ועדת החוקה חוק ומשפט החלה להכין (יום ד', 9.5.18) לקריאה הצעת חוק מטעמה - הצעת חוק הבחירות (דרכי תעמולה) (תיקון מס' 33), התשע"ח-2018 שבעקבות המלצות הוועדה הציבורית לבחינת חוק הבחירות דרכי תעמולה שמונתה ביולי 2015 על-ידי נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין והשופט
סלים ג'ובראן.
סעיף חדש בהצעת החוק שיוזמת ועדת החוקה יגביל את תוכן תעמולת הבחירות ויאסור תוכן גזעני או מסית לאלימות. לפי הסעיף תורחב סמכותו של יו"ר ועדת הבחירות המרכזית לפעול, אף אם לא התגבשה עבירה פלילית לפי חוק העונשין. חברי הוועדה התלבטו היום באיסור הגורף שהציעה הוועדה הציבורית בראשות הנשיאה ביניש, שאמור לחול לא רק על מתמודדים בבחירות אלא על כל אדם, ולא רק בתקופת הבחירות אלא באופן תמידי; הצעת החוק מרחיבה את הגדרת "מתמודד בחירות" כך שמגבלות החוק יחולו גם על המועמדים הכלולים ברשימות לכנסת או לרשות מקומית וגם על סיעה יוצאת ברשות המקומית.
יו"ר הוועדה ח"כ
ניסן סלומינסקי: "החוק חוקק כשלא הייתה טלוויזיה, מחשב או רשתות סלולריות והוא מיושן ופחות רלוונטי. הניסיון במערכת הבחירות מלמד אותנו על הסכנות בהשפעה על הבחירות ולא בטוח שהצעת החוק נותנת מענה לכך אבל שינוי מרכזי אחד הוא מעבר מהתחום הפלילי לקנסות ברוב העבירות ושינוי משמעותי נוסף הוא תחום האינטרנט".
היועץ המשפטי לוועדה עו"ד גור בליי: "אחד החידושים הוא שההגבלות יחולו בצורה רחבה - גם מבחינת הגורמים הכפופים לרגולציה - גם המפלגה וגם המועמד, למשל, עמודים ברשתות החברתיות ששייכים למועמדים עצמם, וגם רובן יחולו בצורה "חוצת מדיה", כלומר בכל מקום בו מתפרסמת תעמולת בחירות, בין אם זה בטלוויזיה, ברדיו, באינטרנט או במודעות בחירות. לעניין פסילת תשדירים בשל תוכנם, היום בהקשר לתשדירי טלוויזיה ורדיו יו"ר ועדת הבחירות המרכזית היה מאשר ולעיתים פוסל תשדירים. לא כתוב בחוק מה שיקול דעתו אך לאורך השנים נפסלו פרסומים למשל בשל גזענות או פגיעה בכבוד האדם. כאן מוגדרות בצורה מפורשת עילות הפסילה של תוכן גזעני והסתה לאלימות. האיסור כאן מחמיר יותר מהאיסורים בחוק העונשין כי האיסורים הפליליים דורשים הוכחה מעבר לספק סביר וכן לעניין הסתה לאלימות - אפשרות ממשית לגרימת מעשה אלימות, או לעניין גזענות - מטרה להסית לגזענות, וכאן די בכך שהתוכן גזעני או מסית לאלימות. תעמולה שיוצאת ממועמדים לבחירות וממפלגות יוצאת מתוך מערכת שמבוקרת על-ידי המדינה, על הבמה המרכזית של המדינה וחלק לא מבוטל ממומן מהמדינה כך שיש כאן יסודות ממלכתיים שעשויים להצדיק הטלת מגבלות חמורות יותר".
פרופ' נהון אמרה כי "אי-אפשר להסתפק רק בדין הפלילי וצריך לתת ליו"ר ועדת הבחירות את הכלים להתמודד למרות שזו תהיה "מניעה בדיעבד" בעידן האינטרנט החלטנו מראש לקחת את המקרים הקיצוניים ולא לדוגמה אמירות משפילות. אם רוצים להגביל אפשר לתחום את זה לתקופת הבחירות בלבד".
עו"ד דין ליבנה, היועמ"ש לוועדת הבחירות המרכזית: "ככל שמתרחקים מהבחירות יפורשו הביטויים פחות כתעמולת בחירות וכמובן שככל שהרכיבים יותר קיצוניים יהיה הרבה יותר קל לראות בהם תעמולה כך שזה מאוד תלוי ברכיבי הביטוי".
נועה בן-אריה יועמ"שית מרכז השלטון המקומי ביקשה לדעת אם מתכוונים להחיל את הצעת החוק כבר למערכת הבחירות הקרובה ברשויות המקומיות והיו"ר ח"כ סלומינסקי השיב כי הוא מקווה להשלים את הצעת החוק עד לבחירות הכלליות הבאות שיתקיימו במועדן וכי אינו רואה כיצד ניתן יהיה להשלימה לפני הבחירות לרשויות המקומיות.