X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
ביקורת חריפה של השופט יואל עדן על הקצין לשעבר: גייס עדי מדינה בניגוד להנחיות היועץ המשפטי לממשלה קובע: ההסכם עם העדים מציג תמונה כוזבת
▪  ▪  ▪
מלכה. רב הנסתר על הנגלה [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
התנהלות בעייתית נרחבת
השופט יואל עדן מצביע על התנהלות בעייתית נרחבת של המשטרה והפרקליטות בתיק חסן. הוא עומד על כל ש"לא מעט חקירות לא תועדו כראוי", כולל חקירות שהחוק מחייב לתעד בצורה ויזואלית. היו שיחות שהתנהלו מחוץ לחדר החקירות, ללא תיעוד כלשהו, והדבר מקשה על בית המשפט לרדת לחקר האמת.
עוד הוא מציין, כי חלק מהנחקרים - כולל עמי סגיס - נחקרו כאשר הם כבולים באזיקים. "על פני הדברים הדבר נחזה כשימוש פסול בסמכות לאזוק אדם. איזוק אינו יכול להוות כלי להטלת אימה על נחקר, ואינו יכול להוות כלי להשפעה על נחקר", קובע עדן.
לבסוף עומד עדן על נוהג נפוץ של הפרקליטות - להודיע לעדים רק ערב עדותם, לעיתים פשוטו כמשמעו, על סגירת התיקים נגדם. "מצב בו אך בסמוך לעדותו של עד, יורדת ממנו העננה של היותו חשוד בפלילים, ולגבי חלקם מדובר בעבירות חמורות, איננו יכול לסלק לגמרי את סימן השאלה, שמא יש בכך כדי להשפיע באופן כזה או באופן אחר על עדותו. מדובר בעדים אשר עדיין, לאור סמיכות הזמנים, חוששים מאימת החשדות שהופנו כלפיהם. התמשכות קבלת ההחלטות באופן זה ובהיקף זה, הינה בעייתית".

שופט בית המשפט המחוזי בבאר שבע, יואל עדן, קובע, כי רב-פקד לשעבר ערן מלכה גייס שלא כדין עדי מדינה באחת מפרשיות המשנה בפרשת אלון חסן. הדברים נאמרים בפסק הדין בו זיכה (יום ה', 29.3.18) עדן את חסן מכל אשמה.
News1 מציין עם זאת, כי ההסכם עם עדי המדינה בו מדובר נחתם בידי רב-פקד אלי תמם, ראש צוות המשימה לנמלי ים בלהב 433. ההסכם, שגם עליו מותח עדן ביקורת קשה, אושר בידי מומי למברגר - אז פרקליט מחוז דרום וכיום המשנה לפרקליט המדינה.
דוד חסן, בן-דודו של אלון, הואשם שהשתמש בחברת דנה לוגיסטיקה לצורך סחר בדלק גנוב, הלבנת הון ועבירות נוספות. הראיות המרכזיות היו עדויותיהם של האחים דני כחלון ואפי כחלון, שהפכו לעדי מדינה במסגרת החקירה שניהל מלכה.
עדן אומר: "באישום זה, ובכל הקשור בגיוס עדי המדינה, רב הנסתר על הנגלה. המסכת של הפעילות העבריינית חובקת היבשות של עדי המדינה, לא נחקרה חקירה של ממש, העובדות אשר בבסיס טענותיהם לרקע לביצוע השורה הארוכה של העבירות הקשות שהם מודים בביצוען, לא נחקר לעומקו.
"בהינתן מצב דברים זה, ומעל הכל משנעלמת מעינינו הסיבה האמיתית להסכמתם של עדי המדינה להפוך לכאלו, ולשנות גרסתם מהקצה לקצה, קיים קושי להגיע למסקנה, ברף הנדרש במשפט פלילי. זאת בפרט כאשר גיוס עדי המדינה ככאלו נעשה תוך העדר תיעוד של הדברים שנאמרו על-ידי ערן מלכה, ראש צוות החקירה, לעד המדינה המרכזי מבין השניים בפעילות הפלילית.
"עד המדינה מוצא אל מחוץ לחדרי החקירות, נלקח אל מחוץ למשרדי היחידה החוקרת, לפרדס, בליווי ראש צוות החקירה וחוקר נוסף. ראש צוות החקירה, מר ערן מלכה, לוקחו הצידה, מנהל עימו שיחה, אשר אין לגביה כל תיעוד, והחוקר השני לא שמע את תוכנה. בעקבות שיחה זו, משנה עד המדינה את גרסתו וגישתו מהקצה אל הקצה, כך על-פי עדותו שלו. עד המדינה, באופן מוזר, איננו זוכר את תוכן השיחה, אין בפנינו כל הקלטה, מזכר או תרשומת כלשהי על תוכן אותה שיחה.
"נקודת הזמן בה הופך נחקר לעד מדינה, היא נקודת זמן מרכזית באפשרות בחינת מהימנותו, שכן, למניע להסכמתו לשנות מהקצה אל הקצה את הגרסה שהוא מוסר, קיימת חשיבות, ובהעדר נתונים, לא נדע האם איום היה זה, הבטחה הייתה זו, הסרת חשש לחקירה בעניינים חמורים הרבה יותר, או כל סיבה אחרת.
"הפירוט שיובא להלן בדבר מסכת הפעולות העברייניות שמבצעים עדי המדינה, ומודים בהן מפורשות, מביא למסקנה ברורה כי הם המבצעים העיקריים והמרכזיים. מנגד, הנאשם 3 איננו חלק מביצוע בפועל של הפעילות העבריינית המקיפה ביותר של שני עדי המדינה, ובכל זאת, למרות מרכזיותם של עדי המדינה, מגויסים הם ככאלו. ייאמר כבר עתה, כי אין לתת אמון בגרסת עדי המדינה, הכוללת סתירות וחוסר היגיון, ועולה בבירור כי רב הנסתר על הנגלה בכל הקשור בפעילותם".
עוד אומר עדן, כי גיוסם של כחלון בידי מלכה עמד בניגוד להנחיות היועץ המשפטי לממשלה בנוגע לעדי מדינה. והוא מוסיף: "אין זו הפעם הראשונה, וגם לא השנייה, בה לא מתועדת שיחה מסוימת ההופכת נחקר לעד מדינה, ומביאה אותו להסכים לשנות את גישתו כמו גם את גרסתו, מהקצה אל הקצה".
לדברי עדן, ההסכם שנחתם עם כחלון מציג תמונה כוזבת: הוא "אינו משקף את מצב הדברים כפי שהיה עוד בזמן החתימה של ההסכם, ובנוסף, עולים ספקות באשר לנכונות פרטים נוספים אותם מאשרים עדי המדינה במסגרתו". בהסכם נאמר שהם לא היו העבריינים העיקריים - בעוד האמת הפוכה.
"ההטבה אשר קיבלו עדי המדינה במסגרת ההסכם שנחתם עימם, מפליגה ביותר, ויוצאים הם פטורים לגמרי, ממכלול המעשים העבריינים הקשים שביצעו, ללא כל ענישה, ואף ללא הגשת כתב אישום כנגדם. המשמעות הברורה הינה, כי הסכם עד מדינה זה נעדר מידתיות, ובתמורה לעדותם שמטרתה לתמוך באישום כנגד הנאשם 3 [דוד חסן], אשר אינו כולל אף לא אחת מהעבירות הקשות והחמורות שביצעו עדי המדינה, על-פי גרסתם שלהם, הם אף לא מועמדים לדין".
לדברי עדן, "גם כשהיה ברור שעד המדינה המרכזי [אפי כחלון] מבקש להפליל גם את נאשם 1 [אלון חסן], וכבר היה ברור לחוקרים כי לפחות דבריו ביחס לנאשם 1 אינם אמת, ולבסוף אף לא הוגש אישום כלשהו כנגד נאשם 1 בקשר לפעילותם, גם לאחר מכן, עדיין מתבקש לתת אמון בגרסאותיהם המשתנות מהקצה אל הקצה, של עדי המדינה. יש לדחות זאת, שכן המסקנה הברורה הינה כי מדובר בעדויות לא אמינות, שלא ניתן לקבוע על סמכן ממצא כלשהו".
עדן מוסיף: "בשלב מסוים, התבקש גורם ממח"ש לבדוק האם עד המדינה [אפי כחלון] מסר את עדותו עקב לחץ פסול של ערן מלכה, וכל שנעשה במסגרת אותה בדיקה הינו מפגש של איש מח"ש עם עד המדינה, שבעקבותיו הוצא מזכר קצר בכתב יד. חקירה של ממש לא בוצעה, עדים אחרים לא נחקרו, וגם השיחה שבוצעה, לא ניתן להגדירה כחקירה. כל הגורמים הרלוונטיים הסתפקו במעין תשאול זה, ובמזכר אשר אף אינו נושא כותרת שניתן ללמוד ממנה כי מבוצעת חקירה, אלא הכותרת היא פגישה עם...'".

תאריך:  29/03/2018   |   עודכן:  29/03/2018
+אברבנאל נתן ללהב הוראה בלתי חוקית
12:21 29/03/18  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

מי שהיה המשנה לפרקליט המדינה וכיום שופט מחוזי, קבע שהיחידה עצמה תחקור האם ערן מלכה ביצע עבירות נוספות בפרשת חסן - ולא מח"ש

אברבנאל. "נוצר קושי מובנה"

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אביב נחמיאס / Aviv Nahmias  אורי כרמל / Uri Carmel  אילון מכלוף / Eylon  Machluf  איתן פלג / Eitan Peleg  אלון חסן / Alon  Hassan  אלי אברבנאל  אסף גולן / Assaf Golan  ברונו שטיין / Bruno Shtein  ג'ויה סקפה-שפירא / Joya SKAPPA-SHAPIRO  דב גלעד כהן / Dov Gilad  Choen  דוד חסן  הלבנת הון  זוהר בוצ'ן / Zohar Botchen  חגית מאק-קלמנוביץ / Hagit  Mack-Kalmanovich  יאיר ביטון / Yair Biton  יאיר  גולן / Yair Golan  יואל עדן  יוסף נחמיאס / Yossef Nahmiass  יורם ברק / Yoram Barak  יעקב וינרוט / Yaakov Weinroth  יצחק רוכברגר / Yitzhak  Rochberger  ירון בארי / Yaron Be'eri  ליאורה נהון / Liora Nahon  ליזי שובל-בר / lizzy  shoval Bar  משה סובל / Moshe Sobel  משה סעדה / Moshe Saadda  נועם עוזיאל / Noam Uziel  נחשון שוחט / Nahshon Shohat  נסים מרום / Nissim Marom  ע"י  עדי כרמלי / Adi Carmeli  עופר ברטל / Ofer Bartal  עפר נמרודי / Ofer Nimrodi  ערן מלכה / Eran  Malka  קובי כחלון / kobe kahlon  קרן אלטמן / Keren Altman  רון שפירא / Ron Shapira  רונאל פישר / Ronel Fiaher  רונן יצחק / Ronen Yitzhak  רועי בר / Roee Bar  רות דוד / Ruth David-Blum  רמי דואני / Rami Douani  שי ברס / Shay Baras  ששון חי / Sasson Hay
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פרשת רונאל פישר
איתמר לוין
מי שהיה המשנה לפרקליט המדינה וכיום שופט מחוזי, קבע שהיחידה עצמה תחקור האם ערן מלכה ביצע עבירות נוספות בפרשת חסן - ולא מח"ש
איתמר לוין
טוען לראשונה שאמור היה להתחלק עם פישר בתשלום מיו"ר ועד עובדי נמל אשדוד    מלכה שב ואומר שהודה במעשים שלא עשה "כי רציתי לסיים את זה"
איתמר לוין
בניגוד לנאמר בכתב האישום - ערן מלכה מאשר את שאמר בחקירותיו במח"ש: הוא לא הדליף לפישר את המועד בו תהפוך החקירה נגד יאיר ביטון לגלויה
איתמר לוין
טוען שהחוקרים ניצלו את מצוקתו כדי להחתים אותו על הסכם עד המדינה, וכי המדינה לא עמדה בהתחייבויות מרכזיות שלה כלפיו    העיד: החוקרים חיפשו דרך לייחס ליאיר ביטון הלבנת הון
איתמר לוין
ההגנה: מלכה מבקש כעת חיסיון על עדותו משום שהסתיר עבירות רבות שביצע וברצונו להשליך אותן על פישר    המדינה לא יודעת להסביר מדוע מלכה לא נדרש למסור את כל הידוע לו במסגרת ההסכם איתו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il