X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
רבע מסוכנויות הממשל ו-800,000 עובדים מושבתים זה היום ה-19 טראמפ לא הזכיר את האפשרות של הכרזת מצב חרום כדי לעקוף את הקונגרס
▪  ▪  ▪
"הדמוקרטים צבועים" [צילום: AP]

השבתתו החלקית של הממשל הפדרלי תימשך כל עוד לא יסכימו הדמוקרטים בקונגרס לממן את החומה בגבול מקסיקו - הכריז (יום ד', 9.1.19) נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. הוא דיבר בנאום לאומה מהחדר הסגלגל, הראשון בתקופת כהונתו.
השבתת רבע מסוכנויות הממשל ו-800,000 מעובדיו נמשכת זה 19 יום, מאחר שהדמוקרטים אינם מוכנים להקציב אפילו דולר אחד לחומה, בעוד טראמפ הודיע שלא יחתום על תקציב שלא יעניק 5.7 מיליארד דולר לפרויקט. הנאום בא ביום בו אמורים היו העובדים לקבל את משכורות דצמבר, שלא ישולמו כל עוד הם מושבתים מאונס.
הנאום נמשך תשע דקות, וטראמפ חזר בו על טיעוניו המוכרים - תוך שהוא נמנע מלהכריז על מצב חרום או אף לאיים בצעד זה. טראמפ טען בסוף השבוע, כי יש לו סמכות לעקוף את הקונגרס ולממן את בניית החומה מתקציבים קיימים, באמצעות הכרזה על מצב חרום לאומי. הדמוקרטים טוענים שסמכות זו מיועדת אך ורק למצב מלחמה.
טראמפ האשים את הדמוקרטים בצביעות בשל התנגדותם לחומה ובכך שהם חושפים את ארה"ב לסכנה מצד מהגרים פושעים. הוא הצביע על פשעים שלדבריו בוצעו בידי מסתננים ושאל רטורית: "כמה דם אמריקני צריך להישפך עד שהקונגרס יעשה את עבודתו? זוהי בחירה בין הנכון לשגוי, בין צדק לחוסר צדק. השאלה האם אנחנו ממלאים את חובתנו המקודשת לאזרחי ארה"ב אותם אנו משרתים".
בתגובה אמרו מנהיגי הדמוקרטים בקונגרס - יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, ומנהיג המיעוט בסנאט, צ'אק שומר - כי טראמפ זורע פחד, ולגלגו על כך שהוא דורש ממשלם המיסים האמריקני לשלם תמורת החומה, לאחר שבקמפיין שלו אמר שוב ושוב שמקסיקו תידרש לממן את הקמתה. "טראמפ צריך להפסיק להחזיק את האמריקנים כבני ערובה, צריך להפסיק לפברק משבר וחייב לפתוח מחדש את הממשלה", אמר פלוסי.
נאומו של טראמפ מהווה שינוי באסטרטגיה שלו לניהול המשבר. בשבועיים הראשונים של ההשבתה הוא מיעט להופיע בפומבי ולדבר עליו, ואילו כעת הוא פונה ישירות לציבור במטרה להסביר את עמדתו. אולם מדווח ניו-יורק טיימס, מחוץ למצלמות - טראמפ עצמו מפקפק ביעילותה של גישה זו. בארוחת צהריים עם מגישי טלוויזיה בכירים לפני הנאום אמר טראמפ, כי יועציו הם ששכנעו אותו לשאת את הנאום ולצאת מחר (יום ה', 10.1.19) לסיור בגבול בטקסס. "זה לא ישלם שום דבר מחורבן, אבל אעשה זאת", הוסיף. לפני הביקור בטקסס, ישתתף טראמפ בפגישה של הרפובליקנים בקונגרס ויארח את מנהיגי שתי המפלגות, במטרה לחדש את המו"מ המצוי במבוי סתום.
בחלקו הראשון של הנאום התייחס טראמפ למשבר ההומניטרי השורר לדבריו בגבול, והביע את אהדתו למי שמנוצלים בידי סוחרי אדם. הדבר הבלתי-מוסרי היחיד איננו מניעת ההסתננות, אלא פוליטיקאים שאינם עושים דבר ומאפשרים את המשך הניצול הזה - אמר, בהתקפה על הדמוקרטים. הטיימס מציין, כי ההסתננות ממקסיקו פחתה משמעותית בשני העשורים האחרונים, וכי רוב הברחות הסמים וכניסות החשודים בטרור לארה"ב נעשות דרך נמלי האוויר והים.
לנאום היה גם הקשר פוליטי ברור. שעות אחדות לפניו, שלח מטה הבחירות של טראמפ דוא"ל לתומכיו וביקש מהם לגייס 500,000 דולר במהלכו. פלוסי ושומר הגיבו במסר טלוויזיוני משלהם, וכך עשה גם הסנאטור ברני סנדרס, העשוי לשוב ולהתמודד על מועמדות הדמוקרטים בבחירות לנשיאות שיתקיימו בנובמבר 2020.
רעיון החומה פופולרי מאוד בקרב בסיס תומכיו של טראמפ, וזו סיבה מרכזית לכך שהוא מסרב לקבל פשרה כלשהי. רוב הציבור מאשים אותו בהשבתת הממשל (51% בסקר אחרון, לעומת 32% המאשימים את הדמוקרטים), אך טראמפ מוכן לספוג ביקורת זה תמורת חיזוק כוחו בקרב בוחריו המסורתיים.

תאריך:  09/01/2019   |   עודכן:  09/01/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"ההשבתה תימשך עד שיהיה מימון לחומה"
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
בסה״כ כמו 16,000 עובדים בארץ  ל"ת
רחוק   |  9/01/19 07:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
נחנכה הזרוע המזרחית של כביש 6, שתאפשר נסיעה רציפה מהצפון לדרום ללא רמזורים    המיזם כולל הקמת חמישה מחלפים חדשים, שביטלו תשעה צמתים מרומזרים    כביש 77 החדש יקל על הפקקים באזור עמק יזרעאל ויקנעם
עידן יוסף
במקביל מועצת עיריית חיפה אימצה את המלצת ראש העירייה שלא להעלות את שיעורי הארנונה לשנת 2019 על התושבים    הנחות ארנונה למילואימניקים בשמ"פ ולבעלי דירות "תמורה" בהתחדשות עירונית
עידן יוסף
מערת המכפלה, קבר רחל וקבר שמואל הנביא הוגדרו כמקומות קדושים על-פי צו (327) בדבר השמירה על מקומות קדושים באיו"ש    הצו יאפשר לקבוע כללי התנהגות וענישה
עידן יוסף
בימים הקרובים ייכנסו לשירות עשרה קרונות דו-קומתיים חדשים, המוסיפים 1,420 מקומות ישיבה    עם קליטת הקרונות החדשים לשירות, מאריכה רכבת ישראל 15 רכבות ביום לתצורת שמונה קרונות דו-קומתיים, ומוסיפה 2,130 מקומות ישיבה ביום בקווים נהריה-מודיעין ובנימינה-רחובות
עידן יוסף
במפגש סגור שהתקיים הזהיר ראש השב"כ מפני התערבות של מדינה זרה בבחירות בישראל    ארגמן אמר שהוא לא יודע לטובת מי יתערבו - אך ההתערבות תתבצע באמצעות פצחנים, כפי שקרה במקומות שונים בעולם בעבר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il