X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
שיתוף פעולה של הטכניון, מכון ויצמן למדע והמכון לטלמטיקה בגרמניה הלווינים - על בסיס טכנולוגיית CT הפרויקט, זכה במענק של 14 מיליון אירו מטעם המועצה האירופית למחקר
▪  ▪  ▪
(מימין לשמאל) פרופ' קלאוס שילינג, פרופ' יואב שכנר ופרופ' אילן קורן [צילום: דוברות הטכניון]

עשרה לווינים, שמשקל כל אחד מהם שלושה ק"ג וגודלו כשל קופסת נעליים, ישוגרו תוך שנים ספורות לטיסת מבנה במסלול סביב כדור-הארץ ויספקו מידע חסר תקדים על עננים ועל השפעתם על האקלים. המערכת החדשנית תספק נתונים על ההרכב הפנימי והמבנה החיצוני של עננים, באמצעות טכנולוגיה שפותחה בהשראת CT רפואי, הממפה באופן תלת-ממדי את פנים הגוף. באמצעות חקר שדות של עננים קטנים, שאינם נמדדים היטב בטכנולוגיות הלויינים הנוכחיות, צפוי הפרויקט לצמצם אי-ודאויות משמעותיות הקיימות כיום במידול האטמוספרה ובחיזוי שינויים באקלים.
הפרויקט, CloudCT, זכה במענק של 14 מיליון אירו מהמועצה האירופית למחקר ERC, במסגרת תוכנית הסינרגיה שלה (ERC Synergy program). תוכנית זו נוסדה במטרה לייצר "שלמים הגדולים מסך חלקיהם", כלומר לעודד שאלות מחקר שאפתניות המצריכות שיתוף פעולה בין כמה חוקרים ושילוב של יכולותיהם המשלימות. 14 מיליון אירו הם הסכום הגבוה ביותר שהמועצה רשאית להקצות במסגרת התוכנית, וזו השנה הראשונה שמדענים ישראלים זוכים במענק מסוג זה.
את הפרויקט הנוכחי מובילים שני חוקרים ישראלים וחוקר גרמני אחד: פרופ' יואב שכנר מהפקולטה להנדסת חשמל על-שם ויטרבי בטכניון, מומחה בראייה ממוחשבת ובטומוגרפיה ממוחשבת. פרופ' אילן קורן מהמחלקה למדעי כדור-הארץ וחקר כוכבי-הלכת במכון ויצמן למדע, מומחה בפיסיקה של עננים וגשם. פרופ' קלאוס שילינג מהמכון לטלמטיקה בוירצבורג, גרמניה, מומחה בטכנולוגיות טיסות-מבנה של לווינים זעירים.
עננים ממלאים תפקיד מרכזי במאזן האנרגיה ובמחזור המים בטבע. עם זאת, אפילו שגיאות קטנות בהערכת תכונותיהם עלולות לגרור טעויות מהותיות בחיזוי האקלים. לדברי פרופ' קורן, "כיום לווינים משמשים לחקר מבני עננים גדולים ברזולוציה שאינה מספיקה לצפייה בעננים קטנים. גם עננים קטנים משפיעים על האקלים ומושפעים מאוד משינויים בו ולכן חשוב לפתח דרכים למדידת תכונותיהם ולחקר יחסי הגומלין שלהם עם תנאי סביבה משתנים. פרויקט CloudCT יסלול את הדרך לכך".
קרינת שמש טבעית
לדברי פרופ' שכנר, "הרעיון למדידת תוכן פנימי (טומוגרפיה) של עננים מהחלל התפתח בהשראת ה-CT הרפואי. בדומה לטכנולוגיית דימות זו ביישומה הרפואי, התמונות ב-CloudCTיצולמו מכיוונים רבים סביב הענן ומעליו. הצילום הרב-כיווני יתבצע בעת ובעונה אחת באמצעות לווינים זעירים וזריזים מאוד הנעים בטיסת מבנה אוטונומית. עם זאת, בניגוד ל-CT רפואי, שבה יש שליטה פעילה במקור המקרין על הגוף, כאן נסתמך על קרינת שמש טבעית ועל פיזור האור הקיים. זה אחד האתגרים הגדולים בפרויקט".
אתגר נוסף הוא יצירתה של רשת לווינים אוטונומית המקיימת בתוכה תיאום רב, יכולות תגובה ובקרה מדויקת. לדברי פרופ' שילינג, "מערכת הלווינים המבוזרת שאנו מפתחים לטובת הפרויקט היא דוגמה ליכולת של מערכת תוכנה חדשנית לפצות על מגבלות הנובעות מהמזעור. חדשנות זו תאפשר לנו לפתח רשת לווינים בעלת ארגון-עצמי אוטומטי ולקדם תפיסות חדשות של תצפית ושל פיתוחים מדעיים בכלל".
בימים אלה שוקדים המדענים על בניית צוותי העבודה ועל תכנון פרטני של הפרויקט. עד השיגור הם ישקיעו בתכנון מפורט ובבדיקה של ההיבטים השונים של הפרויקט. לדברי פרופ' שילינג, "בבדיקות אלה נסתייע בלהק של שלושה לווינים בשם TOM ובסימולטור המתקדם שלנו בווירצבורג". פרופ' קורן מוסיף כי "הפרויקט הזה יספק לנו הזדמנות למפות עננים באופן חסר תקדים".
"אנו שמחים מאוד שהמועצה האירופית למחקר בחרה ב-CloudCT", אומר פרופ' שכנר. "זהו פרויקט חלוצי המביא תפיסות תצפיתיות חדשות ופריצות דרך באלגוריתמים מתוחכמים של ראייה ממוחשבת".

תאריך:  18/12/2018   |   עודכן:  18/12/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אילן קורן / Ilan Koren
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מערך לווינים חדשני יספק מידע על עננים ועל השפעתם
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
חברת הביטוח מוסרת את גרסתה למחלוקת בינה לבין המפקח על הביטוח, שהביאה לביטול הוועדה    חושפת מכתב של המפקח ברקת, המאשים את הדירקטורים בשכחת חובתם, ברפיון ובהקלת ראש
איציק וולף
משנת 2010 ועד להתייקרות הצפויה בינואר 2019 התייקרו תשלומי הארנונה של אזרחי ישראל ב-19.6%    איגוד לשכות המסחר: האשמה ביוקר המחיה אינה רק על הגורמים המסחריים אלא גם על ארגונים מונופוליים שבבעלות המדינה
איתמר לוין
מינץ דחה ערעור על החלטת המחוזי לפסול חלקית פסק בוררות של משה גל, לשעבר מנהל בתי המשפט, לאחר שמנע מאחד הצדדים להביא ראיה משמעותית
איציק וולף
החל מיום חמישי הקרוב תציג אל על את הקוד שלה (LY) על טיסות המבוצעות על-ידי חברת לוט מקרקוב, ורוצלב, גדנסק, לובלין ורז'וב לתל אביב ותפעיל את הקוד בטיסות של לוט איירליינס מוורשה, על חמישה מסלולים בינלאומיים כולל לבוב (אוקראינה), וילנה וקובנה (ליטא), ריגה (לטביה) וטאלין (אסטוניה)
איציק וולף
בניגוד לציפיות - מספר העולים לישראל מצרפת נמצא בירידה חדה    2,319 עולים ב-2018 לעומת 3,505 ב-2017    רק כשליש מהעולים מצאו עבודה בתחום ההתמחות שלהם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il