תמונה מדאיגה המעידה על טיפול לקוי של משרדי הממשלה והרשויות המקומיות בנושא האופניים והכלים הדו-גלגליים החשמליים בפרט. כך מסכם
מבקר המדינה את דוח הביקורת על האופניים החשמליים.
על-פי הנתונים שבידי המשטרה, מספר הפצועים בשנים 2016-2013 היה 2,151, ואילו על-פי המרכז הלאומי לחקר טראומה 7,852, דהיינו פער של כ-365%. עולה חשש כי תמונת המצב הכוללת שבידי המשטרה אינה מלאה, דבר המשפיע על אופן הטיפול בבעיה.
משרד התחבורה איפשר במשך כשלוש שנים ייבוא חוקי של הכלים הדו-גלגליים החשמליים, למרות שהשימוש בהם היה בלתי חוקי. משרד התחבורה ומשרד הכלכלה לא הסדירו ביניהם את סמכויות הפיקוח והאכיפה, והטילו את האחריות זה על זה. עמדת משרד התחבורה לגבי חובת הרישוי והרישום של אופניים חשמליים השתנתה כמה פעמים באופן משמעותי בשל העדר עבודת מטה.
למשרד התחבורה אין נתונים על שבילי אופניים שרשויות מקומיות הקימו או תכננו בעצמן, ויש ברשותו מידע חלקי בדבר שבילי אופניים שהוא השתתף במימון תכנונם או הקמתם.
משרד התחבורה גם לא בדק מראש אם הרשויות המקומיות השותפות במיזם ה"אופני-דן" נכונות ויכולות לממן, לתכנן ולהקים שבילי אופניים מזינים שיקשרו בין השכונות שבערים הללו לבין שבילי המיזם, אף ששבילי האופניים המזינים נחוצים עד מאוד להצלחת המיזם. אופני-דן הוא מיזם לרשת אוטוסטרדות לאופניים בגוש-דן שמקדם משרד התחבורה החל בשנת 2015 בעלות של כרבע מיליארד שקל, ואשר עבודותיו היו אמורות להתבצע החל בשנת 2017. המשרד אף לא הנחה את הרשויות המקומיות להיערך מראש לקראת התכנון וההקמה של שבילי המיזם, שנועד ליצור רצף תנועתי לרוכבי אופניים בין הערים בגוש-דן.
המבקר מעיר למבוקרים כי עליהם לקבל החלטות הן בנוגע לשימוש באופניים ככלי תחבורה חלופי לרכב מנועי ולעידוד השימוש בו, על כל המשתמע מכך, והן בנוגע לתחומי הבטיחות, התעבורה, התשתית והחינוך.