X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
יד ושם בהודעה חסרת תקדים:

"נתניהו שותף להטעיה על השואה"

אומר שההצהרה המשותפת לממשלות ישראל ופולין מאמצת נרטיב שהופרך במחקר מזהיר: הסכנה למחקר מהחוק הפולני נותרה בעינה בנט: ההצהרה - חרפה רוויית שקרים
▪  ▪  ▪
נתניהו בהודעה המשותפת [צילום: תומר נויברג, פלאש 90]
איך אפשר להאמין לו?
איתמר לוין
במקום להודות בטעותו בנוגע למופתי והשואה, בנימין נתניהו מתבצר בעמדתו ומספק הסברים מגומגמים. איך אנחנו יכולים עכשיו להאמין לו כאשר הוא מדבר למשל על הגרעין האירני?
לרשימה המלאה

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שותף להצהרה שגויה ומטעה על השואה. כך קובע (יום ה', 5.7.18) יד ושם, בהודעה חסרת תקדים מצידה של הרשות הממלכתית להנצחת השואה. עוד אומר הגוף החשוב ביותר בעולם בנושא השואה, כי למעשה אין שינוי בחוק הפולני בנוגע לשואה וכי הוא עדיין עלול לפגוע בחוקרים ובזכר השואה.
יד ושם מתייחס להצהרה המשותפת של ראשי ממשלות ישראל ופולין שפורסמה היום, בנוגע לחוק הפולני שקבע איסור פלילי ועונש של שלוש שנות מאסר על כל אמירה פומבית "בניגוד לעובדות ההיסטוריות" לפיה המדינה הפולנית או האומה הפולנית היו אחראיות או שותפות באחריות "לפשעים הנאציים שבוצעו על-ידי הרייך השלישי".
לדברי יד ושם, בדיקה מעמיקה שערכו ההיסטוריונים שלו מעלה, כי "בקביעות ההיסטוריות [שבהצהרה המשותפת], שהוצגו כעובדות שאין עליהן עוררין, יש טעויות חמורות והטעיות, וכי גם לאחר ביטול הסעיפים המדוברים מהותו של החוק נשארה על-כנה, ובכלל זה האפשרות לפגיעה ממשית בחוקרים, במחקר החופשי ובזיכרון ההיסטורי של השואה". ההיסטוריונית הראשית של יד ושם היא פרופ' דינה פורת, וראש המכון הבינלאומי לחקר השואה הוא פרופ' דן מכמן.
לדברי יד ושם, "בנוסח ההצהרה יש שורה של אמירות בעייתיות ביותר אשר חוטאות לידע ההיסטורי הקיים והמקובל בתחום". נוסח ההצהרה מגבה בפועל נרטיב שכבר הופרך במחקר, כאילו ממשלת פולין הגולה (שישבה בלונדון) וזרועותיה המחתרתיות בפולין עצמה ניסו למנוע את השמדת יהודי פולין, סייעו בצורה שיטתית ליהודים ופעלו נגד פולנים שהסגירו יהודים.
התיעוד והמחקר בן עשרות השנים מציירים תמונה שונה לחלוטין, אומר יד ושם. הממשלה הגולה ונציגותה בפולין לא פעלו בצורה נחרצת לטובת היהודים. חלקים ניכרים של המחתרות הפולניות לא רק שלא סייעו ליהודים, אלא אף היו מעורבים לא פעם באופן פעיל ברדיפתם. סיוע של פולנים ליהודים בתקופת השואה היה תופעה נדירה באופן יחסי, ופגיעה בהם ואף רציחתם הייתה תופעה רווחת.
על אף קיומו של ארגון ההצלה המרשים ז'גוטה ("המועצה לעזרת יהודים"), שנתמך על-ידי ממשלת פולין בגולה, אין להשליך מפעילותו על כלל החברה הפולנית ואין לייחס את מעשיו אלו לכלל מוסדות המחתרת הפולנית - אומר יד ושם. פולנים שניסו לעזור ליהודים הנרדפים פחדו משכניהם הפולנים לא פחות מאשר
מהגרמנים. "הניסיון להאדיר את הסיוע שהוגש ליהודים ולהציג אותו כתופעה רווחת, כמו גם הניסיון למזער את חלקם של הפולנים ברדיפת היהודים, הוא לא רק פגיעה באמת ההיסטורית, אלא אף בזיכרון גבורתם של חסידי אומות העולם", אומר יד ושם.
יד ושם מוסיף: "ההצהרה אף מנתקת באופן פסול את אסונם של היהודים מההקשר ההיסטורי הקונקרטי ומהמציאות שהתקיימה בפולין הכבושה בימי המלחמה בטענה, כי בתקופת המלחמה 'אנשים מסוימים, ללא קשר למוצאם, דתם או השקפת עולמם, חשפו את הצד האפל ביותר שלהם'. מעבר לרמיזה המקוממת, כי גם יהודים ביטאו 'את הצד האפל ביותר שלהם בתקופה זו', הרי אלה ש'חשפו את הצד האפל ביותר שלהם בתקופה זו' - בהקשר של החוק הספציפי שעומד על הפרק - לא היו אנשים חסרי זהות. היו אלו פולנים אתניים קתולים, ששיתפו פעולה עם הכובש הגרמני השנוא עליהם ברדיפת אזרחיה היהודים של פולין".
לדברי יד ושם, אין ספק בדבר חשיבותו של ביטול הענישה הפלילית בחוק. אולם באותה נשימה בוטלה גם ההחרגה של המחקר האקדמי מתחולת החוק, ונותרה האפשרות להגיש תביעות אזרחיות על "פגיעה בשמם הטוב" של פולין ותושביה. בהצהרה של נתניהו ועמיתו הפולני, מתיאוש מורבייצקי, נאמר ש"חופש הביטוי והמחקר ההיסטורי ביחס לשואה יוכלו להתקיים ללא כל חשש מהליכים משפטיים". אולם מדגיש יד ושם, "דבר זה אינו עולה בבירור מתיקון החוק. כל ניסיון לקבוע את גבולות השיח האקדמי והציבורי של דיון בסוגיות היסטוריות ואת כיווניו על-ידי חקיקה וענישה, הוא פסול ומהווה פגיעה ממשית במחקר".
בעקבות הודעת יד ושם, כינה שר החינוך, נפתלי בנט, את ההצהרה המשותפת "חרפה רוויית שקרים ופוגעת בזכר נספי השואה". הוא דרש מנתניהו לבטל אותה או להביאה לאישור הממשלה והוסיף: "היא נטולת תוקף עובדתי והיסטורי ולא תילמד במערכת החינוך". גורמים בלשכת ראש הממשלה הגיבו: "חבל שמערבים שיקולים פוליטיים בתהליך שהסתיים בהצלחה שההישג המרכזי שלו הוא ביטול הסעיפים הבעייתים בחוק".
ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) אומרת: "הפולנים עיוותו ושינו את ההיסטוריה משיקולים פוליטיים, ונתניהו הכשיר את השרץ הזה לעיני העולם כולו בלי להיוועץ עם אף אחד. כעת על עמודי העיתונים בארץ ובעולם מתנוססת בענק ההסכמה של הממשלה בישראל לחוק שכולו שקר ועיוות של ההיסטוריה. אם אנחנו לא נכבד את ההיסטוריה שלנו ואת כבוד הנרצחים, איש לא יעשה זאת במקומנו".

תאריך:  05/07/2018   |   עודכן:  05/07/2018
+ועדת החינוך תקיים דיון לבקשת הכנסת
19:47 05/07/18  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

רה"מ נתניהו: חששנו שהחוק יגרום להפללת ניצולים שימסרו עדות ראייה  ▪  "הביקורת שלנו ושל אחרים על החוק גררה גל אנטישמיות עכור ומגונה בפולין, אשר הדאיג גם הוא אותנו, לא פחות מהחוק הבעייתי"

ורשה. גל אנטישמיות [צילום: יהב גמליאל/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"נתניהו שותף להטעיה על השואה"
תגובות  [ 18 ] מוצגות  [ 18 ]  כתוב תגובה 
1
יד ושם
מגיב ותיק  |  5/07/18 14:55
 
- צודק. חייבים לתקן את ההצהרה.
הבעל של שרה  |  5/07/18 17:20
 
- כל השמאלנים נגד נתניהו
שר האינפו  |  6/07/18 12:08
2
האמת ההסטורית על השואה היא,
הבעל של שרה  |  5/07/18 15:02
 
- לטוקבקיסט של הקרן החדשה
ציוצי  |  6/07/18 14:46
3
חלאה אנטי יהודית
יוסי מ.  |  5/07/18 15:15
 
- היכן לשונך הנקיה
ישראל עמיאל  |  5/07/18 22:44
4
המחדל ההיסטורי מספר 1 הינו
ראובן גרפיט  |  5/07/18 15:16
 
- את זוועת הבריטים בסגירת הארץ, ל"ת
בזמן השואה.לפרסם!  |  6/07/18 00:46
5
מי שהסכים להסכם השילומים ....
מבשרת  |  5/07/18 15:30
 
- הגיון פשוט
יוסי מ.  |  5/07/18 16:56
 
- לזכור שמחוללי השואה הם הגרמנים
מפוכח  |  5/07/18 19:11
6
מניין מגיע הטרוף הזה????
אזרח שמתבייש  |  5/07/18 16:29
7
חבל מאוד שראש הממשלה
שוחר-שלום  |  5/07/18 16:42
8
יד ושם- הואארגון שמאלני פוליטי
הרדטה  |  5/07/18 16:54
9
תראו מי שמדברים על הטעיית השוא
קורןנאוה טבריה  |  5/07/18 18:13
10
נתניהו שותף להרבה הטעיות...... ל"ת
קרדוש  |  5/07/18 18:20
11
יד ושם העלים את תמונת היטלר עם
חריש  |  5/07/18 20:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
איתמר לוין
חמישה בעלים ומנהלים של ארבע חברות מואשמים בהסדר כובל, מרמה, שוחד והלבנת הון    המדינה: מנעו תחרות במכרזים של משרד החינוך, יד ושם, השב"ס ומכבי
עידן יוסף
ועדת החוקה אישרה לקריאות שנייה ושלישית: הארכת המועד בו ניצולי שואה יוכלו לבקש השבת עודף שכר טירחה    נציגי לשכת עורכי הדין נחלקו בעמדותיהם אם מדובר בהצעת חוק שנועדה "להענישם"
מירב ארד
ממשלת פולין תהיה מוכנה להוציא את המרכיב הפלילי מ"חוק השואה" - אשר מגדיר כעבירה פלילית הטלת אחריות לפולין על פשעי הנאצים
יצחק מאיר
"אומרים שהסנט לואיס של אז היא האקוואריוס של היום, ההבדל הוא שאת נוסעי הסנט לואיס רצחו באירופה ואילו לנוסעי האקוואריוס חיכו רופאים ומאכילים ודואגים, מסוכן לעשות השוואות היסטוריות"
יגאל יששכרוב
אברהם (טאובר) תור בן ה-84 המאמן המיתולוגי של הכדורסל הישראלי - מגדל בביתו זאב רועים גרמני וסוגים שונים של תוכים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il