170 לוביסטים רשומים בכנסת ישראל ומייצגים 535 לקוחות שונים. מתחילת הכנסת ה-20 גדלה כמות הלוביסטים בכנסת ב-87%, וכמות הלקוחות גדלה באותה תקופה ב-58% - כך עולה מ"מדד הלוביסטים" שמתפרסמת (יום ד', 12.12.18) העמותה לדמוקרטיה מתקדמת.
באפריל 2015, כשהחלה הכנסת ה-20 לפעול לראשונה, היו רשומים 91 לוביסטים - המספר הנמוך ביותר בכנסת ה-20. באוקטובר 2017 נספר הנתון הגבוה ביותר - 213 לוביסטים. בתחילת דצמבר 2018 רשומים במרשם הלוביסטים כ-170 לוביסטים, מתוכם 103 לוביסטים קבועים ו-67 לוביסטים זמניים. יחסית לתחילת הקדנציה של הכנסת ה-20 מדובר בעלייה של 87%.
מבדיקת פרויקט מדד הלוביסטים עולה עוד כי 103 לוביסטים (61%) הם גברים ו-67 לוביסטיות (39%) הן נשים.
גידול דרמטי במספר הלקוחות מאז אפריל 2015 (339 לקוחות) ועד אפריל 2017 (537 לקוחות) הכנסת ה-20 ידעה שנתיים בהם נרשמה רק עליה בכמות לקוחות הלוביסטים בכנסת. מאז אפריל 2017 ועד דצמבר 2018 אנו רואים התייצבות על מספר לקוחות שנע בין 518-543 לקוחות.
בתחילת דצמבר 2018 היו רשומים במרשם הלוביסטים כ-535 לקוחות. יחסית לתחילת הקדנציה של הכנסת ה-20 מדובר בעלייה של 58%. יחסית דצמבר 2017 מדובר בעליה מתונה של 2% המהווה למעשה התייצבות בכמות הלקוחות.
מהנתונים עולה עוד כוח 471 לקוחות (88%) מתוך 535 הלקוחות הרשומים מיוצגים על-ידי לוביסט קבוע. 151 לקוחות (28%) מתוך 535 הלקוחות הרשומים מיוצגים על-ידי לוביסט זמני.
הסכום הכולל של הלקוחות במקרה זה עולה על 535 לאור מקרים של לקוחות המיוצגים במקביל גם על-ידי לוביסט קבוע וגם על-ידי לוביסט זמני.
הרוב המכריע - לוקוחת מסחריים נכון לאוקטובר 2018 - 68% מהלקוחות של לוביסטים הם לקוחות מסחריים וכאלה שניתן להגדיר את האינטרסים שלהם כמסחריים. 12% בלבד מכלל הלקוחות הם לקוחות מהמגזר השלישי – עמותות, ארגונים וכד', 4.5% מהלקוחות הן רשויות מקומיות מרחבי הארץ, 3.5% הם לקוחות שהם ארגוני עובדים. 12% נוספים אלה כל שאר הלקוחות שלא ניתן היה להגדיר כשייכים לאף אחד מהקבוצות שציינו.
שבי גטניו, מנכ"ל העמותה לדמוקרטיה מתקדמת: "ענף הלובינג בכנסת מקדם להערכתנו ב-75% מזמנו אינטרסים של לקוחות מסחריים. מעצם עובדה זו ניתן לגזור כי הענף בכללו תורם לעיוות ייצוג האינטרסים בפני מקבלי ההחלטות, וזאת כמובן לטובת בעלי ההון. רק 12% מהלקוחות הם לקוחות חברתיים ורבים מהם מיוצגים בפרו-בונו. לטעמי הנתונים המדאיגים האלה מדברים בזכות עצמם וקשה להתווכח איתם".
ענף ריכוזי 5 חברות הלובינג בעלות הכי הרבה לקוחות מייצגות כ-301 לקוחות מכלל 535 הלקוחות, כלומר 56% מכלל הלקוחות. עד לפני שנה וחצי ניתן היה לדבר על 4 חברות לובינג גדולות שבאופן מסורתי מייצגות בין 45%-50% מכלל הלקוחות בכנסת, כשהמדובר היה על: פוליסי, גורן עמיר, אימפקט וגלעד יחסי ממשל ולובינג.
בשנה האחרונה לא מדובר עוד על 4 חברות גדולות בכנסת אלא על 5 חברות וזאת לאור הצמיחה המטאורית של חברת 'ריפבליק' בראשות לירון הרשקוביץ ומבשרת נבו, פורשי חברת 'גלעד לובינג'. במדד אפריל 2017 היו רשומים תחת החברה הזו 9 לקוחות בלבד. שנה וחצי לאחר מכן 'ריפבליק' הפכה לחברה השנייה בכמות הלקוחות בכנסת (68 לקוחות, כמו ל'פוליסי'), ועולה באופן מהיר גם בעוצמה שהיא צוברת בענף.