רשת חנויות הנעליים ספורט ורטהימר הגישה (יום ד', 14.11.18) לבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשת פירוק, לאחר שהפסידה עשרות מיליוני שקלים מאז נמכרה לפני שנתיים. ניתוח News1 מעלה מספר תהיות לגבי אופן ניהולה של הרשת בידי משה טוקר, יובל בראון ומוני הראל.
לפני שנתיים נכנסה הרשת להקפאת הליכים ולאחר מכן נמכרה לבעלים הנוכחיים. לדבריהם, היה עליה להתמודד עם עיקולים שהוטלו בגין חובות עבר ובעיקר עם המעבר החד לרכישות באינטרנט הפטורות ממע"מ. גורם נוסף שמציינת הרשת הוא דמי השכירות הגבוהים בקניונים, המגיעים עד כדי שליש מהמחזור; לדבריה, קריסתה היא חלק מן המשבר העובר בשנים האחרונות על ענף הקמעונאות והאופנה בישראל.
על-פי הדוחות הכספיים המצורפים לבקשה, בשנת 2015 הפסידה הרשת 16.5 מיליון שקל. בשנת 2016, בעקבות המכירה, היא רשמה רווח של 28 מיליון שקל - בעיקר בזכות מחיקות בסך 56 מיליון שקל שהיו חלק מהסכם המכירה. ההפסד התפעולי שלה הצטמק בשליש ל-17.5 מיליון שקל, בעקבות ירידה של 10% במכירות. בשנת 2017 הפסידה הרשת 13 מיליון שקל, לאחר הפסד תפעולי של 12.5 מיליון שקל.
הרשת מדווחת, כי היא אינה פעילה מזה מספר חודשים: העובדים פוטרו וקיבלו את המגיע להם, והיא פינתה את סניפיה והחזירה אותם למשכירים. לדבריה, הבעלים החדשים הזרימו לה 20 מיליון שקל, בעוד שבמסגרת הרכישה התחייבו להזרים 6 מיליון שקל בלבד; הם גם ערבים לחובות שלה בסך 3.2 מיליון שקל.
עיון בבקשה ובדוחות הכספיים מעלה מספר סימני שאלה:
- הרוכשים שילמו רק 17 מיליון שקל תמורת המלאי שבחנויות - 10 מיליון שקל פחות מהסכום לא התחייבו בהסכם הרכישה. לא ניתן הסבר לפער משמעותי זה.
- הרשת חייבת לבעליה 13 מיליון שקל, נתון המופיע רק בנספח לבקשה ואינו מוזכר בה עצמה (שם נאמר שהם ביצעו בה "השקעות עתק").
- בשנת 2016 עלו הוצאות המכירה, ההנהלה והכלליות ב-17% והסתכמו ב-8.4 מיליון שקל. ההוצאות על שירותים מקצועיים זינקו פי שלושה; אחזקת רכב ונסיעות (כולל נסיעה לחו"ל) עלו פי ארבעה.
- בשנת 2017 זינקו המשכורות והנלוות ב-67% והגיעו ל-5.3 מיליון שקל - למרות המשך הירידה במכירות. אחזקת הרכב והנסיעות המשיכו לעלות, הפעם ב-30%, וחצו את רף מיליון השקלים.
- לרשת יש שומות מס סופיות רק עד שנת 2012. מדובר בנעלם משמעותי, משום שייתכן שהיא תידרש לשלם עוד מיליוני שקלים - או שתקבל החזרים במיליוני שקלים בשל הפסדיה.