X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
נדחתה עתירה לפרסום דוח ועדת שמגר בנוגע לניהול מו"מ להשבת שבויים ונעדרים המדינה: ניתן יהיה לשקול את פרסומו אחרי החזרת הגופות והאזרחים שבידי חמאס
▪  ▪  ▪
קריאה לממשלה לדון בדוח
השופט חרג מסמכותו
"איני מחווה את דעתי בנושא", כותב השופט שאול שוחט בפסקה האחרונה של פסק דינו - ואז עושה בדיוק את זה, ובאותיות מודגשות: מחווה את דעתו בשאלה מדינית-ביטחונית ובנוגע לסדרי עבודתה של הממשלה. "ראוי ונכון שהממשלה תקיים דיון מקצועי וענייני, ואם ניתן - ציבורי, בנושא כאוב זה" של השבת השבויים והנעדרים. "ציפייה זו אינה רק של הוועדה וחבריה אלא של הציבור כולו", הוא אומר.
שוחט חרג בצורה חמורה מסמכותו. היה עליו להכריע במחלוקת משפטית: האם לפרסם את דוח ועדת שמגר. הוא החליט שלא. כאן נגמר תפקידו. אין לו שום סמכות לחוות דעה, והיומרה לקבוע מה מצפה "הציבור כולו" הוא שחצנית. מן הראוי שהנשיאה אסתר חיות תזמן את שוחט ותבהיר שיש לו שתי ברירות: להסתפק במלאכת השיפוט, או לפרוש ממנה ולהיכנס לזירה הפוליטית-ציבורית ושם להביע את דעתו בנושאים כאלה.

דוח ועדת שמגר בעניין ניהול מו"מ להשבת שבויים ונעדרים לא יפורסם - קבע סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, שאול שוחט. הוא קיבל את עמדת מערכת הביטחון, לפיה פרסום הדוח יפגע באינטרסים חיוניים ובמיוחד במאמצים להחזיר מידי חמאס את גופותיהם של הדר גולדין ואורון שאול ואת האזרחים אברה מנגיסטו והישאם שעבאן א-סייד.
התנועה לאיכות השלטון וארגון אלמגור (של נפגעי טרור) טענו בעתירה, כי יש לפרסם את הדוח (שנכתב אחרי הביקורת הציבורית על המחיר הגבוה של עסקת גלעד שליט) על-מנת לעורר דיון ציבורי עליו ולהביא לאימוץ מסקנותיו. שוחט קרא את הדוח ושמע את נציגי מערכת הביטחון, ובראשם הצנזורית הראשית, תת-אלוף אריאלה בן-אברהם, וקבע (11.12.18) שלא נפל פגם בהחלטה שלא להתיר לפרסם אפילו חלקים מתוכו.
בן-אברהם קיבלה את החלטתה לאחר התייעצויות נרחבות, כולל עם שר הביטחון דאז, אביגדור ליברמן, ולא נפל פגם בהפעלת שיקול דעתה - קובע שוחט. בית המשפט אינו ממיר את שיקול דעתה של הרשות בשיקול דעתו שלו, כאשר הרשות פועלת על סמך חוות דעת של מומחים - מזכיר שוחט. הוא גם מצטט את דבריו של הנשיא בדימוס מאיר שמגר, שאמר עם הגשת הדוח שהסודיות היא חלק בלתי נפרד ממנו. שוחט גם דחה את הטענות הפרטניות של העותרות נגד ההחלטה ונגד סירובה של בן-אברהם לפרסם קטעים מתוך הדוח.
לדברי שוחט, בן-אברהם שקלה את כל השיקולים הרלוונטיים ובחנה את טענותיהן של התנועה לאיכות השלטון ושל אלמגור, והחלטתה נותרה בעינה לנוכח חוות דעת מקצועיות עדכניות שהוגשו לה. די בכך שפרסום הדוח יחשוף בפני חמאס את האסטרטגיה הרצויה לניהול מו"מ עימו, כדי למנוע את פרסומו - הוא קובע.
לצד זאת מצטט שוחט את דבריהם של בן-אברהם ושל הממונה דאז על נושא השבויים והנעדרים, ליאור לוטן, לפיהם ניתן יהיה לשקול את פרסום הדוח לאחר השבת הגופות והשבויים שבידי חמאס. הוא מסיים את פסק דינו בהבעת הדעה, לפיה על הממשלה לקיים דיון רציני ומעמיק בהמלצות הדוח שהוגש לה עוד בשנת 2012. את העותרות ייצגו עוה"ד אליעד שרגא ותומר נאור, ואת המדינה - עוה"ד לימור חלד-רון, קרן יוסט ושרה בנו.

תאריך:  25/12/2018   |   עודכן:  25/12/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
ממשלת קוריאה הצפונית חויבה לפצות את משפחתו של אוטו ורמבייר - סטודנט אמריקני שעצרה, ואשר הוחזר לאחר שנה לארה"ב כאשר הוא סובל ממוות מוחי ומת כעבור מספר ימים
עידן יוסף
אושר לקריאות שנייה ושלישית: הרשות לפינוי מוקשים תהיה אחראית גם לפינוי שטחי נפלים    החשש: באזורי ביקוש יימצא מי שיהיה מוכן לשאת בעלות הפינוי, ואילו באזורים פריפריאליים יותר לא יימצא גורם כזה
איציק וולף
היועץ המשפטי לממשלה נוטה שלא לפרסם את החלטותיו ביחס לתיקי נתניהו אם אלו יתקבלו זמן קצר לפני הבחירות באפריל    בסביבת שר האוצר טוענים שעליו לפרסמן בכל מקרה    "מידע משמעותי כדי להחליט האם לשבת בממשלה עם נתניהו"
עידן יוסף
בקרוב: רכבות מרעננה תחלנה ותסיימנה את נסיעתן בסבידור מרכז    רכבות מבאר שבע לבת ים בת ים תחלנה ותסיימנה את נסיעתן בתחנת ההגנה    תחנת השלום תהיה סגורה
מחלקה ראשונה
מגישת החדשות הראשית של 'כאן' ורעייתו של גדעון סער הודיעה היום למנהליה על רצונה לסיים את תפקידה לאלתר לנוכח הקדמת הבחירות    "זאת הייתה המהדורה האחרונה של חדשות הערב בהגשתי"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il