X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
השופטת בדימוס הילה גרסטל:

אין אכיפה על עדויות שקר

נציבת הביקורת לשעבר על הפרקליטות: אם הייתה אכיפה, אנשים היו משקרים הרבה פחות בבתי המשפט מציעה לעורכי דין להימנע מחקירה חוזרת ולהכין את הלקוח לעדות כאילו הם מייצגים את הצד שכנגד
▪  ▪  ▪
גרסטל. "לדעת מה לא לשאול" [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

"כנציבת הביקורת חשבתי לעשות ביקורת על מידת האכיפה בנושא עדויות שקר, והגעתי למסקנה שחבל על הזמן: אין אכיפה. אם הייתה אכיפה, אנשים היו משקרים הרבה פחות בבתי המשפט". כך מגלה (יום ד', 28.3.18) השופטת בדימוס הילה גרסטל, שהייתה נציבת הביקורת על הפרקליטות, בהשתלמות במחוז תל אביב של לשכת עורכי הדין.
גרסטל דיברה על טקטיקה ואסטרטגיה בליטיגציה אזרחית. "בניהול תיק בבית המשפט, האויב הכי גדול של עצמו ושלכם הוא הלקוח שלכם. כאשר אתם מכינים תיק ויושבים עם עדים, חשוב מאוד לא להסתפק במה שהם אומרים לכם. כאשר אתם מכינים אדם לעדות, אסור לכם לוותר לו. אתם צריכים לעשות להם את החיים הכי קשים שאתם יכולים, כאילו שאתם הצד השני. אתם חייבים לברר את העובדות בלי לעגל פינות, עד תום. ולפעמים זה קשה מאוד".
עצה נוספת של גרסטל: "תוודאו שהלקוח יודע על מה הוא חתם בתצהיר עדות ראשית. זה מתחיל מהלשון: מבחינת הלקוח זה ביקור חד-פעמי בבית המשפט, בעוד שאתם משתמשים בלשון המשפטית. תצהירי עדות ראשית גם גורמים לכך שהצדדים יוצאים עם התחושה שלא שמעו להם, כי הם מספרים את סיפוריהם רק בכתב ומיד עליהם לעמוד בחקירה נגדית. לכן אני אומרת לשופטים, שיגידו לעד: קראתי את העדות שלך".
בנוגע לחקירה נגדית אמרה גרסטל, כי בעשרות שנותיה כשופטת זיהתה כמה טיפוסים של עדים. "יש עד פטפטן שמזיק לעצמו; אם אתה עוצר אותו ב'כן ולא' - אתה מזיק לעצמך. מה עוד, שרוב התשובות כמו חיינו אינן שחור-לבן אלא גוונים של אפור. יש עדים שיסכימו איתכם על הכל. יש עדים שהם האויב שלכם, וכל מה שתגידו - הם יגידו את ההפך; אז תנסחו את השאלות ההפך.
"צריך לדעת מה לא לשאול, וזה יותר קשה מאשר לדעת מה לשאול. לפעמים אתה רואה עורך דין שחוקר מצוין - עד שהוא שואל את השאלה שהורסת לו את התיק. כאן גם נכנסת דילמה של השופט: הרבה פעמים ראיתי שלא שואלים את השאלה החשובה ביותר. לפעמים לא שואלים, כי עורך הדין בעצמו לא זיהה אותה; אבל לפעמים הוא לא שואל, כי הוא יודע שהתשובה תפגע בו. אז האם להתערב או לא?".
גרסטל רמזה שהיא עצמה הייתה מתערבת במקרים כאלו, והוסיפה: "בגישה האדוורסרית חל כרסום בשנים האחרונות, והשופט יכול ולפעמים חייב להתערב. היו לי מקרים שישבתי בבית וכותבת את פסק הדין, ואומרת: חסרים לי דברים. ואז הייתי מזמנת את הצדדים מיוזמתי ושואלת".
גרסטל הוסיפה: "אל תחקרו חקירה חוזרת. הנזקים הכי גדולים קורים בחקירה חוזרת. אתם בטוחים שכאשר תשאלו, הוא מיד יתחבר למה שאתם מתכוונים והוא יתן את התשובה הנכונה. זה לא קורה. תעשו את זה רק אם זה משהו שהוא בנשמתכם". היא העירה: "כשהייתי עורכת דין, אם שופט היה מתערב לי בחקירה - הייתי מוכנה לחנוק אותו. אבל כשופטת זה נראה אחרת; את באמת רוצה לשאול ולרדת לחקר האמת, ולכן התערבתי במינון מסוים".

תאריך:  29/03/2018   |   עודכן:  29/03/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 הילה גרסטל / Hila Gerstel
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אין אכיפה על עדויות שקר
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
רק על עדות שקר
ארי כספי  |  29/03/18 08:47
 
- אז למה לא תתמוך בממשלת נתניהו?
ע_הראל  |  30/03/18 10:46
2
אכן המערכת רקובה
בעל נסיון  |  29/03/18 10:03
3
לא רק בעדות שקר אין אכיפה
אזרח דפוק  |  29/03/18 15:42
4
כשגרסטל במחוזי ונאור בעליון...
כמו בפולישוק...  |  1/04/18 06:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
המשטרה מוחה על התלונה למח"ש על הדלפות מן החקירה שהגישו שרה ויאיר נתניהו    עו"ד יוסי כהן: "פורסמו בזמן אמת עובדות שהיו ידועות רק לחוקרים, כמו בקשת החוקרים לערוך עימות"
אביתר בן-צדף
בשנה שעברה נסגרו הקונסוליה הרוסית בסן פרנסיסקו ו"אתרי נופש" רוסיים במדינת מרילנד ובמדינת ניו-יורק
איתמר לוין
אוסר על עובדי מדינה המזומנים בידי הצד שכנגד להיפגש ללא אישור עם עורכי הדין של הצד השני    המדינה תשקול האם לזמן מטעמה עובד מדינה שכבר זומן בידי הצד השני, ואפילו האם לבקש לבטל את זימונו    כאשר עובד מדינה מוזמן מטעם המדינה, גרסתו תאושר מראש בידי הפרקליט המייצג את המדינה
עידן יוסף
מועצת הרבנות התכנסה על-מנת לאשר את נהלי שחיטת חוץ לארץ כדי להגביר את כמות הבשר הכשר המיובא    הנהלים עודכנו בעקבות הערות היבואנים והעוסקים בתחום
איתמר לוין
בית המשפט העליון קובע: חוק הארכיונים אינו חל על ראיות פליליות    עמית קורא למחוקק להשלים בהקדם את הסדרת שמירתן של ראיות בשל קיומו של ואקום בנוגע למשך הזמן בו יש לשמור מוצגים בהליכים פליליים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il