בעת העברת בעלות של עסק, לא יצטרך הבעלים החדש לחדש את רישיון העסק, אלא רק להצהיר שלא חלו שינויים בעסק, ואז יידרש רק לקבל את אישור המשטרה, כך החליטה (יום ג', 29.5.18) ועדת הפנים, שדנה בהצעת חוק רישוי עסקים דיפרנציאלי, שיאפשר לראשונה הוצאת רישוי עסק על-פי תצהיר.
כן החליטה הוועדה לאפשר למועדונים במסלול היתר מקוצר ב'. על רישוי מועדונים אמר היו"ר ח"כ
יואב קיש: "אני לא רואה שמזיזים את המועדונים מהקטגוריה המורכבת, אבל אפשר להקל עליהם במשך זמן הרישיון. כשנותנים רישיון, למה רק לשלוש שנים? בכוונתי להאריך את זמן הרישיון למועדונים. יש בתחום הרבה תחלופת בעלות. לא צריך שבכל מקרה כזה יעברו את כל הויה דולורוזה. מספיקה בדיקת המשטרה. ולא ייתכן שזה יקח חצי שנה שבה הם מוחזקים בהשהיה".
הצעת החוק החדשה מאריכה את משך הרישיון שיינתן למועדונים משנה לשלוש שנים. קיש: "למה לא 5 או 10 שנים?" ראל נבל: יו"ר איגוד הברים והמועדונים: "בכל מחוז תל אביב יש 10 שוטרים שמטפלים ברישוי. אין להם כוח אדם. נותנים תשובה תוך חצי שנה". נציג המשטרה: "מועדונים הם בית העסק הכי מסוכן. יש שם אלכוהול וצפיפות שמפתה גם גורמי פח"ע. אנחנו מנסים שלא תתחיל לעבוד בלי רישיון. זה מצב לא חוקי".
הצעת החוק היא חלק מרפורמה כוללת שמוביל משרד רה"מ. מסלולי הרישוי על-פי הצעת החוק יהיו: 1. מסלול התצהיר - יינתנו 21 יום לרשות המקומית לבדוק אם העסק אינו נוגד את מדיניות רישוי העסקים שלה. אם הרשות תאשר, או לא תגיב בפרק זמן זה, יגיש בעל העסק תצהיר שעמד בתנאי המפרט שיפורסם על-ידי משרדי הממשלה, ומאותו רגע יהיה לו רישיון עסק. מסלול 2. היתר מקוצר א': אותו הסדר של 21 יום מול הרשות המקומית. תצהיר, ואז 180 יום של רישיון על תנאי, כשהעילות לביטולו הן הפרה חוזרת של תנאי הרישיון, אי-תיקון ליקויים או שינויים בעסק. לאחר 180 יום ייהפך הרישיון לקבוע. מסלול 3. היתר מקוצר ב' (מיועד ל"עסקים מסוכנים"): 21 יום להערות הרשות המקומית, תצהיר ולאחריו 45 יום בהם העסק עדיין לא ייפתח, והרגולטור יוכל לבדוק אותו. לאחר מכן 180 יום רישיון על תנאי שבסיומם ייהפך הרישיון לקבוע.
ד"ר אבי צרפתי, יו"ר איגוד הווטרינרים בשלטון המקומי: "2017 עשינו 22 אלף ביקורות במרכולים ובאטליזים. אנו מוצאים חריגות משמעותיות בתשתית ובנהלי העבודה. אחוז המקרים שמאשרים בבדיקה ראשונה נמוך. נדרשים לפעמים 3-4 ביקורים, כי הם לא מצליחים להגיע לרמה הנדרשת".
ח"כ
רועי פולקמן: "זה לא קשור לרישוי אלא לבקרה. האתגר הוא בביקורת השוטפת. צריך כל כמה שבועות ביקורת, ואז אם חסר משהו תטילו קנסות, ואם המצב חמור, תסגרו. רוב ההפרות לא קשורות לתשתיות. רשת גדולה בונה תשתית לא לפי החוק?" עוד אמר ח"כ פולקמן: " הסמכה מקצועית של גורמים פרטיים לרישוי עסקים, כמו מפקח תברואה מטעם הרשות המקומית במקום המשרד הממשלתי, או הגשת תצהיר עצמאית על-ידי בעל העסק תוכל לצמצם באופן משמעותי את הרגולציה הממשלתית על עסקים וגם לחסוך מיליונים למדינה. מה שטוב לחוק תכנון ובניה, טוב גם לרישוי עסקים. אין סיבה להעמיס ביורוקרטיה מיותרת על העסקים הקטנים."
אילת וסרמן, רישוי עסקים, תל אביב: "מסלול ב' מחייב עסק להיות סגור 45 יום בטרם יוענק לו רישיון. זה מיותר. כולם צריכים להיות במסלול א'".
שי ברמן, מנכ"ל איגוד המסעדות: "ערבבו אותנו כשפתאום הוסיפו לנו גם את השטח הציבורי שבו אנחנו מציבים פרגוד נגד רוחות החורף. הוסיפו שטח עירוני לשטח העסק. זה לא בטאבו ולא משלמים על זה ארנונה, אבל מחשבים את זה פתאום לצורך מסלול רישוי העסקים. המשמעות היא שאת ההקלות תחילו רק על אחוז נמוך מהמסעדות ובתי הקפה. יש 1176 מסעדות ובתי קפה, 40% מתוכם עד מאה מטר נטו, בלי הפרגוד. אם תוסיפו את שטח הפרגוד, אז רק 10-20% מהמסעדות יזכו להקלות של רישיון בתצהיר. יותר מ-80% לא יוכלו לבקש רישיון על-פי תצהיר".
עמיחי פישל, משרד רה"מ: "על-פי ההצעה החדשה, כל בתי הקפה עברו לעולם המזנונים ויקבלו רישוי על-פי תצהיר". יו"ר הוועדה יואב קיש: "עדיין השאלה לגבי מסעות מעל 150 מ"ר, מדוע הם נכנסים למסלול ב'?" משרד הבריאות: "כי זו סכנה לבריאות הציבור. הם מגישים דגים ובשר. הקלות עשינו לבתי קפה. התשתית של מסעדה שמגישה דגים משמעותית".