אגד מתניעה את הליך הפיכתה לחברה, לקראת הנפקה או מכירה של לפחות 50% ממניותיה. האגודה השיתופית מבקשת (יום ג', 5.3.19) מבית המשפט המחוזי בתל אביב לאשר לה לכנס אסיפה של חבריה לצורך אישור השינוי. הבקשה מגלה, כי החברים הנוכחיים באגד יוכלו לפדות את מניותיהם ב-450,000 שקל, כך ששווי מניות 1,307 החברים הוא 588 מיליון שקל. הפיכת האגודה לחברה היא חלק מההסכם עליו חתמו אגד והמדינה בספטמבר שעבר, ואשר מסדיר את היחסים ביניהן לשנים 2029-2016, כולל הסובסידיה הממשלתית לאגד. לדברי אגד, המבנה הנוכחי אינו מתאים לאופי הסביבה העסקית והכלכלית בה היא פועלת, ולכן היא צריכה לשנותו. אגד גם מצהירה על המשך ביצוע תוכנית התייעלות, כולל צמצום המטה והתייעלות בכוח אדם (מה שיכול להוביל גם לפיטורי עובדים). הבקשה חושפת נתונים כספיים של אגד ופרטים על זכויות החברים והעסקת 5,000 העובדים השכירים, ובראשם הנהגים, אם כי את הסכם ההפעלה היא מגישה רק לעיונו של בית המשפט, והדוחות הכספיים אינם מופיעים בבקשה. אגד מצהירה, כי מצבה איתן וכי נושיה הסכימו לשינוי המבנה. בין הנתונים המופיעים בבקשה: - לאגד חברות אוטובוסים בהולנד ובפולין, המפעילות למעלה מ-600 קווים ב-1,200 אוטובוסים. בבעלותה גם 50 נכסי מקרקעין בפולין, בשווי 80 מיליון שקל.
- ההסכם הנוכחי עם המדינה יוריד את חלקה של אגד בתחבורה הציבורית מ-38% כיום ל-22% בשנת 2029 ול-15% בשנת 2030. עם זאת, אגד צופה שהכנסותיה לא ייפגעו משום שהשימוש בתחבורה הציבורית יגדל.
- אגד שילמה 314 מיליון שקל ליצרני אוטובוסים בשנת 2017 ו-163 מיליון שקל בשלושת הרבעונים הראשונים של 2018. בשנת 2017 היא רכשה חלקי חילוף ב-135 מיליון שקל ושירותי ניקיון ואבטחה ב-136 מיליון שקל.
- בשנת 2017 רכשה אגד סולר מחברת פז ב-333 מיליון שקל, ומחברת דלק - ב-307 מיליון שקל.
- אגד שילמה אשתקד 150 מיליון שקל כדמי שכירות ודמי ניהול תמורת חניונים ומוסכים.
- אגד היא החוכרת או הבעלים של מוסכים ותחנות נוספים, בשווי מאות מיליוני שקלים. הבולטים שבהם: התחנה המרכזית חוף הכרמל בחיפה (155 מיליון שקל), חניון בשכונת הר-נוף בירושלים (82 מיליון שקל), חניון חולון (63 מיליון שקל) וחניון אחיסמך (44 מיליון שקל).
- נכון ל-30.9.18, חייבת אגד 375 מיליון שקל לבנקים ו-277 מיליון שקל לתאגידים חוץ-בנקאיים. היא גם העמידה ערבויות בנקאיות בסך 127 מיליון שקל במסגרת פעילותה השוטפת.
- לאגד יש 1,000 ספקים, שהחוב כלפיהם באותו מועד היה 192 מיליון שקל.
- ב-30.9.18 היה לאגד גרעון של 312 מיליון שקל, עלייה של 10% לעומת סוף 2017. לדבריה, הגרעון הצטמצם משמעותית לאחר החתימה על הסכם ההפעלה.
בין תנאי ההעסקה הנחשפים בבקשה: - תאונת דרכים שתגרום לפיטורי חבר אגד היא רק כזו שבעקבותיה הורשע בהריגה. יצוין, כי נדירים מאוד המקרים בהם נהגים מואשמים בעבירות כאלה.
- כל פיטורים של חבר אגד - כולל אם הורשע בעבירה שיש עימה קלון - מצריכים רוב של 75% באסיפת החברים.
- ילדיהם של החברים עד גיל 30 נהנים מנסיעות חינם באגד. כך גם הוריהם והורי נשותיהם - שניים לכל היותר.
- מכסת שעות העבודה תוקטן בהגיע החבר לגיל 45 ושוב בהגיעו לגיל 50.
- חברים ותיקים (בני 56 ומעלה עם 30 שנות ותק לפחות) זכאים לקבל פנסיה תקציבית. בגיל 51 ועם 30 שנות ותק ניתן יהיה לבקש פרישה מוקדמת לפנסיה תקציבית. יצוין, כי פנסיה זו בוטלה בשירות הציבורי.
- שיבוץ העבודה ייעשה תוך התחשבות בוותק של החברים, כאשר ההתחשבות תגדל יחד עם הוותק.
- בנסיעות מיוחדות יחושב זמן הנסיעה לפי 50 קמ"ש (דהיינו: השכר יהיה כפול אם המהירות בפועל הייתה 100 קמ"ש). לינה מחוץ לבית בשל נסיעות מיוחדות, מזכה את החברים בתשלום כאילו נהגו עוד מספר שעות.
- החברים זכאים לקבל אוטובוסים בחינם לטיולי בר-מצוה של ילדיהם בשבתות (לשומרי מצוות, אשר יקבלו אישור ממנהליהם: בימי חול, אך לא ראשון וחמישי), למסיבת נישואין שלהם ושל ילדיהם ולמסיבת לידה לילדיהם. כמו-כן, יועמדו אוטובוסים בחינם להלוויות ובימי אזכרה בשנת האבל הראשונה.
- הנהגים מקבלים 2.5% מתמורת הכרטיסים שמכרו, כאשר אגד משלמת את המיסים על 60% מסכום זה. הקופאים מקבלים 0.5% מסכום המכירות.
- אגד משתתפת ברכישת משקפי ראייה לבעלי רשיון נהיגה, גם אם אינם נוהגים בפועל. היא גם מממנת בדיקות רפואיות לנהגים מעל גיל 50.
|