ועדת הכספים אישרה (יום ב', 16.4.18) העברות תקציביות בסך כולל של כ-3.52 מיליארד שקל, מתוכן 530 מיליון שקל העברות תקציביות חדשות במסגרת שינויים בתקציב 2018 ועוד כ-2.990 מיליארד שקל העברות של עודפי תקציב במשרדי וגופי הממשלה השונים משנת 2017 לשימוש בשנת התקציב הנוכחית.
להלן פירוט ההעברות התקציביות בתקציב 2018:
- העברת 222 מיליון שקל לצרכי מיגון בצפון הארץ - 175 מיליון שקל הם להוצאות חרום אזרחיות שישמשו חיזוק ומיגון מבנים בצפון. 25 מיליון שקל מתוכם להוצאה עבור מטרה זו השנה ו-150 מיליון שקל בהרשאה להתחייב. תקצוב המיזמים לא נכלל בבסיס התקציב מאחר שהסיכום בנושא נחתם לאחר אישור תקציב 2018-2017.
בתחום המיגון שיוציא לפועל פיקוד העורף כוללת התוכנית חיזוק ומיגון מוסדות חינוך, בריאות ורווחה, בצפון בכלל וברמת הגולן בפרט וכן מיגון של תחבורה ציבורית ביו"ש. בנוסף ישופצו מקלטים, יוקמו מיגוניות ותתבצע השתתפות במיזמי בנייה ברשויות השונות ברחבי הצפון, כחלק מן ההערכות האזרחית לחרום.
47 מיליון שקל הם בהוצאה מותנית להכנסה עבור מיגון תחנות כוח ותשתיות לאומית. זאת במסגרת בקשת חברת החשמל לבצע מיזמים למיגון תחנות כוח ותשתיות לאומיות באמצעות פיקוד העורף, כאשר החברה תעביר את המימון לפיקוד העורף וכנגדם יתבצעו מיזמי מיגון של כ-11 מתקנים להולכת חשמל וגז.
- העברת כ-308 מיליון שקל ו-559 משרות בין סעיפים לצרכי משרד הכלכלה והתעשיה - ההעברה והמשרות המוזכרות בה מיועדות להסדרת פיצול זרוע התעסוקה ממשרד הכלכלה למשרד העבודה והרווחה בעקבות החלטת הממשלה בעניין.
להלן פירוט ההעברות של עודפי תקציב 2017 לשנת 2018 בתקציבי המשרדים והגופים:
- כ-6 מיליון שקל עודפי נשיא המדינה ולשכתו וכן מעודפי תקציב לשכות נשיאי מדינה לשעבר - העודפים כוללים תקצוב עבור הפעלת ואחזקת לשכת נשיא המדינה ופעילות מחלקות שונות וכן את תקצוב תקנים ותקצוב ביקוריו בחו"ל. הם נוצרו בגין התקשרויות והזמנות לטווח ארוך. העודפים בגין נשיאי העבר נוגעים להתקשרויות חוצות שנה קלנדרית עבור הוצאות שוטפות שלא שולמו ב-2017.
- כ-686 מיליון שקל עודפי המשרד לביטחון פנים - העודפים מיועדים למימון תוכניות מרכזיות של המשרד - אגף הירי, עיר ללא אלימות, תוכנית מצילה, הרשות למלחמה בסמים, קרן בלאי להחלפת כלי הרכב של משטרת ישראל, מימון טייסת הכיבוי, הרשות להגנת עדים, הרשות הארצית לכבאות והצלה, שירות בתי הסוהר, רכש ומימון כוח אדם למשטרת ישראל ועוד. עיקרם בעקבות התקשרויות חוצות שנות תקציב.
- כ-506 מיליון שקל מעודפי משרד הבריאות - העודף נובע מהתחייבויות משנת התקציב הקודמת ותוכניות ארוכות טווח. בין היתר בגין התוכנית הלאומית לממדי איכות בבתי החולים, חיזוק קשרי הממשלה בתחום הבריאות עם סין ואפריקה והזמנות למיזמים במסגרת תוכנית הממשלה בנושא, הערכות המשרד לשעת חרום, תפעול מערכות המחשוב במשרד, תשלום למחירוני תרופות, תחזוקה של מבני המשרד, רכישת חיסונים לרפואה מונעת, תרופות שחפת ואיידס לחסרי מעמד, שירותי בריאות הנפש, מרכזי הגנה לילדים, מרכזים לטיפול בנפגעות פגיעה מינית, העברות ותמיכות לקופות ובתי חולים ועוד.
- כ-390 מיליון שקל עודפי משרד העלייה והקליטה - העודף בגין התחייבויות שהחלו בשנת התקציב הקודמת והתשלום בגינן או בגין חלקן נקבע לשנת 2018. ההתחייבויות ברובן הן לצורכי מנהל ואמרכלות במסגרת שני מיזמים מרכזיים, עבור קליטת עולים בשוק העבודה וסיוע למדענים עולים ותושבים חוזרים בשמה מתאימה במוסדות מחקר והשכלה גבוה וכן עבור סיוע לסטודנטים עולים.
- כמיליארד ו-105 מיליון שקל עודפי המשרד להגנת הסביבה - מרבית העודפים הם במסגרת הקרן לשמירות ניקיון שתקציביה מועברים משנה לשנה.
- כ-157 מיליון שקל עודפי משרד הכלכלה - העודפים נוצרו כתוצאה מהתחייבויות ממושכות וכן מביצוע נמוך מתחזית המשרד בחלק מהמקרים. התקצוב הוא לצורכי הפעלת הרשות לחדשנות, מו"פ בינלאומי, קידום השקעה ועידוד התעסוקה, קידום הייצוא ועידוד עסקים קטנים ובינוניים ופעולות כלליות לקידום התעשיה.
- כ-53 מיליון שקל עודפי הרשות הממשלתית למים וביוב - העודפים הם במסגרת צורכי שכר ותפעול כאשר עלויות התפעול השוטפות של הרשות משולמות בהתאם לחוזים רב-שנתיים. כך גם למימון פעולות הייעוץ של רשות המים שהן רב-שנתיות.
- כ-96 מיליון שקל עודפי כספי רשות האוכלוסין - העודפים נוצרו בין היתר נוכח הליך בניית לשכות, גיוס עובדים ושיפורים טכנולוגים שמבצעת הרשות לטובת האזרח, אלה תוקצבו ב-2017 והכספים מועברים בהתאם לביצוע וכן נוכח תוכנית מחשוב חדשה שתוקצבה וחוזיה נפרסים על מספר שנים.