X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
חיות דחתה את העתירות נגד ההחלטה המאפשרת למנות משנה אחד ללא מכרז במשרדי הממשלה: דרישות הסף ימנעו פוליטיזציה, המשנה לא יתערב בפעילות הדרג המקצועי
▪  ▪  ▪
עוד 21 משרות [צילום: אלכס קולומיסקי, פלאש 90]

נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, דחתה (יום ה', 1.11.18) שתי עתירות נגד החלטת הממשלה לאפשר למנות משנים למנכ"לים במשרדיה בלא מכרז.
ההחלטה התקבלה באוקטובר אשתקד ויישום החלק העוסק במשנים למנכ"ל עוכב בצו ביניים של בג"ץ בינואר השנה. היא קובעת, כי בכל משרד ממשלתי בו מועסקים למעלה מ-150 עובדים, ניתן למנות משנה אחד למנכ"ל בלא חובת מכרז. עוד נקבעו בה שינויים בדרכי עבודתן של ועדות האיתור למשרות הבכירות, ובמרכזן - החובה להציע לשר שני מועמדים שביניהם יוכל לבחור.
חיות אומרת, כי הממשלה לא חרגה מסמכותה כאשר קיבלה את ההחלטה, שכן החוק מעניק לה את הסמכות "לקבוע משרות וסוגים של משרות שעליהם לא תחול חובת המכרז". המשרות שנהוג מזה שנים למנות ללא מכרזים - מנכ"לי המשרדים, היועץ המשפטי לממשלה ונציב שירות המדינה - אינם מהווים רשימה סגורה וניתן להוסיף עליהם עוד משרות, כפי שאכן עשתה הממשלה לאורך השנים.
פסק הדין עוסק ברובו בטענה לפיה ההחלטה לוקה בפגם מינהלי במישור שיקול הדעת המצדיק את ביטולה, וחיות אומרת שהיא דוחה אותה לאחר לבטים. בשנת 2012 הכינה נציבות שירות המדינה מסמך ובו אמות מידה לאיוש משרות ללא מכרז, ובין היתר קבעה שניתן לעשות זאת במשרה בכירה (כפיפות ישירה לשר או למנכ"ל) והציבה את הדרישות בהן יש לעמוד. גם זו אינה רשימה סגורה, מדגישה חיות, ויש לבחון למשל האם משרת-הפטור החדשה אכן נחוצה, או שמטרת יצירתה היא פוליטית.
"עיון ברשימת המשרות שהופטרו עד כה מחובת המכרז מלמד, כי רובן ככולן משרות בכירות ברשות המבצעת המתאפיינות במעורבות שוטפת בעיצוב המדיניות המקצועית שבתחום אחריותם, וכי הנושאים בהן מפעילים שיקול דעת מקצועי עצמאי בהיבטים שונים", מציינת חיות. היא גם מזכירה שאיוש משרה ללא מכרז מחייב את אישור ועדת המינויים בראשותו של נציב שירות המדינה, המציבה דרישות סף שמהוות אף הן חסם בפני מינויים בלתי ראויים.
חיות מדגישה, כי אופיו של השירות הציבורי בישראל הוא א-פוליטי וכי יש לשמר אותו. לכן, השימוש בפטור ממכרז חייב להיות שקול וענייני, ויש להימנע מהצפה של משרות כאלו; ב-60 השנים האחרונות פטרה הממשלה מחובת המכרז רק כ-50 משרות בכירות. כעת מדובר ב-21 משרות נוספות, כאשר הממשלה הסבירה את הצורך בהן בכך שפעילות המשרדים התרחבה בצורה משמעותית ויש להרחיב את הצוות המסייע לשרים במימוש מדיניותם.
קיים חשש שמא המשנה למנכ"ל יתן הוראות לדרג המקצועי ובכך יטשטשו הגבולות בין המינויים הפוליטיים לבין עובדי המשרד, אומרת חיות, אך מסקנתה היא שהטשטוש אינו כזה שמצדיק את התערבות בג"ץ. החלטת הממשלה כוללת רכיבים מאזנים בדמות דרישות סף של השכלה, ותק וניסיון, וכן תנאים כגון היכרות עם תחומי פעילותו של המשרד וכישורי ניהול. כמו-כן, נקבעו מגבלות להתערבותו בפעילות הדרג המקצועי, והוא בעיקר ינחה אותו לגבי הפרויקטים עליהם יופקד. בסיום ההחלטה רומזת חיות, כי ייתכן שעמדתה תהיה שונה אם הממשלה תרחיב את ההחלטה ותחיל אותה גם על יחידות הסמך הממשלתיות.
לגבי ועדות האיתור אומרת חיות, כי אכן צמצום מספר חבריהן מחמישה לשלושה עלול להביא לשמיעת פחות דעות, אך הוא גם ייעל את עבודתן. המדינה הודיעה לבג"ץ, כי במחצית מבין 120 המשרות הדורשות ועדת איתור, היא תמשיך למנות חמישה חברים. לגבי הגשת שני מועמדים לשר - חיות אומרת, כי הוועדה תידרש לדרג ביניהם ועל השר יהיה לנמק אם יחליט לבחור את המועמד שבמקום השני.
השופטים נעם סולברג ויוסף אלרון הסכימו עם חיות. את התנועה לטוהר המידות ועמותת מעש ייצגו עוה"ד יובל יועז, דורון ברקת ודפנה הולץ-לכנר, ואת המדינה - עוה"ד שוש שמואלי ושי כהן.

תאריך:  01/11/2018   |   עודכן:  01/11/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ אישר: משנים למנכ"לים ללא מכרז
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
שנה הממשלה נבלמה מלמשול?
אוליבר וונדל   |  2/11/18 19:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ממשלה 34
איציק וולף
ראש הממשלה הספיד את השר אזולאי שהלך לעולמו השבוע לאחר מאבק במחלת הסרטן    הוא שאף תמיד להימנע ממחלוקות, הוא ביקש לגשר, להגיע לעמק השווה. אבל כשהיה דבר שמאוד היה חשוב לו, ושלא הושגה לגביו הסכמה, הוא לא נרתע ממאבק וידעתי שהוא מדבר מהמיית לבו, שום דבר לא היה מזויף
איציק וולף
הממשלה אישרה טיוטת תיקון לחוק התקשורת שתחייב שידור חינמי של משחקי הספורט המרכזיים    השר קרא: חוק חברתי מהמעלה הראשונה
מירב ארד
העלות - 13.5 מיליון שקלים    יוקם מיזם חינוכי, תרבותי ותיירותי להנצחת ראש הממשלה לשעבר    שבעה משרדים ייקחו חלק במימון
איציק וולף
מזכיר הממשלה ערך סבב טלפוני לאישור הצעת מחליטים על-ידי השרים בדבר העברת סמכויות דחיית הבחירות באלעד משר הפנים, אריה דרעי, לשר צחי הנגבי    הבקשה לדחייה - לאחר שבג"ץ פסל אתמול את יצחק פינדרוס, מועמד ש"ס ודגל התורה לראשות העיר
איציק וולף, אלעזר לוין
מכהן כיום כיועץ בכיר לגופים פיננסיים בתחום הבנקאות להשקעות, שימש כיו"ר הפניקס החזקות והפניקס ביטוח וכן כדירקטור בחברות דלק, דלק אנרגיה ואלעד אירופה    משמעות המינוי: הממשלה החליטה לא להפריד בין שני התפקידים    שדולת הנשים: לנקוט צעדים נגד ברקת משום שהחליט להעסיק נהג ולא נהגת
רשימות נוספות
ליברמן: לא רואה בעיה בבחינת פינוי מרצון  /  איציק וולף
השרים אישרו חוק נאמנות בתרבות  /  איציק וולף
השרים אישרו: יבוטלו עסקות הונאת קשישים  /  איציק וולף
על המשילות  /  איתמר לוין
מלחמה בעצימות נמוכה  /  יוני בן-מנחם
מהיום יהודק הפיקוח הפרלמנטרי  /  יולי אדלשטיין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il