X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בית המשפט העליון קורא למחוקק:

לאחד סמכויות עיכוב לפקחים

שבע שנים לאחר הוראת השעה שאפשרה לפקחים עירוניים לעכב חשודים, מצביע העליון על חוסר הבהירות ועל הבעייתיות שבהפעלת הסמכות בהתאם לחוק המעצרים
▪  ▪  ▪
עוכב בחוף חיפה [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]

יש ליצור בהירות ואחידות חוקיות בנוגע לסמכויות העיכוב והחיפוש של פקחים עירוניים - אומר (יום ה', 20.12.18) בית המשפט העליון. המשנה לנשיאה חנן מלצר והשופטים דפנה ברק-ארז ועוזי פוגלמן מצאו, כי המצב הקיים אינו ברור, נתון לפרשנות ועשוי להשתנות בין רשות מקומית אחת לרעותה.
בשנת 2011 נחקק - כ"הוראת שעה" - החוק לייעול האכיפה והפיקוח העירוניים ברשויות המקומיות, אשר העניק סמכות עיכוב למי שמוגדר כ"פקח מסייע". החוק הוגדר אז כ"פיילוט" ועד היום הצטרפו אליו עשרות רשויות. אולם מדובר רק בחלק מקרוב ל-300 הרשויות המקומיות, כך שהאזרח מן השורה אינו יודע האם ואיזו סמכות יש לפקח הניצב מולו.
ברשויות שלא הצטרפו לחוק חל סעיף 75 לחוק המעצרים, המדבר על עיכוב בידי אדם פרטי. סעיף זה מאפשר עיכוב כאשר האדם החשוד ביצע "בפני [המעכב] עבירת אלימות, פשע, גניבה או עבירה שגרמה נזק של ממש לרכוש" או כאשר "אדם אחר הקורא לעזרה מצביע על אדם החשוד שביצע בפניו עבירה" שכזו. סמכות זו שונה מסמכות העיכוב בידי שוטר: היא חלה רק במקרים ספציפיים אלו ואינה מעניקה רשות לערוך חיפוש על גופו של המעוכב.
שופטי העליון נחלקו לגבי הפעלת סמכות העיכוב בידי פקחים ברשויות שלא הצטרפו לחוק מ-2011. מלצר סבור, כי במקרה כזה הם חייבים להזדהות ולומר למעוכב במה הוא חשוד. לדעת ברק-ארז ופוגלמן, חובת ההזדהות אינה נובעת מחוק המעצרים, אלא מחובת ההגינות המוטלת על עובדי ציבור. לאבחנה זו יש משמעות במקרה של אי-הזדהות: לשיטתו של מלצר היא מובילה לפסילת העיכוב, ולדעת ברק-ארז ופוגלמן - זהו פגם שלא יוביל בפני עצמו לפסילת המעשה.
כאמור, שלושת השופטים הסכימו בדבר הצורך ליצור אחידות, ובלשונו של מלצר: "יש ליצור מסגרת אחידה של סמכויות פיקוח
עקרוניות ברשויות המקומיות כדי ליצור וודאות באכיפת הדין, ואולם כאשר עושים כן יש לוודא כי הפקחים שיוסמכו כאמור יקבלו מראש הכשרה מתאימה בתחום הסמכויות שיהיו נתונות להם ויהיו זהירים במילוי תפקידם - והכל כדי שזכויות האזרחים לא ייפגעו מעבר לנדרש".
מלצר, ברק-ארז ופוגלמן קיבלו את ערעורו של ירדאו קסאי וזיכו אותו מאשמת החזקת סכין, שהתגלה ברשותו לאחר שעוכב שלא כדין בידי פקחים של עיריית חיפה בחוף העיר בנובמבר 2012. העיכוב בא לאחר שקצין ביטחון הודיע להם על קיומו של פדופיל המסתובב בחוף, והם סברו ש-קסאי עונה על תיאורו. בית משפט השלום ובית המשפט המחוזי בחיפה קבעו שהעיכוב היה חוקי, אך העליון קיבל את בקשתו של קסאי לערער וכאמור פסל את העיכוב וממילא את תוצריו.
לצד זאת קבע בית המשפט העליון, כי חשד סביר לצורך עיכוב יכול להיות גם מפי השמועה - א' מוסר על החשד לב', המעביר את המידע לג' המבצע את העיכוב. מלצר הותיר ב"צריך עיון" את השאלה מה יהיה הדין אם המודיע הראשוני הוא אנונימי. עוד נקבע, כי אין צורך באישורו של החשוד כדי לבצע חיפוש על גופו, אם קיים חשד סביר להימצאות דבר אסור על גופו.
העליון הותיר על-כנו את הרשעתו של קסאי בהפרעה לשוטר במילוי תפקידו, החזקת נכס החשוד כגנוב (פלאפון) ותקיפת שוטר בעת מילוי תפקידו. הוא ביטל את העונש העיקרי שהוטל על קסאי - שלושה חודשי עבודות שירות - והותיר את עונשי המאסר על תנאי ופיקוח קצין המבחן שהוטלו עליו. קסאי היה במעצר מלא במשך חודש וחצי ובמעצר בית במשך שמונה חודשים בעת ההליכים נגדו. את קסאי ייצגו עוה"ד אלקנה לייסט ויגאל בלפור, ואת המדינה - עו"ד אריה פטר.

תאריך:  20/12/2018   |   עודכן:  20/12/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
העירייה קוראת לבעלי מרכולים ששטחם אינו עולה על 500 מ"ר להגיש בקשות להיתרי שבת    המרכולים שיישארו פתוחים לא יורשו להעסיק יהודים בשבת    בפברואר צפויה הגרלה בין המגישים ובמרס תחילת הסגירה
אלעזר לוין
שלוש החברות ירכשו את חלקה של שיכון ובינוי 37.5% בחברת הנדל"ן הגרמנית    יחזיקו 77% ממניותיה    חברה פיננסית מצטרפת
אלעזר לוין
בעלי האג"ח הציבו אולטימטום לקונה המיועד: התחייב עד סוף היום לתת 55 מיליון שקל ולהגדיל התחייבויות - או ש"ננצל את זכויותינו"    ברקע: הקושי של אלון רבוע כחול לגייס 800 מיליון שקל
איציק וולף
עאסם ברגותי הוא אחיו של סלאח ברגותי, המחבל שביצע את הפיגוע בצומת עפרה ביום ראשון שעבר ושחוסל על-ידי כוח ימ"ם    ישב בכלא הישראלי כעשור ושוחרר לפני תשעה חודשים
איציק וולף
נשיא המדינה בוועידת גלובס: לא נוכל להביא לשינוי בלי שנבין את הערך הכלכלי והחברתי של בניית האמון, בלי שנזהה את הקשר שבין שותפות לצמיחה, בלי שנבין את הצורך לחבר את המערכות הנפרדות ולהביא אותן לתקשר זו עם זו, להפרות ולמשוך מעלה זו את זו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il