משרד התחבורה וחברת נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) יציגו (יום ה', 13.12.18) לראשונה לוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) את תוכנית הדגל של משרד התחבורה לתכנון וביצוע של שלושה קווי רכבת תחתית (מטרו) במטרופולין גוש-דן. זאת, במקביל לשלושת קווי הרכבת הקלה, המוקמים בימים אלה במטרופולין תל אביב.
רשת קווי המטרו מהווה מערך משלים לרשת העילית של קווי הרכבת הקלה, שמשרד התחבורה מקים בימים אלה בגוש-דן, באמצעות חברת נת"ע. עם השלמתה, עתידה הרשת להסיע 300 מיליון נוסעים בשנה.
חברת נת"ע השלימה לאחרונה את התכנון הראשוני של רשת קווי המטרו במטרופולין. בכוונת שר התחבורה לבחון צירוף של ישובים נוספים לרשת המטרו. זאת, במסגרת דיונים הצפויים להתקיים עם הגורמים הרלוונטיים לנושא.
העלות הראשונית של קווי המטרו מוערכת בכ-150-100 מיליארד שקלים, והיא כוללת מסילות תת-קרקעיות באורך של 130 קילומטרים ולמעלה מ-100 תחנות רכבת, האמורות לקלוט מיליון וחצי נוסעים ביום, ו-450 מיליון נוסעים בשנה. תוואי הרכבת יעבור בין 22 רשויות מקומיות במרכז הארץ. תדירות הרכבות תעמוד על 4-3 דקות.
על-פי התוכנית, קו המטרו הראשון, שיהיה באורך של כ-73 קילומטרים, ינוע בציר צפון-דרום, וישרת את הערים רעננה, הרצליה, רמת השרון, כפר סבא, הוד השרון, תל אביב, בת ים, חולון, ראשון לציון, נס ציונה, רחובות, באר יעקב, רמלה ולוד, וכן אזורי פיתוח עתידיים בהם תעש השרון, צומת גלילות, חולון וצריפין.
קו המטרו השני יהיה באורך 25 קילומטרים וינוע בציר מזרח-מערב. הקו ישרת את הערים ראש העין, פתח תקוה, רמת גן, גבעתיים ותל אביב, וכן אזורי פיתוח עתידיים, בהם אזור סירקין.
קו המטרו השלישי שיהיה באורך 32 קילומטרים, יהוה קו חצי טבעתי שיחבר בין כל הקווים. הקו ישרת את הערים בת ים, חולון, אזור, אור יהודה, גבעת שמואל, פתח תקוה, תל אביב, רמת השרון והרצליה, וכן אזורי פיתוח עתידיים בהם גליל ים ומערב רמת השרון, תל השומר ואור יהודה.
השר ישראל כ"ץ אמר כי רשת קווי המטרו בשילוב רשת קווי הרכבת הקלה בתל אביב, הם המיזמים הגדולים ביותר שמשרד התחבורה מבצע מאז קום המדינה. "אחרי 100 שנים של חזון, ו-60 שנה של הבטחות שלא מומשו, אנו מוציאים לדרך שני מיזמי-על, שישנו מן היסוד את המציאות התחבורתית במטרופולין תל אביב. המציאות שתהיה כאן ובגוש-דן כולו בעוד שנים ספורות, תהיה ותיראה אחרת, ותשתווה למקובל במדינות המתקדמות באירופה".
"רשת קווי המטרו והרשת העילית ירחיבו את מערך הסעת ההמונים בתל אביב ובגוש-דן, לכל הערים הסובבות את המטרופולין. המהלך יקצר באופן משמעותי את זמני הנסיעה למרכז הארץ ויאפשר לוותר על השימוש ברכב הפרטי בשעות העומס, בהתאם למקובל בעולם", דברי כ"ץ.