שר התחבורה ישראל כ"ץ אומר (יום ד', 22.8.18) כי אין בכוונתו לאשר את עבודות חברת נתיבי איילון להקמת גשר לא בסופי-שבוע בהם נוסעים 630 אלף נהגים, אבל גם לא במהלך ימי החול בהם נוסעים 750 אלף.
בראיון לחברת החדשות, אמר כ"ץ כי הצבת גשר להולכי רגל אינה מצריכה חסימה של הכיש. הוא הנחה לבצע עבודת מטה שתבחן כיצד ניתן לבצע את העבודות בלילה. השר חלק על דברי המראיינת
קרן מרציאנו לפיהם הקמת הגשר מחייבת חסימה של הכביש ל-21 שעות ברציפות, וציין כי היו מהנדסי עבודה שביצעו מיזמים גדולים דוגמת גשר המיתרים בירושלים בלילות, והוסיף כי אם לא ניתן יהיה לבצע זאת - יידחו העבודות בכחציי שנה. יצוין כי סיום החוזה של הקבלן מסתיים בסוף מרס 2019.
השר כ"ץ הסביר כי העיכוב במקרה שכזה מוכרח המציאות, שכן "הכי חשוב זה שהרכבת החשמלית לירושלים, שתתחיל לפעול בקרוב, אבל יצטרכו לבצע החלפה בנתב"ג לרכבת רגילה - כי בחודשים הקרובים יצטרכו לחשמל את המסילות באיילון לפחות עד סבידור. בזמן שמחשמלים לא אאפשר להשבית לצורך עבודות מקבילות. הגשר הזה עומד מול הרכבת לירושלים שעולה עשרת מונים. הגשר הזה מתגלגל כבר עשר שנים וראש העיר הציף אותו לפני הבחירות המוניציפליות. הוא יבוצע בלי להפריע לתנועה בלוח הזמנים הנדרש בלי הכרזה על סגירה לשישה שבועות".
"לא אתן לחסום את נתיבי איילון למאות אלפי נהגים", אמר כ"ץ ותקף את ראש עיריית תל אביב-יפו,
רון חולדאי. לדבריו, בעוד חולדאי מונע משיקול עירוני פוליטי ברקע הבחירות המקדימות, מתנהל הוא בשיקול לאומי וממלכתי.
כ"ץ ציין שראש ה
ממשלה בנימין נתניהו לא היה מעורב במשבר העבודות, ואמר כי הוא מגבה אותו. בחדשות כאן דווח כי ראש הממשלה היה מעורב והוא זה שהורה לא לבצע את העבודות. אולם גורמים בסביבת ראש הממשלה תדרכו כתבים כי "לא סביר לעצור את נתיבי איילון באמצע השבוע". בכיר בלשכתו של נתניהו אמר כי נתניהו לא מוכן למשבר נוסף עם החרדים. ראש הסגל בלשכת רה"מ יואב הורוביץ התקשר לשר ישראל כ"ץ והביע את שביעות הרצון של נתניהו מהראיון שנתן. כמו-כן הביע בשיחה את תמיכת רה"מ בעמדת כ"ץ.
על-פי נתיבי איילון, העבודות להקמת גשר יהודית דורשות את חסימת הנתיבים למשך 24 שעות כפול 6 פעמים. כבר לפני חודשיים פנתה חברת נתיבי איילון למשרד העבודה וביקשה היתר מיוחד: "החלופה היחידה האפשרית בנסיבות העניין לביצוע הנחות הקורות", נאמר "הינה בימי שבת". גם המשטרה טענה בתחילת יולי במכתב למשרד העבודה ששבת היא המועד האפשרי היחיד: "על-מנת לבצע את התוכנית שהוצגה, נוכל לאשר עבודה זו בשבת בלבד, כאשר תנועת הרכבות מופסקת, נפחי התנועה קטנים, והפגיעה בחיי השגרה מינימלית. באמצע השבוע לא ניתן לאשר חסימה למשך ארוך כל כך - הן בהבט הציבורי והן בהבט הבטיחותי". בהתאם להודעות הללו, משרד העבודה והרווחה נתן אישור לעבודות בשבת, למעט בשבת שבין ראש השנה ליום כיפור, בגלל החשש מפגיעה ברגשות הציבור.
אולם ממשטרת ישראל נמסר ל-News1 כי "על-פי חוק, משטרת ישראל איננה הגורם שמחליט על עבודות בשבת אלא משרד העבודה. איילון חוצה ומשפיע תעבורתית על מספר רשויות, לכן עצירתו באמצע השבוע, לא יכולה להידון בין המשטרה לרשות אחת, אלא דורשת החלטה לאומית. לא צריך להיות מומחה תנועה כדי להבין שההשלכות התעבורתיות בשבת מצומצמות הרבה יותר, אך כאמור המשטרה תיערך לכל תרחיש, תוך שתשקף לדרג המחליט את המשמעויות לכל תרחיש ותרחיש. באירוע זה, החלו הליכי תכנון במשטרה על סמך אישור שקיבלה "נתיבי איילון" ממשרד העבודה. התכנון יותאם לכל החלטה אחרת שתתקבל".
תריסר עובדים יהודיים בשבתות מספר העובדים היהודיים שניתן להם אישור עבודה על-ידי משרד העבודה והרווחה היה ארבעה מתוך 28. בכל סוף-שבוע תוכננו 3 משמרות, כך שבשש השבתות אמורים היו לעבוד 12 יהודים.
שר העבודה
חיים כץ שנתן אור ירוק לעבודות התחייב כי נתיבי איילון לא ייסגרו במהלך אמצע השבוע: "אם צריך לעשות את העבודה עושים את העבודה. ברגע שהבקשה נמשכה אני יצאתי מהמשחק אין לי צורך לאשר או לא לאשר כי אין בקשה. כל אלה שצועקים למה עכשיו יסגרו את נתיבי איילון - זה לא הולך לקרות".
ח"כ
רוברט אילטוב (
ישראל ביתנו) מהקואליציה תוקף את החלטת שר התחבורה: "ליכוד כמפלגת שלטון צריכה לשמור על האינטרס של כלל הציבור. פה אני חושב, ליכוד מפספס כשהוא הולך ולוקח צד והולך עם החרדים. בליכוד זה לא רק חרדים ובמחנה הלאומי זה לא רק דתיים וחרדים יש גם ימין חילוני ויש אינטרסים של כלל הציבור. יו"ר
המחנה הציוני,
אבי גבאי: "הופתעתי מהמהירות. לא האמנתי שאנשים האלה פשוט הפסיקו להלחם בשבילנו. אתה יודע, פעם הם היו עושים קולות כאילו הם נלחמים ועכשיו הם ויתרו כי לא אכפת להם, באמת לא אכפת להם, באמת לא אכפת לממשלה הזאת שאנחנו עומדים בפקקים, לא אכפת להם שאנחנו עומדים בתור".