X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
וילנר: אין לדון מחדש בסמכותו של צה"ל להרוס את הבתים ברק-ארז: אין מקום לדיון, אך מתעוררות שאלות קרא: דרוש דיון מחודש בהרכב מורחב בשאלה העקרונית
▪  ▪  ▪
נאג'י. רצח חייל [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]

שופטי בית המשפט העליון יעל וילנר, דפנה ברק-ארז וג'ורג' קרא חלוקים בדעותיהם בנוגע להריסת בית משפחתו של המחבל איסלאם נאג'י, אשר רצח במאי השנה את החייל רונן לוברסקי. וילנר וברק-ארז אישרו (יום א', 2.12.18) את הריסת הבית במלואו, אך נחלקו בנושא העקרוני של הריסת הבתים; קרא סבר שיש להרוס רק שתי קומות מתוכו.
צה"ל קבע תחילה, כי ניתן להרוס רק את הקומה הראשונה והרביעית של הבית, אך במהלך הדיון שינה את עמדתו וביקש להרוס את הבית כולו. המדינה הסבירה, כי בעת ההחלטה הראשונה לא היה ידוע שהריסה חלקית תהיה חייבת להתבצע בצורה ידנית; שיקול דעת נוסף גם הביא למסקנה, שהריסה חלקית לא תשיג את היעד ההרתעתי של הצעד.
וילנר מזכירה, כי בג"ץ עסק פעמים רבות בצווים להריסת בתי מחבלים ומשפחותיהם, ובין היתר נשמעו קריאות לבחינה מחדש של עצם התקנה המאפשרת צעד זה. "ואולם, ישנה חשיבות רבה לכך שבית משפט זה ידבר בקול אחד לאחר שנפסקה הלכה מפיו, למען שמירה על יציבות ההלכה, ועל-מנת שההלכה הפסוקה תאפשר לציבור לכלכל צעדיו ולהכווין את התנהגותו לאורה. יש על כן להישמר מפני מצב שבו נקודות מבט שונות, יביאו לכדי ערעור יסודותיה של ההלכה הפסוקה, שעה שאין הצדקה לשינויה".
וילנר מדגישה: "משההלכה הפסוקה בעניין הריסת בתי מפגעים מכוח תקנה 119 לא שונתה במסגרת הדרכים המקובלות לשינוי הלכה של בית משפט זה, ראוי לנהוג על פיה... אף לגופם של דברים, אינני שותפה לקריאות העולות בפסיקה ובספרות אשר מטילות ספק בהצדקות לשימוש בתקנה 119. אני סבורה כי בעת הזאת, השימוש בתקנה 119 הוא מוצדק והכרחי, וזאת נוכח פסיקתו של בית משפט זה ביחס ליעילות השימוש בתקנה זו להרתעת מפגעים פוטנציאליים".
לדברי וילנר, "לא אחת הציגו גורמי הביטחון לפני בית משפט זה חוות דעת המעידות על כך שהריסות בתי מפגעים אכן משיגות את מטרתן ומסייעות בהרתעה מפני מעשי טרור פוטנציאליים. אנשי כוחות הביטחון הם הגורמים המקצועיים ובעלי המומחיות בסוגיה זו, ומשכך, לא בנקל יתערב בית המשפט בהערכותיהם המקצועיות, ואף אני לא ראיתי להרהר אחריהן". לצד זאת, בג"ץ קבע רשימת שיקולים שיש להביא בחשבון לפני הריסת בתים, וכך מובטח האיזון בין האינטרס הביטחוני לבין זכויות האדם. במקרה הנוכחי, השתכנעה וילנר שרק הריסת הבית כולו תשיג את יעד ההרתעה.
ברק-ארז הסכימה עם המסקנה של וילנר, וגם היא אומרת שלאור פסיקת בג"ץ - יש להתמקד באופן הפעלת שיקול הדעת ולא בעצם ההחלטה על ההריסה. "שאר השאלות המורכבות שהשימוש באמצעי זה מעורר אינן פתוחות לדיון בגדרו של כל תיק חדש שבו נדון צו הריסה שהוצא מכוח תקנה 119 לתקנות ההגנה. אכן, בשנים האחרונות הופנתה תשומת הלב לשאלות שמעוררת הפעלתה של הסמכות על-ידי חלק משופטיו של בית משפט זה, ואני ביניהם", היא מציינת ומעירה שאינה חוזרת בה משאלות אלו, אך מבהירה שתבחן רק את ההחלטה הספציפית ולא את השאלה העקרונית של ההריסה.
קרא אומר: "שותף אני לעמדה כי כל עוד עומדת ההלכה על מכונה, יש לפסוק בגדרה. אך בה בעת, חלקי עם הסוברים כי השימוש בסמכות מעורר קשיים בתחומי המשפט הפנימי והמשפט הבינלאומי שלא זכו לליבון ולדיון מעמיק בפסיקה, כך שיש מקום לעיין שוב בשאלות אלו בהרכב מורחב". הוא גם משגר אזהרה סמויה למערכת הביטחון: "דומה שככל שיגבר השימוש בתקנה 119 ילך ויתחזק הצורך בבחינה מחודשת של ההלכה". כאמור, קרא סבר שיש להסתפק בהריסת שתי קומות בלבד, כפי שהחליט צה"ל במקור.
וילנר וברק-ארז קבעו, כי ניתן יהיה להרוס את הבית החל ב-12.12.18. את משפחתו של נאג'י ייצגו עוה"ד בילאל סביחאת, ג'ואד בולוס ודנה בולוס, ואת המדינה - עו"ד ערין ספדי-עטילה.

תאריך:  02/12/2018   |   עודכן:  02/12/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שוב חילוקי דעות בבג"ץ על הרס בתי מחבלים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מסתבר שאין שופטים בירושלים
שאול א.  |  3/12/18 13:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
יוני בן-מנחם
הפלשתינים יוזמים הקמת קרן מיוחדת שתרכוש בתים ומגרשים במזרח ירושלים כדי למנוע את מכירתם ליהודים. גורמים ברש"פ אומרים כי מחמוד עבאס לא יכנע לדרישות של ארה"ב וישראל וכי המתווך עיצאם עקל שמואשם במכירת בתים ליהודים יועמד לדין וייענש
איתן קלינסקי
יוסף אינו משתמש במלים המתבקשות "אחי אני מחפש", אלא אומר - "את אחי אני מבקש"    יוסף מבקש את הפיוס, פתיחת דף חדש במציאות של אימה ושנאה
שאול מנשה
גם המשורר הלאומי הפלשתיני, מחמוד דרויש, מתעד בספרו "זכרון לשכחה", את הקמת בית המקדש על-ידי שלמה המלך
אפרים הלפרין
אין מצב שהחוק הבינלאומי לא מאפשר למדינה המותקפת בטילים שלא להשמיד את מקורות הירי ואת כל מי שמחפה עליהם    לשם כך יש לנו פצ"ר, לשם כך יש לנו יועמ"ש עם רקע עמוק בחוק הבין לאומי, וספק מאוד גדול בעיני אם הם ממלאים את תפקידם בהגנה על עם ישראל מפני אויביו ומפני עצמו
יוני בן-מנחם
ארגון חמאס מנצל את ההתקלות עם כוח צה"ל בח'אן יונס כדי להביך את ישראל ולנסות לפגוע במורל של מנהיגיה ומפקדי צה"ל וחייליו. ההתקלות חשפה גם מחדלים חמורים של חמאס בתחום הביטחוני, יש להפיק את הלקחים ממה שקרה ולהמשיך לפעול מאחורי קווי האויב
רשימות נוספות
"נסכל החרמת מוצרים על-ידי אירלנד"  /  איציק וולף
העליון: קרקע ראש צורים - של קק"ל  /  איתמר לוין
חברי כנסת ערבים נגד יאיר נתניהו   /  עומר כרמון
אי הבנת הנקרא  /  איתמר לוין
השיטה של אהרון להכרעת האויב  /  אהרון שחר
כישלון בקהיר  /  יוני בן-מנחם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il