X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
חוקר ברשות המיסים הודה שקיבל שוחד בפרשת קופ"ח מאוחדת - אך בניגוד להרשעתו, קבעה חיות שקיים ספק באמיתות ההודאה לצורך הרשעת מעורבים אחרים התביעה לא הביאה לעדות את המדובבים
▪  ▪  ▪
חקירת פרשת המאוחדת

מחדלים חמורים של המשטרה ושל הפרקליטות הביאו (יום ה', 11.10.19) את נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, לדחות את ערעורה של המדינה על זיכויים של שניים מנאשמי פרשת קופת חולים מאוחדת מאשמת שוחד. פסק דינה של חיות גם מציב בסימן שאלה הרשעה קודמת בפרשה, שאושרה בידי בית המשפט העליון.
חוקר רשות המיסים אילן יוסף ואבי סיבוני, מהחשודים בפרשה, הואשמו בכך שיוף הדליף ב-2010 לסיבוני פרטים מהחקירה תמורת 30,000 שקל. המדינה התבססה במידה רבה על הודאתו של חוקר הרשות ליאור מירז, שהודה בפני מדובבים שנטל חלק בהדלפה. בית המשפט המחוזי בירושלים דחה את טענותיו של מירז נגד ההודאה בפני המדובבים, לאחר שאלו העידו בפניו, הרשיע את מירז וגזר עליו עשרה חודשי מאסר. בית המשפט העליון דחה ברוב דעות את ערעורו של מירז, שהתבסס גם הוא על טענותיו נגד המדובבים.
במשפטם של יוסף וסיבוני לא הובאו המדובבים לעדות, למרות שבית המשפט המחוזי מרכז (השופטת מיכל ברנט) הזהיר את התובעים - מפרקליטות מיסוי וכלכלה - שבלא עדותם, לא ניתן יהיה לתת משקל של ממש להודאתו של מירז. ואכן, ברנט זיכתה מחמת הספק את יוסף וסיבוני, וכעת דחתה חיות את ערעורה של המדינה. לדברי חיות, התשתית הראייתית שהוצגה במשפטיהם של מירז ושל יוסף וסיבוני הייתה שונה, והיא מצדיקה מסקנה שונה.
חיות עומדת על כך, שאין תיעוד חזותי של השיחה בין מירז לבין המדובבים והראיה שהוצגה הייתה הקלטת שמע שלה. היא מציינת, כי אחד המדובבים איים על מירז: "איום זה התבטא בתנועות שיסוף צוואר אשר לוו ביריקות על מירז, וזאת בניגוד גמור לעדותו של המדובב המכונה חיים במשפטו של מירז. איומים כאלה חורגים להשקפתי מגדר תחבולה לגיטימית שבה רשאים גורמי החקירה לנקוט והם מתדרדרים אל עבר התחום הפסול והבלתי לגיטימי בכל הנוגע לדרכי חקירה.
"אני סבורה, כי עובדה זו צובעת באור שונה לחלוטין את אשר התרחש בתא המעצר, לרבות בכל הנוגע למשמעותן של אמירות שהשמיעו המדובבים כלפי מירז ובכלל זה האיום המרומז בדקירה. על-רקע התשתית הראייתית הבעייתית הזו יש לשוב ולבחון את טענתו של מירז, כי ההודאה שמסר ניתנה על ידו בהיותו נתון תחת לחץ כבד וחשש לשלומו בשל האיומים שהופנו נגדו".
חיות מוסיפה: "תרגיל החקירה שבוצע למירז נועד לגרום לו להאמין כי הוא מוחזק במעצר עם עבריינים אלימים ומשולחי רסן שיפגעו בו אם לא ישכנע אותם כי הוא עבריין כמותם. מטרה זו אכן הושגה ומרגע שהמדובבים החלו להלך עליו אימים לאחר ש'גילו' כביכול כי שיקר להם בנוגע לנסיבות מעצרו והאשימו אותו כי הוא שוטר סמוי, החל מירז למסור להם פרטי מידע בנוגע לפרשה שבגינה נעצר תוך שהוא מתחנן כי יאמינו לו שהוא דובר אמת. בנסיבות אלו בהחלט מתקבל על הדעת כי הודאתו המפלילה של מירז לא נמסרה באופן חופשי ומרצון אלא תחת לחץ האיומים לפגיעה פיזית שחווה ולאחר שהבין כי עליו לשכנע את שותפיו לתא כי ביצע עבירות על-מנת שיאמינו לו כי הוא אינו שוטר סמוי.
"לכך מתווספת העובדה כי מירז סבל מבעיות פסיכיאטריות ונזקק לתרופות שאותן על-פי קביעתו של בית המשפט קמא לא התאפשר לו ליטול באופן סדיר במהלך המעצר. כתוצאה מכך, על-פי קביעתו של בית המשפט קמא, ימים ספורים לאחר תרגיל החקירה נזקק מירז לאשפוז בבית חולים פסיכיאטרי עובדה זו מחזקת את המסקנה לפיה מתעורר ספק סביר שמא הודאתו של מירז לא הייתה חופשית ומרצון".
חיות קבעה, כי אין ראיות מספקות אחרות - לאחר פסילת הודאתו של מירז - כדי להרשיע את יוסף וסיבוני. לדבריה, עדותו של יוסף סניור - חשוד נוסף בפרשה - ולפיה ההדלפה באה משני חוקרים ברשות המיסים, היא "גרסה מתפתחת ורוויית סתירות אשר קיימת יותר מאינדיקציה אחת לכך ש'נתפרה' על-ידי סניור למידותיהם של יוסף, מירז וסיבוני במטרה לזכות בטובות הנאה".
השופטים יצחק עמית ודפנה ברק-ארז הסכימו עם חיות. עמית מעיר, כי אומנם התוצאה מעוררת אי-נוחות, אך זו התוצאה של הראיות שהציגה התביעה. ואילו ברק-ארז אומרת, שתוצאת ההתנהלות החקירתית היא שאין די ראיות להרשיע את יוסף וסיבוני. את המדינה ייצג עו"ד נעם עוזיאל, ואת יוסף וסיבוני - עו"ד אורי קינן.

תאריך:  11/10/2018   |   עודכן:  21/06/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מחדלי חקירה ותביעה הביאו לזיכוי משוחד
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
לא להאמין- זיכוי ל"ת
אורח  |  11/10/18 14:22
2
זיכוי או
הרשעה?  |  11/10/18 16:33
3
עבודה של רות דוד !! ל"ת
פושעים   |  11/10/18 17:33
4
מחדלי החקירה והתביעה
בכיר לשעבר  |  12/10/18 12:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משמר המשפט
איתמר לוין
בית המשפט דחה את בקשתה ל-60 חודשי מאסר וקבע מתחם של 42-12 חודשים - אך כאשר היה צורך להמיר של"צ במאסר, היא התעלמה מהמתחם שנפסק וחזרה לבקשתה המקורית
איילת שקד
נאום שרת המשפטים בכינוס פורום קהלת במרכז למורשת בגין בירושלים [ל' בחשוון תשע"ט, 09.10.2018]
איציק וולף
העיתונאי יואב יצחק ואתר News1 פנו אל היועץ המשפטי לממשלה, אל פרקליט המדינה ואל ראש אגף החקירות במשטרה בדרישה שיורו לפתוח בחקירה נגד חבר מועצת עיריית ראשון לציון בחשד שביצע עבירות חמורות, לרבות: עבירות שוחד, איומים וסחיטה באיומים, מרמה והפרת אמונים ועבירות מס    "דעבול מציג שוב את מועמדותו בבחירות המוניציפליות ונראה שחובתן של רשויות האכיפה לפעול כדי להניח את העובדות בפני הציבור"
איתמר לוין
התנועה לאיכות השלטון מבקשת להורות לשקד להקים ועדות בדיקה בראשות שופטים בדימוס לבחינת מעשיה של רות דוד כפרקליטת מחוז וטיפולה של מערכת האכיפה בחשדות נגדה
איתמר לוין
השופטת נועה תבור אומרת שנאלצה למעשה לאשר הסדר טיעון ובו רק עבודות שירות ליהלומן שרכש חשבוניות כוזבות ב-20 מיליון שקל - בשל הסדרים דומים קודמים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il