הן באיסוף הממצאים והן בתיעוד המידע שנאסף. עם זאת, המנגנון עשה את עבודתו בתום לב ומתוך רצון כן לקיים הערכה עובדתית מלאה ויסודית ולהגיע לחקר האמת. המנגנון הוקם במהירות, אד-הוק, רק לאחר תחילת מבצע צוק איתן. הקמתו נעשתה ללא היערכות שלמה ומסודרת, ללא נוהל עבודה מסודר וללא מינוי מוקדם של בעלי התפקידים במנגנון, והדבר גרם לקשיים בעבודתו. בעבודת צוותי התחקור בשטח לא שולבו יועצים משפטיים, ורק בחלק מצוותי הבירור הראשונים שובצו חוקרים ממצ"ח, אך שילובם בתחקור היה חלקי ומצומצם.
עוד קובע הדוח, כי שילוב מערך הייעוץ המשפטי האופרטיבי (המופעל במהלך לחימה ובהיערכות לקראתה) באוגדות במסגרת הלחימה כפי שעלה במבצע צוק איתן, דורש שיפור ניכר.
לעמוד בלוחות הזמנים
דוח ועדת טירקל בנוגע ל"מנגנוני הבדיקה והחקירה בישראל של תלונות וטענות בדבר הפרות של דיני הלחימה על-פי המשפט הבינלאומי" הוגש לממשלה בפברואר 2013. בינואר 2014 הקימה הממשלה צוות בראשותו של ד"ר יוסי צ'חנובר ליישום הדוח והקציבה תשעה חודשים לעבודתו; בפועל הוא מסר את המלצותיו רק בספטמבר 2015, והללו אומצו בידי הקבינט ביולי 2016. דוח המבקר מעלה, כי חלק מההמלצות לא יושמו עד היום. בין היתר מצביע שפירא על הנקודות הבאות:
  • חרף פעילותו של משרד המשפטים בעניין החקיקה בנושאים "פשעי מלחמה" ו"אחריותם של מפקדים וממונים אזרחיים", הוא עדיין לא הגיש הצעות חוק לתיקון החקיקה בנושא כדי להשלים פערים בין החקיקה הפלילית הישראלית ובין המשפט הבינלאומי.
  • בשעת חרום או במלחמה עלולה להתרחש הפרה של כללי המשפט הבינלאומי כתוצאה מפעולה מבצעית, המחייבת דיווח על-פי כללי המשפט הבינלאומי. הגם שהוראת הדיווח החדשה של צה"ל מורחבת ומפורטת, היא אינה מחייבת לדווח על אירוע של פגיעה לא מכוונת באזרחים אם לא הייתה בו פגיעה נרחבת. הדבר מעורר חשש, כי לא יימסר דיווח על אירועים שנכון לבדוק אותם אף שהפגיעה באזרחים בהם לא הייתה מכוונת.
  • ישנה חשיבות שצה"ל יעגן בהוראות מתאימות את מדיניות הטיפול בתלונות באירועים שבהם יש חשד סביר לעבירה על כללי המשפט הבינלאומי ההומניטרי, כדי להדגיש את חשיבות הנושא, וכדי שיהיה אפשר לוודא שמדיניות זו עולה בקנה אחד עם המשפט הבינלאומי.
  • לא פורסמה הנחיה הנוגעת למשך הזמן המירבי מההחלטה לפתוח בחקירה ועד החלטה לנקוט צעדים משפטיים כפי שקבע צוות צ'חנובר. נוסף על כך, הפרקליטות הצבאית ואגף כוח האדם במטכ"ל טרם הסדירו את הקצאת המשאבים הדרושים, כדי שהתביעה הצבאית ומצ"ח יוכלו לעמוד בלוחות הזמנים שקבע צוות צ'חנובר לקבלת החלטה בדבר תוצאותיה של חקירה.
הבעייתיות של פקודת "חניבעל"
עוד מתייחס שפירא לפקודת "חניבעל" - פקודה מטכ"לית שנועדה להסדיר את ההוראות המבצעיות למניעת חטיפת חייל או אזרח ולסיכולה לאחר שאירעה. הפקודה כוללת התייחסות מפורשת לכללי הפתיחה באש אל מול החוטפים, בשל הסכנה שגם החטוף ייפגע. באוקטובר 2013 תוקנה הפקודה המטכ"לית בעקבות הנחיותיו של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אך הפקודה של פיקוד הדרום והפקודה של אוגדת עזה לא תאמו זו לזו, ואף לא לפקודה המטכ"לית. הדבר היה עלול להביא לפרשנויות שונות של הפקודות על-ידי גורמים שונים בצה"ל.
אף שהוראת מדיניות האש המטכ"לית מחייבת פעולה של כוחות צה"ל הפועלים בשטח לפי עקרונות המשפט הבינלאומי, עקרונות ההבחנה והמידתיות, לא צוינו במפורש בפקודות "חניבעל". צה"ל לא וידא שכל הפקודות הנגזרות מפקודת "חניבעל" המטכ"לית כוללות את התיקון שאישר היועץ המשפטי לממשלה, ושנוסחן תואם לפקודת "חניבעל" המטכ"לית.
ביוני 2016 ביטל הרמטכ"ל, גדי איזנקוט, את ביטול פקודת "חניבעל". לדברי שפירא, המתכונת החדשה של הפקודה צריכה לתת מענה לממצאים שעלו בביקורת. על כן, על איזנקוט לבחון את העלאת דרג הסמכות המורה על הפעלת אש בעת חטיפה או חשש לחטיפה וזאת בהתאם לחומרת האירוע, לאפשרות שיביא להסלמת המציאות הביטחונית, ובהתאם לסביבה שבה הוא מתרחש ולמידת הוודאות של התממשות האירוע. על צה"ל לקבוע חובת ליווי של הייעוץ המשפטי להליך גיבוש פקודות ברמות השונות, לכל הפחות לגבי פקודות העוסקות בהפעלת אש, אשר עלולות להיות להן השלכות על חיי אדם, וביתר שאת לגבי פקודות שיש להן נגיעה לכללי המשפט הבינלאומי.
אגב כך עומד שפירא על ליקוי רוחבי: "בצה"ל לא קיים הליך אישור ובקרה של תוכן הפקודות המבצעיות המנוסחות ברמות השונות. במצב זה ייתכן שהוראות הביצוע שאליהן התכוונו ברמה הממונה לא ימומשו על-ידי הדרגים הנמוכים יותר. חשש זה מתעורר ביתר שאת בכל הנוגע לפקודות מבצעיות הנוגעות למצבים רגישים במיוחד, דוגמת אלו הנוגעים לחיי אדם, המחייבות תיאום מלא ברמות השונות כדי לגרום לכוחות הפועלים בשטח לפעול באופן שעולה בקנה אחד עם מדיניות צה"ל".
שפירא מסכם: "על המדינה להוסיף ולהיערך באופן יסודי ומיטבי ומבעוד מועד לעמידה בדרישות המשפט הבינלאומי ולמערכה המשפטית בתחום זה, ולא להמתין לשעת משבר. לאחר שפורסם דוח טירקל ב' וזכה להכרה בקרב הקהילה הבינלאומי, ומשהחליטה ממשלת ישראל על אימוץ המלצות צוות צ'חנובר, על ממשלת ישראל ועל צה"ל לפעול ללא דיחוי ליישום המלצות אלה ולפעול לתיקון הליקויים שעלו בנוגע לעבודת המנגנון בדוח זה.
"על המערכת המדינית והמערכת הצבאית להבטיח שההתמודדות של מדינת ישראל עם גורמי הטרור תהלום את העקרונות והדינים המקובלים של המשפט הבינלאומי שמדינת ישראל שותפה להם. פעולה על-פי המשפט הבינלאומי עשויה גם לסייע בהתמודדות במערכה המשפטית, המדינית והציבורית, שתהיה קרוב לוודאי בלתי נמנעת".

תאריך:  14/03/2018   |   עודכן:  14/03/2018
+לא יושמו כל הלקחים מחטיפת הנערים
16:05 14/03/18  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

המשטרה לא ביצעה את כל הצעדים שגובשו לגבי מוקד 100 ולגבי מרכז השליטה של מחוז ש"י  ▪  אפודים בלתי תקינים וכלי רכב לא מתאימים למשימות השיטור באיו"ש

אחרי שלוש שנים [צילום: פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
וינשטיין והפצ"ר מנעו פעולות ב"צוק איתן"
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
ככה ניהלו מלחמות בחלם
ישראל בר-ניר  |  14/03/18 20:52
2
סיכנו את חיילי צה"ל במודע
yust  |  14/03/18 21:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
עמוס גלבוע
היה זה אורי לוברני שהבין כי סתם יציאה חד-צדדית מלבנון, כפי שבהתחלה התכוון לה ברק והיה והוא לא מצליח להשיג הסכם עם הסורים, היא הרת אסון לגבולנו הצפוני
אסתר שניאורסון גרי
כאשר שולח משה את המרגלים לתור את הארץ, מה הם מספרים? ילידי ענק ראינו שם, אנשי מידות, נפילים בני ענק, ונהיה בעינינו כחגבים. ואלה המשטינים, עשרים שנה יודעים שהם חגבים, שאין להם סיכוי לכבוש את השלטון, אלא אם יעלילו עלילות שווא.
יוני בן-מנחם
ההתנקשות בבכירי הרש"פ בעת ביקורם ברצועת עזה מעידה על כך שגורמים קיצונים מעוניינים לטרפד את תהליך הפיוס בין פתח לחמאס. ייתכן שהדבר גם קשור לקרב הירושה ברש"פ והוא ניסיון לחסל את הגנרל מאג'ד פרג' שהינו המועמד המוביל להיות יורשו של מחמוד עבאס
איתן קלינסקי
השמאל הציוני חתום על ההונאה של עם ישראל ביוני 1967, כשהבין שהוא העלה אותנו על שרטון של אופוריה, הטומנת בחובה סכנה קיומית זה כבר היה מאוחר    את שרביט ההונאה כבר לפת בחוזקה ימין משיחי, שלמעשה הוא כיום הכוח החזק המנווט את מדיניות ממשלת ישראל
איתמר לוין
קיבל את עמדת המדינה ולפיה כניסתם של 15 מתיישבים לבניין בחברון מהווה הסגת גבול, כל עוד לא הוכרעה המחלוקת בנוגע לבעלות בו    קורא להאיץ את ההכרעה בשאלת הבעלות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il