ערב דיון המעקב בוועדת הכלכלה (יום ג', 19.6.18), הארגון-מחדש בענף מוניות השירות נכנס לשלב המעשי. המכרזים הראשונים שיתפרסמו בימים הקרובים כוללים הפעלת קווי שירות חדשים בגוש-דן, באזור תל אביב, רמת גן וגבעתיים.
- אשכול תל אביב כולל ארבעה קווים:
- קו 4 - מהתחנה המרכזית החדשה לחניון רדינג, דרך רח' אלנבי ובן יהודה ;
- קו 5 - מהתחנה המרכזית החדשה לשכונת בבלי, דרך רח' דיזנגוף;
- קו 2 (חדש) - משכונת אזורי חן לרכבת ת"א מרכז דרך רמת אביב ואוניברסיטת ת"א;
- קו 15 (חדש) - מפארק דרום (בגין) לרכבת ת"א דרך שכונות דרום-מזרח ת"א, קניון עזריאלי, הקריה, בי"ח איכילוב.
אשכול תל אביב מזרח, רמת גן וגבעתיים כולל ארבעה קווים נוספים, מתוכם שלושה קווים חדשים:
- קו 16 מדרך הטייסים לחוף הים דרך שכונות דרום מזרח ת"א, תחנת רכבת ההגנה/תחנה מרכזית חדשה ורחוב אלנבי;
- קו 12 (חדש) - מאזור תעשיה עתידים לנמל יפו, דרך רמת גן, שכונת יד אליהו, תחנה מרכזית חדשה בת"א ודרך יפו-אילת;
- קו 20 - מבית החולים תל השומר לחניון רידינג בת"א, דרך רמת גן, מרכז גבעתיים, רכבת מרכז ת"א, רח' ארלוזורוב;
- קו 21 (חדש) - מגבעתיים לנמל יפו: מסלול סובב שכונות גבעתיים, דרך קניון עזריאלי/הקריה, רח' רוטשילד בת"א, דרך שלמה.
תכלית המהלך היא לממש את יעודן של מוניות השירות, כאמצעי תחבורה משלים לאוטובוסים ולרכבות ולחזק את מערך החבורה הציבורית בישראל. לדברי שר התחבורה ישראל כ"ץ, הרחבת מערך שירותי המוניות תאפשר מעבר נוסעים נוספים מרכב פרטי למוניות שירות.
במסגרת הארגון-מחדש יפורסמו מכרזים להפעלת כ-20 אשכולות של קווי מוניות ברחבי הארץ, הכוללים כ-110 קווים. הרפורמה כוללת הוספת קווים חדשים של מוניות שירות, שימוש לראשונה של כרטיס הרב-קו בענף המוניות (בימי חול), שיאפשר לנוסעים ליהנות מכל הסדרי הנסיעה המוזלים בתחבורה הציבורית, כולל מעבר בין קווים ללא תשלום, מידע לנוסעים, מידע על נסיעות השירות בישומונים והזמנת מקומות בנסיעות בין-עירוניות.
על-פי התוכנית, הארגון-מחדש בענף המוניות יחול על כל קווי המוניות הקיימים וכן על קווים חדשים או משדורגים. הקווים מתפרסים על פני 23 אשכולות בכל רחבי הארץ, מתוכם ארבעה אשכולות חדשים, בהם אשכול אילת, בקעת אונו, חולון-בת ים ואזור יהודה והשומרון. עם הפעלת כל הקווים המתוכננים, צפוי מספר מוניות השירות בישראל לגדול במאות אחוזים, לעומת מספר מוניות השירות הפועל כיום.
קווי המוניות גובשו לאחר עבודת תכנון נרחבת שבוצעה ב
משרד התחבורה, שכללה, בין השאר פרסום קול קורא שביקש מהציבור להציע קווים חדשים או שינויים של מסלולים קיימים. חלק מההצעות שהתקבלו מהציבור הוטמעו במתכונת הקווים החדשה, היוצאת לדרך בימים אלה.
קווי המוניות החדשים מחולקים לאשכולות קווים שיופעלו על-ידי מפעיל אחד בכל אשכול. תכנון מערך הקווים מבוסס על הרחבת השירות למוקדי ביקוש כמו מוסדות רפואיים, נמלי תעופה, תחנות רכבת, מוסדות אקדמיים ואזורי תעשיה.
כל קווי האשכול יפעלו בתדירות של 4-3 נסיעות לפחות בשעה, ברוב שעות היום. מציעי ההצעות שיתמודדו בהליך התחרותי יוכלו להפעיל מספר גבוה יותר של נסיעות. חלק מהקווים יפעלו בשעה 05:00 בבוקר ועד השעה 01:00 בלילה, וחלקם מ-06:00 בבוקר ועד 24:00.
שני שלבים ההליך המכרזי יתבצע בשני שלבים: בשלב הראשון יתבצע מיון מוקדם (PQ) של חברות העומדות בתנאי הסף שקבע משרד התחבורה בהליך התחרותי. חברות שעברו את השלב המוקדם, יוכלו להמשיך ולהתמודד על הפעלת כל אחד מאשכולות קווי המוניות שיצאו בהדרגה לתחרות.
כל אשכול כולל מספר קווים, חלקם קווים במסלולים הפועלים כיום וחלקם קווים חדשים. במטרה לאפשר תחרות הוגנת, למפעיל תחבורה ציבורית לא תתאפשר הפעלת אשכולות קווי מוניות, באזורים בהם מופעל על ידו אשכול קווי אוטובוסים.