X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
חוות דעת של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה: ההגרלות נערכו ללא היתר מבוכה לשרי האוצר והשיכון וראשי רמ"י זכאים שלא זכו בהגרלות קודמות עשויים לדרוש ביטולן
▪  ▪  ▪
[צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
איך ייתכן שכחלון לא ידע?
פרשת ההגרלות עלולה גם לגרום לנזק אישי לשר האוצר משה כחלון ולתדמיתו. יתברר, שהוא פעל לכאורה, אומנם בתום לב, שלא על-פי החוק. הפגנה של זכאים שזכייתם תבוטל תפגע בו מאוד.
האם לא ידע שיש צורך בהיתר? אשתקד, למשל, הסמיך את מנכ"ל משרדו שי באב"ד לתת היתר לעריכת פרסומות מסחריות. אם כן, כחלון היה מודע לנושא ההיתרים. בפרט כאשר העובדת הממונה על כך היא עובדת משרדו וכפופה לו. האם היא דיוותה לו על בעיית ההגרלות? לא ברור. בכל מקרה, הוא השר והוא האחראי.
כחלון יכול לטעון שנשען על חוות דעת שקיבל בעבר ממשפטני משרדו. אבל מדוע לא פעל לגבי ההגרלה האמורה להיערך בקרוב, כאשר בידו חוות דעת שזה לא חוקי?
וכל זה יבוא עליו בשנת בחירות.

חמש הגרלות מחיר למשתכן, שנערכו עד היום, אינן חוקיות, כי לא קיבלו היתר מהממונה על נושא זה במשרד האוצר -קובעת חוות דעת של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ארז קמיניץ. חוות הדעת גורמת מבוכה רבה במשרדי האוצר והשיכון ורשות מקרקעי ישראל, ולא ברור עתה מה יקרה.
עם תחילת ההגרלות, לפני כשנתיים, קבעו משפטי משרד האוצר שאין צורך בקבלת היתר מהממונה על התרים. אומנם סעיף 224 לחוק העונשין קובע שאסור לערוך ללא היתר הגרלה, שבה "נותנים כסף, שווה כסף או טובת הנאה" למישהו. אולם סעיף אחר בחוק קובע כי אין צורך בהיתר "אם ההגרלה מכוונת לחוג אנשים מסוים".
חוות הדעת של המשפטנים אז הייתה, שמכיוון שההגרלות נערכות רק בין זכאי משרד השיכון, הם מיועדות "לחוג מסוים" ולכן אין צורך בהיתר. לא ברוקר אם קיבלו חוות דעת מהממונה על התרים, שהיא עובדת משרד האוצר.
בקשת גינדי גרמה למהפך
המצב השתנה לפני מספר חודשים, כאשר גינדי השקעות פנתה, בהתאם לחוק, לממונה על היתרים וביקשה אישור לעריכת הגרלה בין נרשמים לרכישת דירות במיזם בן 4 מגדלים ברמלה. הנושא הועבר שוב לבדיקת משפטנים. אז קבע המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ארז קמיניץ, המתמחה בנושאי נדל"ן, כי ההגרלה טעונה אישור.
חוות הדעת הועברה לראשי משרדי האוצר והמשפטים ועוררה מבוכה רבה. מתברר לכאורה, שכל חמש ההגרלות שנערכו עד עתה, ובהן נמכרו לזכאים 32 אלף דירות - אינן חוקיות. אם היועץ המשפטי לממשלה קובע שיש צורך בהגרלה לכמה מאות נרשמים במיזם אחד, על אחת כמה וכמה שיש צורך בהיתר לעריכת הגרלות לעשרות אלפי דירות בעשרות ערים.
השאלה המידית היא, האם לקיים במועד את ההגרלה הששית, כנראה בין יום כיפור לסוכות, בה יוגרלו כ-4000 דירות בין 8000 נרשמים. האוצר ודאי יפנה עתה לקבלת היתר, אך הממונה ודאי תשקול את הנושא בזהירות, ואין לדעת אם ההיתר יינתן במועד.
הבעיה העיקרית תהיה לגבי 5 ההגרלות הקודמות. על-פי הערכה, כ-20 אלף משפחות לפחות ניגשו להגרלות אלו ולא זכו. כל אחת מהן יכולה לפנות לבית משפט ולבקש פסק דין הצהרתי, שההגרלה נערכה שלא כחוק, ולכן יש לבטלה. פסק דין כזה,, ואפילו צו ביניים, עלול לגרום לנזק לענף הבנייה והדירות, נזק לרבבות זכאים שכבר זכו ועתה אינם יודעים מה מצבם, ונזק פוליטי משה לשר כחלון - בשנת בחירות.
לא ברור אם אפשר "להכשיר" את ההגרלות למפרע. ייתכן שיש צורך בחקיקה. הכנסת "אינה אוהבת" חוקים רטוראקטיביים וכמעט שלא נחקקו חוקים כאלו.

תאריך:  05/09/2018   |   עודכן:  05/09/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"מכרזי מחיר למשתכן אינם חוקיים"
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
דחה שלוש עתירות אשר ביקשו לפתוח מחדש את הדיון בפסק הדין שהורה לפנות את הבדואים מהישוב הבלתי חוקי שממזרח לירושלים
מירב ארד
אתר האופנה לאדילה מגלגל מחזור מכירות של 7-10 מיליון שקל בשנה    האתר מפעיל מודל מכירה ייחודי לפיו הלקוחה יכולה למדוד את פריט האופנה ולהתלבט אם לרכוש אותו או לא
איציק וולף
סיטיבנק זכה בהליך ההתמחרות מול 5 בנקים מתחרים    עם מכירת יתרת מניות בנק לאומי שבידי המדינה תם עידן החזקות המדינה במניות הבנקים שהחל בשנות השמונים    החשב הכללי: בעולם של רגולציה יעילה ושוק מוסדר, לא קיים יתרון או טעם בהמשך החזקת המדינה במניות
איתמר לוין
בשימוע על מינויו הצהיר קוואנו: אני לא שופט קטיגוריאלי או סניגוריאלי; אני בעד החוק    יו"ר ועדת המשפטים מקווה לאשר את המינוי עד 20 בחודש
יצחק דנון
ימאתון טוענת שיהודה יוניצמן ויעקב גלזר מתחרים בה, למרות שהתחייבו שלא לעשות זאת כאשר רכשה בשנת 2012 את החברה שהייתה בבעלותם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il