X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בית המשפט העליון קובע לראשונה:

תמ"א מאפשרת היטל השבחה

שהם: לשון חוק התכנון והבנייה ותכליתו מאפשרים לוועדה מקומית לגבות היטל השבחה, אם תוכנית מתאר ארצית מביאה לעליית ערך הקרקע
▪  ▪  ▪
חוות הגז בקרית אתא [צילום: המשרד להגנת הסביבה]

ניתן לגבות היטל השבחה מכוחה של תוכנית מתאר ארצית, אם היא גורמת לעליית ערכה של קרקע - קובע לראשונה (יום ה', 1.11.18) שופט בית המשפט העליון בדימוס, אורי שהם.
חוק התכנון והבנייה קובע, כי ועדה מקומית יכולה לגבות היטל השבחה אם "תוכנית מתאר מקומית או תוכנית מפורטת ולמעט תוכנית
כוללנית" גורמת לעליית ערך הקרקע. עד עתה לא הייתה פסיקת מחייבת בשאלה האם תוכנית מתאר ארצית נחשבת ל"תוכנית מפורטת"; שהם משיב בחיוב, ומכאן האפשרות לגבות היטל השבחה.
תחילה אומר שהם, כי הפסיקה הגדירה "תוכנית מפורטת" ככזו המאפשרת להוציא מכוחה היתרי בנייה, ויש בה פירוט של ייעוד הקרקע, חלוקת המגרשים, פרטי הבניין ושטחי הבנייה המותרים. עוד נקבע מספר פעמים, כי שמה הרשמי של התוכנית אינו הקובע האם מדובר ב"תוכנית מפורטת", אלא מהותה של התוכנית ובעיקר מידת הפירוט בה.
עם זאת, העובדה שתוכנית מתאר ארצית כוללת פרטים רבים, אין בה די - ממשיך שהם. יש לבחון את לשון החוק ותכליתו, וגם אלו מובילים לאותה מסקנה. לשון החוק מאפשרת לראות תוכנית מתאר כ"תוכנית מפורטת", בין היתר משום שיש בו סעיפים המלמדים על כך. בנוגע לתכלית גבייתו של היטל השבחה אומר שהם, כי זו נועדה לממן את הוצאות התכנון בעבר והן את הוצאות התשתיות והפיתוח העתידיות, כמו גם הפקעה עתידית של קרקעות לצורכי ציבור. הייעודים העתידיים קיימים גם כאשר מדובר בתוכנית מתאר ארצית, ומכאן ההצדקה לגבות את ההיטל בגינה.
שהם קיבל את ערעורה של הוועדה המקומית קריית אתא וקבע, שהיא רשאית לגבות היטל השבחה מחברות פזגז, אמישראגז וסופרגז בעקבות פרסום תמ"א 32. התוכנית עוסקת בחוות גז הבישול הממוקמת בקריית אתא, תוך שהיא מאפשרת להותיר אותה במקומה בתנאי שהחברות יטמינו את המיכלים. הוועדה טענה שהתוכנית משביחה את ערך הקרקע ודרשה מן החברות היטל השבחה של 180 מיליון שקל.
ועדת הערר המחוזית קיבלה את עמדת הוועדה, אם כי קבעה במקביל שעליה לפצות את חברות הגז על פגיעה בערכו של חלק מן המתחם בשל אותה תמ"א, כך ששני הסכומים התקזזו. בית המשפט המחוזי בחיפה (השופט רון סוקול) קבע שהוועדה אינה יכולה לגבות את ההיטל, אך שהם החזיר על-כנה את החלטתה של הוועדה.
השופטים נעם סולברג ודוד מינץ הסכימו עם שהם. את הוועדה ייצגו עוה"ד אילה סגל-גבסי ודרור לביא-אפרת, את החברות ייצגו עוה"ד שלום זינגר ואיל גור, ואת היועץ המשפטי לממשלה - עו"ד נחי בן-אור.

תאריך:  01/11/2018   |   עודכן:  01/11/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תמ"א מאפשרת היטל השבחה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
להפוך תמ"א לתכנית מפורטת ?
שופטים מנותקים  |  1/11/18 13:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יובל אזולאי
השביתה במשק מתוכננת לשבוע הבא    קטי קרקולוב: "אני פונה לכל העובדים אל תיקחו את חייכם כמובן מאליו. תילחמו. אנחנו לא שקופים וכבר לא לבד"
אחיקם ביתן
החתול המסכן בניסוי של שרדינגר מוכנס לקופסה אטומה עם כמוסת רעל שתתפרק רק אם אטום בודד שהוכנס גם הוא לתיבה יתפרק וזאת בהסתברות של 50%    עד שלא פותחים את הקופסה לא יודעים אם החתול חי או מת ולכן החתול נמצא במצב פרדוקסלי של "חצי חי וחצי מת"    בדיוק במצב זה נמצא גם היטל ההשבחה לתוכנית המתאר הכוללנית שהוא לא ידוע עד לפתיחת הקופסה הלא הוא ביצוע מימוש לפי תוכנית מפורטת מכח התוכנית הכוללנית
איתמר לוין, יצחק דנון
ששון חי, אחד מעדי המדינה בתיק, תובע מפישר ומלכה 14.5 מיליון שקל    אחד ממייצגיו בתביעה הוא עו"ד בני כץ, שאמור גם הוא להעיד מטעם התביעה
אלעזר לוין
נחשפו ניגודי עניינים לכאורה של המפקח החדש על הביטוח    לא יטפל בבנק ג'פריס, אך יוכל לטפל בעוד שבועיים בכלל ביטוח
מירב ארד
הסכם קיבוצי יחול על כ-4,500 עובדי הקופה    ההסכם, שתוקפו חמש שנים, יחול ברובו רטרואקטיבית מתחילת שנת 2018, והוא שם דגש נרחב על צמצום פערי שכר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il